Få upp fullblod i vikt samt muskler

J

jessie8905

Hejsan!

Jag har tagit ett engelskt fulldlods sto på 4 år på foder & hon funkar inte som galoppör längre pga skada.
Så hon har stått i ca 3 månader nu & håller på att sätta igång henne.
Jag undrar hur jag ska få henne att gå upp i vikt?
Hon är mager tycker jag, speciellt över ryggen. Man ser ryggraden klart & tydligt & några revben :(
Kan det bero på att hon inte har några muskler där?
Nån som har förslag på vad jag ska ge för foder samt hur mycket?
Även nån bra träning som får upp musklerna? :)

Tacksam för svar :)

Sv: Få upp fullblod i vikt samt muskler

om foderstat läs på foder forumet, finns många trådar där om fullblod.

Fullblod kräver ofta MASSOR med mat, även när de vilar. Felet många "icke fullblodsvana" gör med fullbloden är att de drar ner maten som till en "vanlig" häst när de vilar, sen tar det lååång tid att få upp dem igen.

Mosa i mat! Massor med mat! Fri tillgång på grovfoder, eller som en del fullblod föredrar, fodra många gånger så de hela tiden har fräsht hö/hösilage. Kraftfoder MÅNGA gånger per dag. Stora mängder betfor, lusern, olja och soja är en bra bas. Sen kraftfoder på det som havre om hästen funkar på det, färdigfoder om det är bättre för din hästs temperament. Osv.

Många fullblod blir spralliga av att få för lite mat, så våga mata på.

Vårt fullblod har vi fått upp i hull med Kraft Rehab, kornkross, betfor, Rapsolja och ett bra selage (fri tillgång).

jag har precis samma probem med mitt fullblod. Han är 6 snart 7, väldigt sparsamt riden under hela livet, kom aldrig ut på banan. Han är väldigt "smal" och hög manke, dåligt musklad men verkar orka percis hur mycket som helst. Någon som ha nå bra tips på proteinrikt kraft foder som är bra för muskelbyggnad? :)

Jag har fodrat upp flera tunna fullblod med havre, lucern, sojamjöl och olja. De behöver, precis som Madick sa mycket mat, och gärna uppdelat på många mål. Och de blir inte hispiga av för mycket kraftfoder, snarare tvärtom.

En foderstat som brukar fungera är fri tillgång på grovfoder(helst analyserat) Ofta är de kräsna och äter inte höet om det råkar blandas lite med halm, så gärna en foderhäck att hö höet i. Sen ca 3-4 kg havre, 1 kg lucern, 0.5 kg soja och ca 3 dl olja.

Obs, det beror såklart lite på vad analysen på grovfodret säger men den här dieten brukar fungera! Efter ett tag när man ser att hästens hull börjar stabiliseras kan man gå ner lite i kraftfoder och ev öka på grovfodret istället så man inte behöver ligga på så hög giva hela tiden.

Lycka till!

Krafft protein, soja..

Sen tycker jag även hippo alfa funkar super på svårfödda hästar!
Sen kan du ju lägga till ex. rapsolja för att få upp hullet mer.

Hon får 2,5 kg Groov, 2 dl betfor & 9 kg hö per dag... Jag vet inte vad höet har för näring :/ Tyvärr har jag ingen bra bild på mitt fullblod. Bara när hon har vintertäcket :P När hon har det ser man inte att hon är mager... Men jag låter henne få ha vintertäcket på oberoende väder eftersom hon är mager & lite päls så kanske hon fryser & då måste hon ju stå & hålla sig varm & då tar det längre tid att få upp dom i hull oxå.. Det är vad jag har hört.

Mitt fullblod fick 16 kg hösilage (torrt)/dygn = som dom stora halvbloden på 180 i stallet!! Sen fodrade jag honom med havrefri pellets och vetekli (kommer inte ihåg exakta mängder). Det höll han hullet jättefint på. Han fick hö 4 gånger per dag och kraftfoder 2. Just veteklin gjorde susen på honom =) Han fungerade bättre när han inte fick havre o betfor. Provade att få upp honom i hull med korn och luzern också, fungerade inte alls lika bra som vetekli, kanske kan vara individuellt...
Med tanke på ryggen... när jag fick honom var han som din, 4 år, och kunde inte längre gå på banan... jag arbetade honom från marken lång o låg (mest longering) ett tag innan jag började rida. Då kom ryggen igång väldigt fint på honom =)
Lycka till!

Mitt fullblod får 12 kg hö/dagen. Sen får hon ca 1 kg kornkross och 1,5 kg hestekraft, b-vitaminer och mineraler. Hon rids inte och har inte blivit riden på 1 månad. Så jag har dragit ner lite på hestekraften för det blir lite flr mkt energi annars.

Håller med Madick.

se framför allt till att vräka i den ett BRA grovfoder. helst analyserat så du verkligen vet näringsinnehållet och att det är bra. Fullblod mår ofta bra på en högre kvot än många andra ridhästar.

ang. muskler så är det egentligen orelevant i detta sammanhang, om hon är i så dåligt hull till att börja med. Innan du kan börja tänka på muskler måste hästen upp i hull, har den inget hull finns inget att bygga muskler av. Läs som sagt trådarna på foder, så hittar du massvis om detta!

Fullblod kräver ofta MASSOR med mat, även när de vilar. Felet många "icke fullblodsvana" gör med fullbloden är att de drar ner maten som till en "vanlig" häst när de vilar, sen tar det lååång tid att få upp dem igen.

Mosa i mat! Massor med mat! Fri tillgång på grovfoder, eller som en del fullblod föredrar, fodra många gånger så de hela tiden har fräsht hö/hösilage. Kraftfoder MÅNGA gånger per dag. Stora mängder betfor, lusern, olja och soja är en bra bas. Sen kraftfoder på det som havre om hästen funkar på det, färdigfoder om det är bättre för din hästs temperament. Osv.

Många fullblod blir spralliga av att få för lite mat, så våga mata på.

Håller med:bow: Samma råd skulle jag ge! Så jag behöver inte skriva något:D

Liknande trådar

Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 546
Senast: nexxa
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 759
Senast: Lavinia
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 919
Hästhantering Hej! Ny här så vet inte riktigt hur detta går till men hoppas på svar från någon. Har skaffat ny medryttarhäst för ett tag sen, en...
2
Svar
31
· Visningar
2 755

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka