Få upp arabiskt fullblod fullblod i vikt!

Lycanthrope

Trådstartare
Min utlånade arabvalack kom på besök igår och det va riktigt kul!
MEN han är lika benig (om inte mer?) som när jag lämnade ut honom för , vad är det? Iaf 1 1/2 månad sen om inte lite mer.

Hon ger honom mycket mycket hö som han äter upp, 2 kg korn, mineraler.

Vad kan man ge för att hjälpa honom upp i vikt?
Han rids regelbundet och lite muskler är väl på g men revben o höftben sticker ut, och halsen är riktigt tunn!

Jag blev lite besviken faktiskt, men han har ju vart lite stressad i början på nya stallet osv.

Tips mottages tacksamt!

Sv: Få upp arabiskt fullblod fullblod i vikt!

Hur mycket hö är "mycket hö"? Är det analyserat?

Min utlånade arabvalack kom på besök igår och det va riktigt kul!
MEN han är lika benig (om inte mer?) som när jag lämnade ut honom för , vad är det? Iaf 1 1/2 månad sen om inte lite mer.

Hon ger honom mycket mycket hö som han äter upp, 2 kg korn, mineraler.

Vad kan man ge för att hjälpa honom upp i vikt?
Han rids regelbundet och lite muskler är väl på g men revben o höftben sticker ut, och halsen är riktigt tunn!

Jag blev lite besviken faktiskt, men han har ju vart lite stressad i början på nya stallet osv.

Tips mottages tacksamt!

Ta bort kornet och ge 2 kg lusern istället?
Har dom som lånat honom en analys på grovfodret?

Det är bara att öka på givan. 2 kg är faktiskt inte särskilt mycket till en tunn arab. Som et flickan sa - ge gärna lucern, men låt han behålla kornet. Fri tillgång på hö, 2-3 kg korn och 1 kg lucern kanske? Lucern kan göra underverk - men alla hästar tycker inte om det.

Det är bara att öka på givan. 2 kg är faktiskt inte särskilt mycket till en tunn arab. Som et flickan sa - ge gärna lucern, men låt han behålla kornet. Fri tillgång på hö, 2-3 kg korn och 1 kg lucern kanske? Lucern kan göra underverk - men alla hästar tycker inte om det.

Varför jag tänkte att han inte skulle få nå korn är för stärkelsen.

2 kg lusern och 1 kg korn låter isåfall bättre tycker jag för att minska på stärkelsen.

Tack! :bow:

Jag ska föreslå detta!

Jag vet inte om det är analyserat hö.. Han äter ca 10-12 kg/dagen, mer får han inte i sig.

Finns det något ni rekommenderar för stressiga magar?
Jag ska ta hem honom igen efter vintern, när betet börjar, då ska jag göda honom väl.

Min blev bra i magen när hon började få linfrökaka. Kanske ngt att testa? Hon gick upp fort också.

jag gav min arab lusern-korn-kli och lite betfor när han var tunn förra vintern med jättebra resultat. och 10kg hö :p

i år är han jättefin och får fortfarande allt förutom kornet pga gallorna som han haft.
om ej magen blir lugn finns det magtarm som är bra för oroliga magar att köpa,

Det finns ingen bra ursäkt för en tunn häst!:mad: Om den inte är sjuk vill säga.
Högivan låter ju ok, förutsatt att det är hyggligt hö. Det du kan påverka är kraftfodret. Hästar kräver massor av energi för att kunna bryta ner korn. Om du tex ger 50/50 av havre och korn så går nästan all energi från havren till att bryta ner kornet. Det blir plus minus NOLL då ju. En tredjedel korn är max.
Som jag förstod det får han nu BARA korn. Han gör ju av med massor av onödig energi på att smällta det och resultatet blir bara att ju mer korn ni ger, ju tunnare häst!

Börja ge annat foder med mycket protein, då kommer både hullet och musklerna snabbt tillbaka. Pelleterat foder kostar lite mer men är efektivast. Lusernpellets är bra(mkt protein), men ger lite energi, behöver kombineras med ex havre. Linfrökaka/olja är ett superbra tillskott.

Lycka till med att få dig häst i bättre skick!
Skriv gärna hur det går!!

äntligen någon mer som förstår det här med att korn inte är bra för hästar. Som sagt det finns väldigt mycke bättre alternativ!

Vad för foder ska jag rekommendera henne?

Lucernpellets, linfrökaka och olja också då?

Lite OT men kan jag som ägare säga till fodervärden att hon MÅSTE ge honom det foder jag rekommenderar? Även om det är dyrare än korn som hon ger nu. Eller måste jag isåfall betala det?

Om hon ger blandsädkross istället då eller havrekross istället för korn? Då blir det inte dyrare men bättre för hästens mage. Pelleterat foder tycker i alla fall inte jag är bättre än krossad havre. Förutom lucern då förstås- det är ju jättebra och ofta pelleterat. Finns som hackad strå också. Ger man lucern som pellets måste det blötas först.

Kom på en sak.. Är araben avmaskad?

MVH //Fanniie

Du behöver nog inte ge linfröpellets/kaka och olja för det är fett i sig. Jag hade rekomenderat ett bra bas fodet med tillsats av lucernpellets ca 1kg. Tänk på att ett byte med foder ska ske långsamt ca 3 veckors period.Alla tycker olika om vad som ska vara bäst. Så naturligt som möjligt tycker jag men funkar inte det så tycker jag av egen erfarenhet att muslifoder är bra.Använder själv Spillers och har gjort i 7 år har provat det mesta men tycker ändå att spillers är bäst även om det är ett muslifoder.:p

Du behöver nog inte ge linfröpellets/kaka och olja för det är fett i sig. Jag hade rekomenderat ett bra bas fodet med tillsats av lucernpellets ca 1kg. Tänk på att ett byte med foder ska ske långsamt ca 3 veckors period.Alla tycker olika om vad som ska vara bäst. Så naturligt som möjligt tycker jag men funkar inte det så tycker jag av egen erfarenhet att muslifoder är bra.Använder själv Spillers och har gjort i 7 år har provat det mesta men tycker ändå att spillers är bäst även om det är ett muslifoder.:p

Men är det inte fett hästen behöver och prooteiner för att kunna gå upp i vikt?

Mitt arabsto har oxå svårt att hålla hullet.
Det som funkar bäst på henne (har haft henne i tre år och provat olika fodermedel) är krossad havre, betfor, soja, mineraler & extra salt i maten. (Saltet var det veterinären som tipsade om)
Mitt sto får oxå i sig runt 10 kg hö (analyserat), hon orkar inte äta mera.
Sen får hon 1,5 kg havrekross, 0,5 kg betfor & 0,2 kg soja. Detta är då alltså en häst som bara går i hagen (& är lågdräktig).
Hade hon ridits skulle hon behövt mera såklart.
Nu är hon jättefin, rund över ryggen & halsen är bredare än den nånsin varit. :)

Hästar har svårt att smälta ren olja alltså menar jag att det är bättre med linfröpellets där finns dom nyttiga fettsyrorna. Ja en häst behöver protein för att lägga på sig muskler men det är också viktigt att dom får energi annars bryter dom ner proteinet till energi. Alltså tappar dom även muskler. Man ska inte behöva tillsätta ren olja om hästen får i sig tillräckligt med energi/protein. Min häst får linfröpellets enbart för att det innehåller omega 3,6,9 .:bump:

Jag tycker det är bra med olja (dock äter inte min häst det, varför vet jag ej) och är hästen tunn så tycker jag att olja är ett bra alternativ eftersom det hjälper hästen på vägen.

Fullblodet mitt får också linfrökaka och har gått upp mycket bra på den. Hon får mycket mj och protein och en lagom hög kvot, är kvoten för hög så går hon ner i vikt.

jag tycker iof inte att man hjälper en häst att tillsätta foder som dom har problem att bryta ner. Olja inehåller mycket energi men det går åt mycket energi för att bryta ner det. Alltså samma som med korn.

Liknande trådar

Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 552
Senast: nexxa
·
Foder & Strö Har en häst som är JÄTTESVÅR att få upp i hull och undrar vad det kan bero på? Jag har gett honom 500% mer protein än optimalområdet och...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 781
Senast: a1agnlju
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 506
Senast: dobbis
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
6 273
Senast: LaMagia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar