Få upp arabiskt fullblod fullblod i vikt!

Sv: Få upp arabiskt fullblod fullblod i vikt!

äntligen någon mer som förstår det här med att korn inte är bra för hästar. Som sagt det finns väldigt mycke bättre alternativ!

varför är inte det bra då?
jag vet många som ger korn istället för havre utan nån fara.
själv har jag gett mina hästar korn i ca 8år...

Det tar för lång tid att förklara men läs i boken hästens näringsbehov och utfodring. Där står allt om hur matsmältningen/tarmar fungerar. Dom tar även upp det här med stärkelser som korn och majs innehåller och vad dom kan göra för skada i tarmar. Den boken kan jag varmt rekomendera man får sig en tankeställare vad man igentligen petar i våra hästar. Dom har ju inget att säga till om.....

Ps. om man nu vill tuta i sina hästar korn , olja eller vad det nu kan vara är det viktigt att ta reda på hur mycket en häst kan bryta ner per 100kg kroppsvikt per dag. Många jag har sett ger sina hästar alldeles för mycke kraftfoder.

Här kommer mer. Självklart behöver en tävlingshäst mer eftersom behovet ökar med hård träning.

Mitt arabsto var extremt tunn förra året.

Min foderstat såg då ut så här:

8kg hö

2 kg lusern hack

1 kg kraft groov (utan havre)

1 dl mineraler.

På detta blev min riktigt fet.

Jag rekommenderar faktiskt inte havre om man redan har en pigg häst. Min arab blir extremt tittig av havre och det gör inet ridningen direkt agenäm. Så det beror på hur din funkar på havre.

De dagar mitt sto gick hårt eller jag tyckte att hon var lite seg brukade hon få en näve havre.

Då var det nog inte groov i så fall.

=)

Liknande trådar

Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 552
Senast: nexxa
·
Foder & Strö Har en häst som är JÄTTESVÅR att få upp i hull och undrar vad det kan bero på? Jag har gett honom 500% mer protein än optimalområdet och...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 781
Senast: a1agnlju
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 506
Senast: dobbis
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
6 273
Senast: LaMagia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar