Få unghästen att stå stilla....

MagicaDeHex

Trådstartare
verkar helt omöjligt vid uppsittning!!!! Har nu slut på ideér:(

Vi har testat det mesta tror jag och nu står det still...ja,inte ponnyn,men i mitt huvud:p

Vi har varit väldigt noga med att endast sitta upp när han står HELT stilla.
Detta är möjligt om jag håller honom och ryttaren har foten i stigbygeln och så att säga hoppar med på ett ben tills han står stilla på plats och då massor beröm och upp i sadeln. Väl uppe så står han stilla.

Jag skulle dock vilja kunna sitta upp från pall lr dylikt så det inte blir sådan belastning på honom. Men det är omöjligt!
I början stod han stilla,men det är som att han "lärt" sig att det betyder upphoppning när man kommer med pallen/sockerbiten etc.

Går man till sidan på han så flyttar han undan. Ställer vi han mot staket så backar han etc....suck suck

Vi har även försökt att bara träna uppsittning,alltså ingen ridning sen ,och efter 30 min går det hyffsat bra. Men sen nästa ggn får vi börja om...

hur hade ni försökt?

Sv: Få unghästen att stå stilla....

Jag stog på pall/stol i boxen brevid min medans hon åt första gångerna, sedan när jag borstade i stallgången, och sedan utomhus + borsta. Flyttade runt på pallen en hel del med så man inte blir stum med pallen/stolen.
Första gångerna utomhus ville hon gärna backa/flytta åt sidan, men jag var envis och följe efter, vid dessa tillfällerna, dock så hoppade ingen upp alls i början.

Detta gjorde jag dock för att min häst var rädd för pallen/stolen i början, men det kanske funkar på din med.

Senast ändrad av en moderator:

Har ni provat att ställa hästen så att halsen är ganska mycket brutalt och han nästintill biter er i foten när ni sätter foten i stigbygeln?

Jag satt upp i stallgången när min häst inte stod still, han surrade bara runt mig ute.

Det funkade bra, men vi har högt i gången så man kan rida ut genom porten.

Sen stod han still ute med pall också.

Detta va ett mkt bra tips=) Så han inte bara förknippar pallen lr dylikt med uppsittning:)
Ska absolut testa. Dock inte i boxen,ännu.
tack

Jag vill helst inte blanda in ngt sorts "tvång" i det hela. Han är ganska spänd när det gäller uppsittning/ryttare/ ridning, så risken att han skulle få panik är ganska stor.

Men på mer avslappnade hästar är ju detta en ganska väl fungerande metod har jag förstått:)

Njaaa,det skulle nog sluta i total katastrof hos oss är jag rädd för:p

Jag skulle absolut inte se det som ett tvång.. jag har sett jätte många besvärliga unghästar som har funnit en sorts trygghet i att man gör så vid varje uppsittning..

jag menar inte tvång i ordets rätta bemärkning, snarare att jag vill att han ska kunna stå stilla utan "hjälpmedel" vid uppsittning. Det är ju barn som rider/ska rida honom.

Sen så börjar han ju konstra såfort man ställer pallen etc jämte honom. Tar jag tag i tygeln mot min sida då börjar han dansa runt. Jag håller i tills han stannar,men sen är det samma visa igen.

Svårt att förklara,men han är lite speciell att hantera

Det du förklarar,så har jag vant min store häst att stå vid uppsittning och det funkar bra.

Okej, ja vissa kan vara speciella..

Men av dom drygt hundra hästar jag träffade under mitt år i ett utbildnings/försäljningsstall så fanns det ingen av hästarna som inte fann sig vid detta..

Men hoppas du hittar nåt sätt som funkar för dig.

jag ska testa det första tipset jag fick,att använda pallen i hanteringen från marken. Ska även när jag tränar börja steg för steg använda mig av den metod du föreslår. Som sagt funkar det på min ena stora häst,men denna är det knepigare med....tyvärr

Om hästen känns osäker över att ha er i den position man får uppsuttet eller ståendes på pall skulle jag börja hänga i diverse kroppsdelar på hästen, kravla på den och tex i skogen på promenader ställa mig på saker men hittar där och ställa upp hästen bredvid för att vänja den vid att jag gör "konstiga" saker och hamnar i annan position än den på marken. Det finns ju stenar, stubbar, stockar, fälttävlanshinder, hökärror, släpkärror etc att använda sig av.

Min yngling är tränad att flytta den kroppsdel jag duttar på och ber honom flytta. Då blir det lättare att flytta in dem bredvid saker.
Jag klänger och hänger på honom för att vänja honom vid att bli fasthållen och lita på mig. Det är läskigt i början för flyktdjur. Att få någon på ryggen(som dessutom håller om den) är också läskigt för ett flyktdjur. De får omedvetet en signal att fly= gå fram. Är den redan van att inte ge efter för flyktreflexen direkt så kan man lättare få dem att vänta på en och stå still.

Min är lite ängslig och nervig till naturen. Men med det här har han blivit mycket bättre.

Tidigare kunde han gå eller tom resa sig lite då man suttit upp. Nu är han mycket coolare. Och om han går kan man bromsa upp honom utan att han får panik. För det mesta.;)

Mina unghästar matar jag med godis på "andra" sidan när vi hänger och klänger, de lär sig fort att det är bra att matte kommer upp för då får jag belöning. När de sedan kan det så är det lätt att träna bort igen. Har aldrig haft problem med att de går undan. ;)

Jag har sett mer än en gång hur folk har lyckats välta hästen vid uppsittning på det sätt du beskriver. En ung häst utan färdig balans i kroppen borde vara ännu enklare att välta omkull när den inte kan hålla balansen med halsen. Visserligen är det effektivt att få hästen att stå stilla eftersom den försöker att behålla sin balans, men det finns andra metoder där man lär hästen att den ska stå stilla.

/V

Jag hade funderat på om hästen har ont någonstans, i ryggen/korset eller att sadeln klämmer till när man sitter upp. Ofta är hästar inte 'dumma' bara för att, utan någonting startar oftast en reaktion.

godis faller bort. DEt går inte garantera att det blir så lätt att vänja han av det sen. Han är redan lätt tiggig av sig och ändå är han inte bortskämd med handmatning

Jag hade funderat på om hästen har ont någonstans, i ryggen/korset eller att sadeln klämmer till när man sitter upp. Ofta är hästar inte 'dumma' bara för att, utan någonting startar oftast en reaktion.

Han är nervöst lagd och även vid arbete för hand går han åt sidan när man bara börjar gå mot hans sida eller bakdel.
Han är väldigt känslig för kroppsspråket överhuvudtaget.
Dessutom är han lätt bakskygg.

När man väl har foten i stigbygeln står han stilla, det är när man kommer mot hans sida som han går undan. Med eller utan pall.

Han är helt genomkollad och har en utprovad sadel,det va det första jag gjorde.

Han är nervöst lagd och även vid arbete för hand går han åt sidan när man bara börjar gå mot hans sida eller bakdel.
Han är väldigt känslig för kroppsspråket överhuvudtaget.
Dessutom är han lätt bakskygg.
Om det är oerfarna eller unga barn (alltså under 12 år) som ska rida denna ponnyn så rekommenderar jag dig att sälja den ponnyn och köpa en som barnen kan lära sig någonting vettigt på och faktiskt har ett utbyte utav.

Det kan låta lite hårt och vissa hade hävdat att det är att ge upp, men det är faktiskt ingenting fel att ge upp. Jag hade velat att mitt barn skulle kunna i alla fall sitta upp på sin ponny utan att det tog en stund, utan att jag behövde hålla i och utan att det blev en stor grej. Det är givetvis jättebra att barnen lär sig hantera och rida hästar ordentligt, men det kan de göra med en ponny som är mycket mindre komplicerad i basstadierna än denna.

Hur länge ska man hålla på liksom?

Ifall det är tight med pengar hade jag ringt någon av handlarna och bytt ponnyn mot en annan.

Han är under utbildning av liten vuxen, samt rids av duktig en 13-åring under ledning av instruktör.

JAg menar på att han ska (förhoppningsvis) bli en trevlig barnponny såsmåningom.

Varför skulle inte vi kunna lära han detta?

Jag har aldrig någonsin sett någon välta omkull en häst på det viset. och jag har som sagt jobbat i ett utbildnings/försäljningsstall där han som red in alla unghästar har det som standardgrej, och det har alltid funkat. Jag har snarare uppfattat det som att det blir en trygghet för hästen, den vet att när halsen är böjd så ska vi stå still.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Nu behöver jag verkligen hjälp. Har ett sto på 14år som åkt hästtransport regelbundet sen hon var fem. Problemet är att hon brötar...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 952
Gnägg Igår kväll hände något som jag har så otroligt dåligt samvete för idag. Min häst är otroligt envis och ibland lyssnar han inte även fall...
Svar
11
· Visningar
1 773
Senast: _FiA_
·
Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 482
Senast: Lager
·
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 560

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka