Få unghästen att stå stilla....

Sv: Få unghästen att stå stilla....

Hur är hästens balans och styrka?

Det låter nästan som att hästen har svårt att hålla balasen, eftersom den står stilla förutom när ni "hänger" på den.

Kan ju vara så enkelt att hästen inte riktigt orkar bära upp er i den obalansen som blir när man står med hela sin tyngd i ena stigbygeln, och försöker återfå balansen genom att gå. Det är ju lättare att hålla balansen om man kan röra på sig än om man står helt stilla.

Hur stor är ponnyn? Hur blir det om ni står på en hög pall så att ni bara kan sätta er i sadeln direkt, utan att sätta foten i stigbygeln?
Då får ni ju såklart vänja den vid att ni står bredvid den på en pall, men det skulle ni ju göra.

Alltså när tyngden väl ligger i stigbygeln så står han still.
Men jag vill ju inte belasta honom så mkt och därför hoppa upp från pall lr sockerbit. Det är när man kommer mot hans sida som han börjar gå undan/backa etc.

Men de senaste 2 dagarna har vi använt pall och sockerbit vid borstning etc. Han tramsade runt en hel del i början,men sen gick det att stå på den och borsta ryggen.

JAg tror vi helt enkelt får hålla på så tills han inte tycker det är obehagligt med föremål jämte sig längre.

Varför skulle inte vi kunna lära han detta?
Det gör ni nog, så småningom. Men varför spendera all den tiden när ni inte behöver?

Dock tror jag inte att han blir en jättebra barnponny, eftersom han verkar snäppet för nervig för det. Om det stämmer att ni har försökt länge, tränat uppsittning specifikt vissa dagar etc och ponnyn inte blir bättre så tror jag inte att ni lyckas (eller att någon lyckas) få den ponnyn speciellt mycket bättre så att den står helt still vid uppsittning av barn som försöker sitta upp inom ett par år.

Om ponnyn är väldigt känslig för tryck och kroppspråk så kommer den inte att stå still ifall ett barn trycker in foten i sidan på den för att hoppa upp.

fast nu handlar väl detta om en otrygg unghäst, det är väl inte helt ovanligt att de har svårt att stå stilla, bland annat på grund av balansen som någon nämnt tidigare? när den blir äldre, mer musklad och balanserad är det väl långt ifrån en omöjlighet att den kan stå stilla när ungdomar sitter upp?

Precis! Och det säger jag ingenting om. Som du kan se i min första mening så skriver jag att så småningom kommer ponnyn att bli bra.

Men ska barnet som ska rida den hinna växa ur den? Vad är poängen med att utbilda ponnyn? Hade någon sagt att de skulle utbilda den för att sälja den så hade jag helt köpt det. Men är det till för att något redan ridande barn ska ha ponnyn så tvivlar jag på att den inom en snar framtid kommer att stå helt stilla vid uppsittning. Den är för skarp helt enkelt. Om 2-3 år kanske du har en barnponny som du litar på.

Aha, då är jag med. Det är alltså när ni går fram till den? Eller är det när ni står bredvid den?

Hoppas det löser sig med träningen. Hur stor är ponnyn om man får fråga?

Jag shejpar mina hästar att göra target på mig när jag kliver upp på ett föremål. Så fort de ser mig klättra upp på en sten eller dyl. så kommer de och ställer sig med armbågen i höjd med mig.

Klickerträning, 5*3 min och vips har du en häst som kommer älska uppsittning!

Funkar inte detta skulle jag fundera över varför hästen visar sådan motvilja till att bli riden.

/Migo

Edit: Hittade en video med samma träningsprincip som jag använder.
http://www.youtube.com/watch?v=W7pWTX0GNcQ

Senast ändrad:

Japp:D Mina tycker att kli på ryggen är värdelöst, det gäller att hitta en förstärkning som individen tycker om!

Precis! Och det säger jag ingenting om. Som du kan se i min första mening så skriver jag att så småningom kommer ponnyn att bli bra.

Men ska barnet som ska rida den hinna växa ur den? Vad är poängen med att utbilda ponnyn? Hade någon sagt att de skulle utbilda den för att sälja den så hade jag helt köpt det. Men är det till för att något redan ridande barn ska ha ponnyn så tvivlar jag på att den inom en snar framtid kommer att stå helt stilla vid uppsittning. Den är för skarp helt enkelt. Om 2-3 år kanske du har en barnponny som du litar på.

Jag har inte skrivit att vi ska ha den för eget bruk;)
Är det relevant om vi ska ha han, lr om han tillhör ngn annan lr ska säljas?
I vilket som vill jag lära ponnyn att stå stilla helt enkelt. Vi håller på att utbildar en unghäst och jag fick stopp när han började flytta sig för pallen/sockerbiten och bad om tips.
Får man foten i bygeln så står han som sagt stilla...det är när man kommer mot sidan som han flyttar sig

Sen skulle jag absolut inte kalla honom en skarp individ

Han rids av en 12 åring och sköts av barn och dte går utmärkt.

Han är nervöst lagd och även vid arbete för hand går han åt sidan när man bara börjar gå mot hans sida eller bakdel.
Han är väldigt känslig för kroppsspråket överhuvudtaget.

Vet ju inte hur ni bemöter ponnyn. Men detta fick mig att tänka att det kan vara bra att bli medveten om vad ens kroppsspråk säger.

Om ni kommer med pallen i "högsta hugg" och är väldigt målmedvetna när ni går fram mot ponnyn. Så kanske han misstar det det för att vara ett "tryck" och tror att han ska gå undan.

Tänk på att vara avslappnad när ni går fram och ställer stolen bredvid honom. Detta kan man ju ha i tankerna nu när ni skulle försöka introducera pallen i olika situationer också.

Sen kan man ju också träna så att man ser till att ha ett avslappnad kroppsspråk när man går fram mot ponnyn med pallen. Men man slutar inte gå mot den bara för att den går undan. man fortsätter att gå lugnt och stilla mot den med pallen ända till han stannar. Då ger du genast eftergift och backar ett steg med pallen.

Inget jag har erfarenhet av. Men tänkte bara att man kanske omedvetet har gett honom eftergiften på fel tidpunkt, dvs. när han går, och därmed tränat in beteendet "nu kommer pallen - då går vi ifrån den".

Haha, tänkte precis det samma om min. Han skulle inte bry sig för fem öra. En morot däremot hade säkert funka. Min häst får i stort sett aldrig godis, han blir så extremt tiggig då, så han skulle säkert lära sig detta med lite muta :angel:

Vet ju inte hur ni bemöter ponnyn. Men detta fick mig att tänka att det kan vara bra att bli medveten om vad ens kroppsspråk säger.

Om ni kommer med pallen i "högsta hugg" och är väldigt målmedvetna när ni går fram mot ponnyn. Så kanske han misstar det det för att vara ett "tryck" och tror att han ska gå undan.

Tänk på att vara avslappnad när ni går fram och ställer stolen bredvid honom. Detta kan man ju ha i tankerna nu när ni skulle försöka introducera pallen i olika situationer också.

Sen kan man ju också träna så att man ser till att ha ett avslappnad kroppsspråk när man går fram mot ponnyn med pallen. Men man slutar inte gå mot den bara för att den går undan. man fortsätter att gå lugnt och stilla mot den med pallen ända till han stannar. Då ger du genast eftergift och backar ett steg med pallen.

Inget jag har erfarenhet av. Men tänkte bara att man kanske omedvetet har gett honom eftergiften på fel tidpunkt, dvs. när han går, och därmed tränat in beteendet "nu kommer pallen - då går vi ifrån den".

detta ska jag absolut ha i åtanke. Väldigt lätt att glömma av eftergiften även vid sådana här tillfällen.
Avslappnade är vi dock,och annars väldigt medvetna om kroppsspråket. JAg jobbar överhuvudtaget mkt med sådant och han är väldigt känslig för just det.

Är det relevant om vi ska ha han, lr om han tillhör ngn annan lr ska säljas?
Ja, det handlar om hur mycket tid man ska lägga på den.

Jag förstår inte hetsen med att folk ska fixa allting till varje pris. Varför lägger människor ner så mycket tid och pengar när det går att ha roligt med hästarna man köper istället? Jag förstår det inte!

I tråd efter tråd på Buke ser jag hur den ene efter den andra har problem de inte klarar av att lösa. Men sälj hästen och köp en som funkar tänker jag varje gång! Låt proffsen sköta de som inte funkar. Glada amatörer och hobbyryttare ska ha roligt med sina hästar.

Ett varmt tips är att träna uppsittningar efter ridturen, när hästen förhoppningsvis är avslappnad. Lycka till!!!

Det går mkt mkt bättre med uppsittningen:)
Vi har helt enkelt bara "kört på" och inte gjort så stor grej av det. MASSA beröm när han står still och nu går det faktiskt riktigt bra=)

Alltså när tyngden väl ligger i stigbygeln så står han still.
Men jag vill ju inte belasta honom så mkt och därför hoppa upp från pall lr sockerbit. Det är när man kommer mot hans sida som han börjar gå undan/backa etc.

Men de senaste 2 dagarna har vi använt pall och sockerbit vid borstning etc. Han tramsade runt en hel del i början,men sen gick det att stå på den och borsta ryggen.

JAg tror vi helt enkelt får hålla på så tills han inte tycker det är obehagligt med föremål jämte sig längre.

Det är alltså inte uppsittningen som sådan som är problemet utan att han inte är trygg med att ni rör er runt honom?

Min var likadan i början (om jag förstått dig rätt), man kunde inte ens höja armen utan att han sjönk ihop och ryggade undan. Eller lägga in hö över boxkanten för den delen... Det var bara att härda honom! Tog några veckor sedan reagerade han inte mycket mer och insittningen gick som en dans.

Han fick vänja sig vid att man viftade med armarna, viftade med handdukar, hoppade bredvid honom, klev snabbt upp och ner från pallar, klev snabbt mot honom och i kombination med allt detta att man samtidigt som man rörde sig mot honom även la en hand på honom. Såklart i hanterbara mängder i början men ihärdigt fortsätta tills han "stod rakt upp och ned", då fortsatte man borsta eller vad man nu höll på med. Men vift/hoppinslagen la man inte hela tiden, typ 5-10 gånger per borstad sida och varje gång tills han "stod rakt upp och ned".

Hans reaktioner var att sjunka ihop med hela bakdelen/kroppen, ev hoppa åt sidan och sedan stå så böjd som en banan runt en. När han ställt sig normal slutade vi alltså, aldrig tidigare.

Det gjorde honom trygg med att våra rörelser, även om de var hastiga och riktade mot honom, aldrig på något vis var menade att skada honom eller på något vis hotade honom.

Han är numera en trygg liten häst som ändå behållt "känsligheten" i bemärkelsen att han flyttar sig runt en utan tryck i 9 fall av 10 och endast mycket lätt, kort tryck behövs för att flytta honom den 10: de gången. Är man ute och promenerar och halkar hoppar han snabbt undan och tvärstannar men utan den där "rädda" reaktionen. Han är alltså inet på någotvis "avtrubbad" utan har bara lärt sig att vi är snälla mot honom och han behöver då inte skygga utan det räcker att kliva undan.

Han är också extremt parkerbar vid uppsittning, det är nog en kombo av ovanståde, att han går att placera in även uppifrån genom lätt dirigering/tryck och att han har "stilla" inpräntat. Flyttar han sig flyttar jag envetet tillbaka och jag hejdar honom innan han kommit mer än ett steg - alltså står jag kvar på samma plats och flyttar tillbaka.

Edit: såg nu att det var en äldre tråd :o Skönt att det går bättre iaf!

PRECIS så är det med denna. Han spänner sig när man ska ta på täcke, gör en för hastig rörelse etc.
Men det är väl som du säger,man får utsätta dom för det tills dom accepterar dessa vardagliga saker

Liknande trådar

Utrustning Hej! Nu behöver jag verkligen hjälp. Har ett sto på 14år som åkt hästtransport regelbundet sen hon var fem. Problemet är att hon brötar...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 952
Gnägg Igår kväll hände något som jag har så otroligt dåligt samvete för idag. Min häst är otroligt envis och ibland lyssnar han inte även fall...
Svar
11
· Visningar
1 773
Senast: _FiA_
·
Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 482
Senast: Lager
·
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 560

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp på vintern

Hästrelaterat