Få till ett luciakalas till 6 åring

Mirre

Trådstartare
Mitt lilltroll fyller 6 och blev superledsen när han fick veta att hans klass inte skulle ha luciatåg i år, så sade att han kan få ett luciakalas istället :p
Men hur får man till ett barnkalas med luciatema? :p
Tips mottages :rofl:

Tja. Fikat blir ju lätt i alla fall ;)... Kläder med Luciatema, fritt att komma som pepparkaksfigur, tomte, lucia etc.. Lekar som "sätta svansen på pepparkaksgrisen", hela havet stormar eller dansstopp till julmusik/luciasånger... Är väl det första jag tänker på. Eller kanske ett mysigt gående fackeltåg (=ficklampor) utomhus i mörkret till ett ställe där barnen får leta godispåsar eller något annat utomhus. Vi har hängt påsar i träd med reflex vid varje påse som barnen fått lysa på med ficklampa efter mörkrets inbrott vid ett utekalas. Vi har haft eldkorg och bjudit på varm saft och korv med bröd när vi haft pulkakalas och det var uppskattat. Det låter ju jättemysigt med Luciatema! Kan bli hur bra som helst!

Träna in ett luciatåg med barnen på kalaset och visa upp för föräldrarna när de kommer och hämtar. Be alla som har lussekläder att ta med det till barnen och skramla ihop några extra till dem som saknar.

Maten är ju lätt fixad i alla fall! Lussebullar och gröt.

Sjung sånger tillsammans och lussa för föräldrarna eller gå ett varv runt kvarteret, barn i sexårsåldern kan ju behöva röra lite på sig också ;)

Ta några vanliga kalaslekar och anpassa? "Sätt luvan på nissen" i stället för Sätta svansen på grisen.
Luciakull kanske? Den som blir kullad måste stå stilla tills någon annan kommer och sätter en fiktiv luciakrona på huvudet (dvs gör en rörelse över huvudet på den kullade som om de satte på en hatt/luciakrona).

Går det att baka pepparkakor tillsammans? (beror ju lite på hur många de är) Alla får en liten bit deg och kakorna läggs på gemensam plåt. En deg kan ju räcka till typ 2-3 kakor och sen är det klart. Glasyr också?

För övrigt har jag ingen aning om hur uppstyrda kalas behöver vara men jag kan säkert spåna fler idéer. Ska de röra sig eller sitta stilla?

Var lite otydlig i definitionen barnkalas. Lite barn blir det men annars är det mest familjen sas.
Men sparar alla era förslag, ungarna vill ju inte bara sitta still och lyssna på oss vuxna ändå så lekar behövs nog :p

Liknande trådar

Övr. Barn När slutade era barn att växa, och hur mycket växte de på slutet? Min 13-åring är 175 cm och växer han 2 dm till så får han inte plats i...
2
Svar
37
· Visningar
1 494
Senast: Mirre
·
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
26
· Visningar
2 842
Senast: Mirre
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 775
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Finns det någon idrottslärare här på Bukefalos? Mitt barn älskar idrott och var den enda på skolan som fick A i 6:an. På högstadiet...
7 8 9
Svar
163
· Visningar
8 358

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka