Få tag på amatörhäst

Piffpuffen

Trådstartare
Var får jag tag på en starthäst för mig som amatörtränare?

Ska jag ringa runt till olika tränare och fråga eller fins det någon bra samannonsering?

Hur stor är risken att man får en "skräphäst" ( missförstå mig inte nu, alla hästar är söta och rara men alla passar inte till att löpa:)).
Att dom tänker att här kan vi dyrt sälja en mindre bra/dålig häst så är vi av med den:crazy:

Förutom det vanliga man kollar efter när man köper häst, är det något extra man behöver vara uppmärksam på när det gäller starthäst?

Sv: Få tag på amatörhäst

Pratade med Sten Thynell (Stall Lambada) så sent som idag och han hade 5 till salu. Köpte själv en därifrån i höstas som Korpen vann med till 48 ggr pengarna i söndags! Kolla tränarnas hemsidor och ring runt och fråga. Just nu är det nog inte så mkt till salu men den stora rensningen brukar vara före åringsauktionerna och när säsongen börjar ta slut i Danmark och på Jägersro.

När man köper amatörhäst så köper man oftast en häst som inte riktigt duger (alla har olika förväntningar), man vill inte heller betala miljoner. Det går att hitta guldkorn bland dessa hästar men ibland blir det "felköp". Jag sätter alltid en tidsgräns för hur mycket tid jag kan tänka mig att lägga på hästen innan jag vill se resultat. Har jag inte uppnått målet så behöver man byta ut hästen mot en ny.

Eftersom du inte verkar så aktiv i sporten just nu så kan du kolla med de jockeys som har ridit hästen i de senaste starterna så att den uppför sig ordentligt och är lämplig att amatörträna. Det är inte kul att ha en stökig och oregerlig häst som sin första starthäst.

Lycka Till!

Tack för tipset. Vill ju ha en trevlig häst att hålla på med.

Nepp just nu är jag inte så aktiv men det ska bli nästa år. Ska betäcka mitt fblsto då och även försöka ta amatörlicens. Men är det så att du måste ha en häst att träna när du är färdig med licensen?

Du behöver inte ta ut licensen bara för att du går kursen. Däremot så kan du få göra ett nytt reglementsprov om du väntar för länge bara för att du ska vara uppdaterad på ändringar etc som kommer titt som tätt.

Men jag tycker att du ska passa på och leta rätt på en "läromästare" och inte vänta på att din egen uppfödning ska bli "träningsbar". Rutinen du kan skaffa dig vad gäller träning och framför allt att starta häst är nyttig om du senare ska testa att träna unghäst. Då är det du som kommer behöva lära hästen allt om racing ;)

Ja en rutinerad häst blir det innan min egen uppfödning ska börja tränas. Dels för att som du säger få lite rutin men även för att det annars dröjer LÄNGE!

Men det bästa borde väl bara att försöka tajma någorlunda med köp av häst och att man tar licensen?!

Nya ägare ska ha gamla hästar och gamla ägare ska ha nya hästar.

Det gäller nog för tränare också.

Om du vet med dig själv, att du kommer att lösa ut en licens, är det inget större fel på redan att ha en häst, du känner.

Det är ett gott råd att vänta med att köpa till i närheten av auktionerne eller en bra bit ut på hösten. Licensen ka du lösa ut till våren.
Använd mellantiden till att titta ut vilka hästar som är interessanta (och realistiska) för dig.

Lycka till.

Nya ägare ska ha gamla hästar och gamla ägare ska ha nya hästar.

Det gäller nog för tränare också.

Ja detta stämmer säkert på tränare också;)
Är ju mängder av saker man inte kan/fattar så en häst som varit med förr är ju bra.
Är ju ingen nybörjare på hästar men inom galoppen är jag superfärsk!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
737
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 021
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 411
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 629

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Tips på mellanstor hund för barnfamilj

Hästrelaterat

Omröstningar