få plats i bilen!!?

Cilla

Trådstartare
läste på ett annat forum m en pappa som undrade om det gick att plocka bort ryggen på baksätet för att få plats med barnens ben.
enligt uppgift ska det gå, men nu undrar jag hur lagligt det är...
nån som vet det?

vi har en liten kombi och M kommer inte få plats när hon blir äldre...

Sv: få plats i bilen!!?

Det är inte farligt att ha böjda ben. blir hon alltför stor kan hon kanske sitta framåt, men upp till tre år får i princip alla barn plats.

raderat, nu fattar jag, ni menar när barnet fortfarande sitter bakåtvänt, jag fick lite konstiga bilder i huvudet där :D

Du hann ändra ditt inlägg innan jag hann posta mitt :)

Ts enligt min sambo så bör de vara lagligt. Men JAG skulle nog hört med en verkstad innan jag plockade bort ryggstödet. Men då har JAG sido airbag.

Jag undrar om det verkligen är en bra idé. Min gissning är att stolen inte håller sig lika stadig vid en krock när ryggstödet inte stoppar upp. Man borde nog absolut kolla med stoltillverkaren innan man testar.

Varför då?

Min kompis son är 120 cm lång och åker bakåtvänd, och med utrymme från benen!

Finns en grupp på facebook, bakåtvänd=rättvänt!! Där har hon publicerat bilder på hennes barn i stolar och det är även bild på en 6½ åring som åker baklänges.

Senast ändrad:

Jag kan inte hitta någon sån grupp på Facebook. :confused:

Edit; hittade du, gruppen heter bakåtvänt=rättvänt.

enligt uppgift ska det gå, men nu undrar jag hur lagligt det är...
Nej, rent mekaniskt är det nog ingen tvekan om att det går att demontera sätet och montera bort ryggstödet. Däremot kan det bli komplicerat om sätet har sidokrockkuddar som behöver deaktiveras i bilens mjukvara, för att undvika felmeddelanden. Dessutom, som någon redan påverkat - ett modernt bilsäte är ofta en mer komplex konstruktion än dyna-gångjärn-ryggstöd. Det är inte helt självklart att hållfastheten i den kvarvarande delen är opåverkad.

En annan sak att ta hänsyn till är om bilen är så kallat helfordonsgodkänd eller ej. Det är ett slags utvidgat typgodkännande som de flesta bilar tillverkade efter 1996 har, det innebär litet förenklat att det helt enkelt inte är lagligt att ändra någonting från fordonets originalutförande.

Varför då?

Min kompis son är 120 cm lång och åker bakåtvänd, och med utrymme från benen!

tvivlar på att dom har en audi a4 du.......

om man tog brt ryggstödet bak, så går det att fästa solen längre bak i bilen, vilket möjliggör att ha förarstolen lite längre bak, så det går att köra bilen tryggt.
köra med ett säte som är för långt fram är inte speciellt bra...
och detta hade varit en enklare lösning än att köpa ny bil.

fast ni ska ju ändå ha en unge till så är de inte lika bra att köpa en större?
Jerseyko har haft en A4 vet jag, hon kanske kan skriva hur de gjorde.

Sen tror jag inte att ni kan hitta en bil där barnen inte kommer ha benen böjda

Alla grejer som är i bagagen - de kommer väl på barnen vid ev krock.??

haha, såg nu att det var med en a4 där!
undrar hur kort den som kör är. :D

hmm... jag och mitt eviga "ni ska förstå vad jag tänker inte bara läsa det jag skriver." :D

lastgaller eller annat stopp för ev last är ju ett måste.

Matilda kommer inte ens ha benen böjda för att få plats, hon kommer sitta dubbelvikt, eftersom avståndet till ryggen och hennes stol är ca 2 cm i dagsläget. får försöka finurla ut något annat sätt att få till det.
en sån kil kanske?
men dom går väl bara upp till 13 kg vad jag försstått?

tips: vi hade en opel astra innan (eller sambon har den som jobbil nu), med den kunde vi ha Maxi Cosi mobi i mitten och sambon kunde ändå köra, och han är 198 cm och de var got om plats framför stolen för benen. Har ni provat stolen i mitten?

vad har hon för stol? i en liten bil får ni ju ha en lien stol

vi har en nordic secura, som vi har haft i mitten, det enda stälelt där den får plats.
racklig stl, som var svår att sätta nr M i, mit lilla dam är ju lite halvrund.... :D
den var dessutom hög, och min rygg pallade inte att sträka så långt in i bilen.

nu sitter hon i en acta graco, bakom passagerare, korta personer får bra plats, men långa och tjocka får det tajt....

Jerseyko har haft en A4 vet jag, hon kanske kan skriva hur de gjorde.

Stämmer!

Och eftersom A4an är så liten att man sitter som skit bara man har ett barn i babyskydd i baksätet så köpte vi en volvo V70. Då är vi bara 164 och 171 cm långa.
Dessutom går det bara in en barnvagn och inte mkt mer i skuffen på A4an.
I volvon har vi hundburen och vagnen i färdriktningen på sina 4 hjul bredvid och sen 3 resväskor ovanpå :bow:

Körmässigt är ju audin den absolut bästa bilen jag haft, men vi fick tag på en V70 awd "wannabe V70r" och den är också otroligt trevlig att köra, men man klämmer inte in den var som helst som med A4an ;)

nu sitter hon i en acta graco, bakom passagerare, korta personer får bra plats, men långa och tjocka får det tajt....

Måste det sitta en person i passagerarsätet? Annars kör fram sätet så mycket som det går och luta upp ryggstödet ordentligt, så kan barnstolen få luta mer. Sedan får väl andra passagerare också sitta i baksätet.

samåker till jobbet, så det sitter oftast en person fram.
dessutom vill jag sitta fram när vi åker någonstans och andreas kör, annars kan vi ju likagärna ha henne i framsätet, men jag hatar att sitta bak.

jersey: underbar bil att köra, men nästa bil i ordning att köpa får vi lägga mellan 40 papp, lite dåligt med 40 papp hemma hos oss. :grin:

samåker till jobbet, så det sitter oftast en person fram.
dessutom vill jag sitta fram när vi åker någonstans och andreas kör, annars kan vi ju likagärna ha henne i framsätet, men jag hatar att sitta bak.
...nu förstår jag, missade förut att det rörde sig om ryggstödet i baksätet. Läste slarvigt. :angel:
Hur som helst så är det förmodligen inte möjligt att göra lagligt om bilen är helfordonsgodkänd, vilket den med största sannolikhet är om den är nyare än ungefär -96.

Liknande trådar

Övr. Barn Vi ska köpa en ny bil i vår/sommar och vi behöver göra lite research inför detta. Jag är i princip helt ointresserad av bilar, jag vill...
2
Svar
22
· Visningar
2 006
Senast: Guldaskig
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 534
Senast: Queen
·
Fordon Jag har nu fått veta att det är termostathuset på peugeoten som läcker. Det kostar drygt 6000 att laga. Jag var i kontakt med en som...
2
Svar
30
· Visningar
3 175
Senast: Wille
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 530
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar