Få man att växa?

Jonna_d

Trådstartare
En del av manen på min ponny blev avskavd förra vintern/våren, förmodligen av täcket och att hon kliar sig i hagen mot träd. Det tråkiga är att det aldrig växte ut igen. Resten av manen är tjock och fin. Nu i vinter har manen fortsatt att skavas av ännu mer, så snart är den helt borta på detta ställe.

Är det någon som vet om det finns något sätt att få den att börja växa igen?
Hon får extra b-vitamin under vår och höst men det verkar inte hjälpa.

Sv: Få man att växa?

Min som hade kort man när hon kom till mig för drygt 1 år sen har sedan dess fått 1 dl foderjäst per dag som är bra för hårremmen, och hennes man har växt galet mycket! Från att varit normalkort (ca 1 dm) täcker den nu hela halsen :)

Tack för era svar!

Nej det har jag inte gjort, men tror att jag klipper av de tunna testarna som är kvar idag.

Foderjäst kanske vore något. Läste nu precis i ett inlägg här på bukefalos att det kan hjälpa till med att sätta hull. Stämmer detta? För min ponny behöver verkligen inte hjälp med att sätta hull.

Foderjäst är ett vitamin -och proteintillskott som hjälper att stabilisera mag/tarmfloran och har gynnsam effekt på päls, hud och hovar. Innehåller bl.a flera olika b-vitaminer (däribland biotin om jag inte missminner mig). Att hästarna skulle gå upp i vikt av det är inget jag hört talas om, men det är möjligt då det som sagt är rikt på protein. (snabb googling säger ca 400g smältbart råprotein /kg torrsubstans.)

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 457
Senast: Roheryn
·
Utrustning Behöver få lite tankar från er andra. Har haft min häst i några år nu, varje vinter får han mindre slav/små sår på haserna (har varierat...
Svar
3
· Visningar
427
Senast: sweep
·
Hästvård Lång historia kort, vi köpte en ponny förra hösten så detta har varit vår första sommar. Och det har varit en jobbig sommar. Han har...
Svar
0
· Visningar
588
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 369
Senast: Raderad medlem 147980
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka