Få hunden modigare

Mirre

Trådstartare
Men hur?
Våran tik skulle behöva tuffa till sig lite.
Hon har aldrig blivit illa behandlad eller så.
Ändå är hon hur harig som helst.

Sv: Få hunden modigare

Har det kanske med dåligt självförtroende att göra?

Isåfall, när du busar med henne låt henne alltid vinna. Det ger henne bra självförtroende.

Beröm henne mycket, när ni leker och sånt.

Låt henne leka med andra hundar, gärna sånna som lätt "lägger" sig för andra.

Miljöträning tycker jag stärker hunden och en relation mellan ägare/hund! Låt din hund klättra på stolar, broar, gallertrappor osv och peppa på ordentligt.

Inte bästa sättet att stärka hunden självförtroende genom att låta den vinna vid lek.
Utsätt istället hunden för saker den klarar av, så den "vinner över sig själv." Tex gå över gallertrappor som Aliide föreslagit.

Agility ska väl kunna peppa ösäkra hundar?
Har precis kommit hem från första gången på agility, nybörjarkurs. Två hundar som var ganska rädda för omgivningen var med och var väldigt osäkra i början. Efter lite pepp på de enklaste hinderna vågade de sig till slut över ett hinder - och fick såklart massor med beröm.
Man riktigt såg hur extra stolta de rädda hundarna blev när de klarade av ett hinder och en av dom ville ta hindert igen direkt efter att den lyckats med det.

Jag tycker att agility verkar vara bra för osäkra hundar, men är din hund alldeles för osäker kanske man ska träna på lite småläskiga saker i vardagen innan man tar tag i agility?

Vet inte ens om mitt tips är bra eller kanske istället något negativt? Det var bara min upplevelse från dagen att osäkra hundar verkar få ett himla självförtoende av agility-träningen, bara man går sakta fram:)

Som Aliide föreslog, miljöträning med mycket peppning så att hunden verkligen känner att "nu är jag duktig". Viktigt att komma ihåg är att inte tvinga hunden till något som den tycker är otäckt.
Också som Hannahbal sa; Agility!!
Har du en frisk hund, så våga prova! Har sett många hundar (bla min egen) som fått enormt självförtroende på agilitybanan!
Prova gärna saker där hunden får lov att lita på sig själv, där den kan och inte du, tex spår.
Lycka till!!

Nellie blev mkt modigare efter lydnadskursen :bow:
Möten och lek med andra hundar har också gjort
sitt till. :laugh:

Det har hjälpt massor!

1. Bättra självförtroendet på hunden - genom lek som jag skrev tidigare.

2. Miljöträning, nu när hunden har mer självförtroende är det också troligt att den vågar testa mer nya saker..

Liknande trådar

Övr. Hund Min storpudelhane är 2,5 år och lättstressad. Vi har nyligen flyttat från landet där det mest fanns katter rådjur och harar att nosa...
Svar
1
· Visningar
402
Senast: chimichanga
·
Övr. Hund Bakgrund: vi har 3 hundar - en kelpietik på 11år men dom det gäller är en norrbottenspetshane på 6år och en kelpiehane på 2år. Nobsen är...
Svar
17
· Visningar
1 166
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Hej! Jag måste bara få skriva av mig. Vid ett flertalet tillfällen när jag är ute och går med mina två Cane corsos så möter vi...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 253
Senast: Lingon
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 827
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Retrievertråden