Få hund att tugga maten/inte hetsäta

Sv: Få hund att tugga maten/inte hetsäta

Fortsätt som du gjort. Jag tycker du ha fått bra tips. Jag tror inte du behöver oroa dig för att du stressar han när du inte ger belöning på en gång utan väntar in han tills han är lugn. Snart kommer han ha finurlat ut att ju fortare han lugnar ner sig, desto fortare får han godbiten och tillslut har du säkerligen en hund som lugnt och fint redan från början väntar på sin godbit.

Det är lätt att belöna en matglad hund, men tänk på att försöka variera belöningen med andra saker som till exempel lek och diverse föremål.

Något som har funkat för min glupske kille är en aktivitetsboll som han får sin mat i ibland. Jag kan ställa den så jag kan bestämma hur mycket jag vill ska komma ut. Prova dig fram till det som funkar för er, alla är olika. Och har du hittat något som funkar för er, kör på det. Alla sätt är bra utom dom dåliga!

Vi jobbar med föremålsintresse, han kampar gärna så länge jag gör det, men han är inte mycket för att springa efter bollar osv, just nu är det vi som springer och busar och ser ut som helgalningar ni vi leker med leksakerna. Ibland hakar han på, ibland förstår han inte varför vi vill leka med dom där sakerna.

Kanske jag missförstått men får hunden bara maten som belöning vid träning dvs uppdelad i flera små portioner?

Det som jag då börjar fundera över är om hunden känner sig mätt? Andra djur inkl människor måste tugga en viss tid i sträck för att mättnadskänslan ska infinna sig. Det kan ju vara så att om hunden får många små protioner och så korta tuggperioder så den alltid känner sig hungrig och att den därför kastar i sig maten.

Morötter eller gurka lär han inte gå upp i vikt av utan det ger sysselsättning och bidrar till mättnadskänsla.

Hunden fick först små portioner, jag gillade inte när han kastade i sig maten på det viset han gjorde. Så vi gick över till att låta han söka maten utomhus (små portioner) och att klickan och ge maten som godis på promenader. Jag ger morötter, broccoli osv som tuggben och även vanliga tuggben. Han är inte jätteförtjust i grönsaker, utan knaprar och spottar vartannat.

Tänker lite som Pigan.

Jag ser inget direkt fel i att använda hans mat som belöning vid arbete (förutom då att du faktiskt höjer matens status och han blir mer fixerad, men igen, det behöver inte vara fel). Däremot bör han inte gå runt och vara frustrerad och hungrig hela tiden. Han har rätt att få sitt furageringsbehov tillfredställt, liksom övriga behov jag skrev om tidigare.

Då krävs det att han får någonting att tugga, och svälja. Det går utmärkt att ge stora portioner morot (som du redan skrivit ;)), det fyller magen och han känner mättnad utan att han blir tjock. Det finns också flera metoder att tillfredställda ex undersökande. Ge en kokosnöt att döda, det borde hålla honom upptagen och nöjd ett tag...

Man brukar rekommendera att hundar som vägrar äta får jobba för sin mat - det ökar matintresset. Hundar som tvärtom är lite väl matfixerade ger man vanligen stora mängder av varierat "fluff" att äta - ickefettbildande som men ändå tillåter att de sliter, biter, tuggar, sväljer, och blir nöjda. Ananas, kokosnöt, mango, morot... Det som finns tillgängligt, och inte är dyrt.

Pigan: Jag lovar att vi inte svälter valpen på 4 månader ;) han är i väldigt fint hull. Han får mat utspritt över hela dagen, morötter och broccoli, tuggben. Ibland rester. Min fråga var HUR man ska ge maten för att det inte ska bli stressätande av det. Min hund knaprar och är väldigt petig i maten, medans den här lillpoffen ser ut som om han aldrig fått mat i hela sitt liv.

Lager: Men så att kanske halva ransonen för dagen blandas med lite olika saker, så han får lukta och böka runt lite. Och resten får han söka och jobba för?

Sv: Få hund att tugga maten/inte hetsätatror inte du svälter valpen men det

Tror inte du svälter valpen men jag tror det blir stressande att hela tiden "jaga" maten. Det är inte valparna som jagar utan den vuxna hunden. Låt valpen vara valp o jag tror du ska göra så liten affär som möjligt av det du tycker är stressätande.
Hur mycket mat får valpen? Kanske skulle den få pröva ett foder m lägre energihalt och därmed få en större portion

Tror inte du svälter valpen men jag tror det blir stressande att hela tiden "jaga" maten. Det är inte valparna som jagar utan den vuxna hunden. Låt valpen vara valp o jag tror du ska göra så liten affär som möjligt av det du tycker är stressätande.
Hur mycket mat får valpen? Kanske skulle den få pröva ett foder m lägre energihalt och därmed få en större portion

Jaha, jag har hört motsatsen. Att söka och nosa maten ska verka lugnande. Självklart gör vi ingen affär av det inför valpen, utan söker "lugnande" lösningar. :) Det är ej min hund, så vet inte exakta måttet. Men han får eukanuba och tycker det är smaskens. Ska se om husse kanske ska kolla upp om det finns alternativa foder för honom. Problemet återstår ju fortfarande fast han får portioner, för det fick han hela första månaden, och inhalerade maten. Så efter det började vi blanda, ge annat, och låta han söka och träna med maten. Uppfödaren säger att deras vuxna hundar är likadana, men dom är även en flock så förstår att det blir mer konkurrens där.

Ett tips som jag gjorde med min (som förvisso gjordes för att han är ointresserad) är att blöta upp torrfodret och sen frysa in det. Kan även frysas in i märgben så blir det ännu mer att pilla med. Och jag skulle även på en hungrig hund blanda i grönsaker så det blir mer volym och utfyllnad :)

Många raser har stort furageringsbehov. Då vi vanligen ger högkvalitativt foder så får hunden alla sina fysiska behov uppfyllda gällande näring etc, men ätandet tillfredställer inte de mentala behoven.

Alla fylla ut protionerna till valpen med ex råa grönsaker (eller ex popcorn) tror jag är en utmärkt idé, och att inte ta bort eller sprida ut portioner för en hund som redan är väldigt hungrig.
* Vad vill jag? Minska matstressen.
* Hur minskar jag matstressen? Se till att hunden inte går hungrig, och att den är tillfredställd.
* Hur tillfredställer jag dess ätrelaterade behov? Berika.

Nu har jag lite bråttom, sökte efter en vettig artikel om just matberikning, men här är en bra om berikning i största allmänhet.
http://www.dogma.nu/artiklar/berikning-och-aktivering-att-forgylla-vardagen

:bow::bow::bow: Du förklarar så bra! vi är helt överens....En valp i 4 månaders ålder bör äta minst 3 gånger per dag.

Förresten en häst har ett ätbeteende på 16-20 timmar, människan ett tuggbehov på ca 20 min per måltid, har du några motsvarande uppgifter på hund?? Hittar inga...

Senast ändrad:

Många raser har stort furageringsbehov. Då vi vanligen ger högkvalitativt foder så får hunden alla sina fysiska behov uppfyllda gällande näring etc, men ätandet tillfredställer inte de mentala behoven.

Alla fylla ut protionerna till valpen med ex råa grönsaker (eller ex popcorn) tror jag är en utmärkt idé, och att inte ta bort eller sprida ut portioner för en hund som redan är väldigt hungrig.
* Vad vill jag? Minska matstressen.
* Hur minskar jag matstressen? Se till att hunden inte går hungrig, och att den är tillfredställd.
* Hur tillfredställer jag dess ätrelaterade behov? Berika.

Nu har jag lite bråttom, sökte efter en vettig artikel om just matberikning, men här är en bra om berikning i största allmänhet.
http://www.dogma.nu/artiklar/berikning-och-aktivering-att-forgylla-vardagen

Superbra artikel. :) Den slutsatts jag gör av allt är alltså att, låta han söka och nosa efter ett av målen? Fylla ett av målen med olika grönsaker och frukt, låta han jobba för resten? jaga en fylld boll, eller liknande? Sen ben utöver det. Nu när valpen börjar spåra och jobba på annat vis när han blir äldre kommer det nog bara portionslösningar och belönings godis. Förhoppningsvis försvinner stressätande :)

Ett tips som jag gjorde med min (som förvisso gjordes för att han är ointresserad) är att blöta upp torrfodret och sen frysa in det. Kan även frysas in i märgben så blir det ännu mer att pilla med. Och jag skulle även på en hungrig hund blanda i grönsaker så det blir mer volym och utfyllnad :)

Superidé att blöta och frysa, men hur är det att tugga i sig iskall mat i magen? :)

Pigan: Jag lovar att vi inte svälter valpen på 4 månader ;) han är i väldigt fint hull. Han får mat utspritt över hela dagen, morötter och broccoli, tuggben. Ibland rester. Min fråga var HUR man ska ge maten för att det inte ska bli stressätande av det. Min hund knaprar och är väldigt petig i maten, medans den här lillpoffen ser ut som om han aldrig fått mat i hela sitt liv.

Lager: Men så att kanske halva ransonen för dagen blandas med lite olika saker, så han får lukta och böka runt lite. Och resten får han söka och jobba för?

Det som lugnade ner min stressätare var att ha rutiner med maten och att jag slängde ut det i gräsmattan(svårare och svårare ju mer han vande sig). Dom kan inte stressa och använda näsan samtidigt, men det är viktigt att du lägger maten så att hunden är tvungen att leta med näsan och inte kan gå på synretning.
Och som någon annan påtala se till så att det inte blir för lite mattid, jag hade ju fördelen av att ha en svårfödd hetsätare så jag behövde ju aldrig fundera på att begränsa för att hålla vikten på honom.

/Camilla

Men, nu "tuggar" inte hundar på samma sätt som t.ex. människor och hästar. Dom kan helt enkelt inte! Vår/hästens underkäke kan röra sig i sidled, för att mala sönder maten mellan tuggytorna. En hunds underkäke är praktiskt taget orörlig i sidled. Den ska svälja maten i stort sett hel.

Min egen valp kastade sig också över maten som om den inte ätit på en vecka, trots att han nog fick minst 4 måltider om dan. Minst. Han är fortfarande matgalen men äter kanske liiite långsammare. Han är 6 år och får mat 3 ggr om dagen.

Det som lugnade ner min stressätare var att ha rutiner med maten och att jag slängde ut det i gräsmattan(svårare och svårare ju mer han vande sig). Dom kan inte stressa och använda näsan samtidigt, men det är viktigt att du lägger maten så att hunden är tvungen att leta med näsan och inte kan gå på synretning.
Och som någon annan påtala se till så att det inte blir för lite mattid, jag hade ju fördelen av att ha en svårfödd hetsätare så jag behövde ju aldrig fundera på att begränsa för att hålla vikten på honom.

/Camilla

Ja, vi brukar gömma i stubbar och träd. Sen i högt gräs, eller löv. Det fungerar faktiskt bra. :) denna kille är väldigt lättfödd. Nu har han ju fått beröm om vilket fint hull han har, men han är väldigt lättfödd, svår att få mätt och samtidigt hålla vikten på. Han får portioner nu utblandade med lite smått och gott, och bitar i olika storlekar, det funkar bättre. Och så får han som belöning vid träning och promenad, även sök. Det känns som att det fungerar bra just nu. :)

Men, nu "tuggar" inte hundar på samma sätt som t.ex. människor och hästar. Dom kan helt enkelt inte! Vår/hästens underkäke kan röra sig i sidled, för att mala sönder maten mellan tuggytorna. En hunds underkäke är praktiskt taget orörlig i sidled. Den ska svälja maten i stort sett hel.

Min egen valp kastade sig också över maten som om den inte ätit på en vecka, trots att han nog fick minst 4 måltider om dan. Minst. Han är fortfarande matgalen men äter kanske liiite långsammare. Han är 6 år och får mat 3 ggr om dagen.

Nej jag har egen hund, och han tuggar inte som en häst eller människa. Men han "stressäter" inte. Det var det jag menade, att valpen är väldigt stressad över maten. Han gå upp i varv direkt man tar i matskålen för att fylla den. Och när han får sitt "varsågod" kastar han sig över matskålen. :) När min kille ska ha mat, så sätter han sig i lugn och ro, tittar på mig, när jag säger varsågod så går han fram till sin skål och knaprar i sig i lagom takt, och kan till och med titta upp mellan tuggorna. Valpen är sådan att, skulle det explodera bakom honom så kastar han först i sig maten till sista smula, sen springer han. :)

:bow::bow::bow: Du förklarar så bra! vi är helt överens....En valp i 4 månaders ålder bör äta minst 3 gånger per dag.

Förresten en häst har ett ätbeteende på 16-20 timmar, människan ett tuggbehov på ca 20 min per måltid, har du några motsvarande uppgifter på hund?? Hittar inga...

Skönt att något når fram. :D Jag upplever ibland att dessa frågor "försvinner". Man pratar om hur besvärligt det är med hundar som är matfixerade - och (helt paradoxalt) försvårar maximalt för dem att hitta sin mat, men struntar i att tänka mängd- och mättnadskänsla.

Det är väl en av de få nackdelarna med klicker, när den metoden kom skulle alla plötsligt nästintill svälta sina hundar för att de skulle vara motiverade vid träningen och få sin mat då. :eek: Fast den biten har väl försvunnit mer och mer.

Nej - jag känner inte till om det finns några "ättider" som är beräknade på samma sätt som det finns för människa och häst. Tänker som Lena att hundar ju har lite annorlunda käkfunktion, men man har ju tittat på olika rasers furageringsbehov exempelvis. Jag ska se om jag hittar något om det och länka hit - nu var det ett tag sedan jag gick senaste kursen, man glömmer... :o :p

Jag får känslan av att ni tolkar det som att valpen går hungrig och svälts. Så är det verkligen inte. :) Han får mängder, men inte rent ut i en skål just nu eftersom jag inte vill att han ska stressa, och såg får han olika dofter och söka maten för att få ned stressen. Skulle aldrig svälta en valp :) Valpis har fått mat 4 gånger per dag.

Åh, inlägg 37 var snarare mina egna generella funderingar. Det var inte meningen att ge någon pik till dig om detta. :)

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en hund (Terrier Brasileiro tik på ca 2 år) som sedan hon var ca 3 månader uppvisat symptom på allergi...
2
Svar
23
· Visningar
2 719
Senast: Sandora
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 420
Senast: Migo
·
Hundträning Hej buke! Sett att många har fått så himla mycket bra tips och råd här, så jag gör ett försök jag med :) Jag har en 17 månaders...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
7 473
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 655
Senast: AlmostEasy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈