MissourisTopsanna
Trådstartare
Sv: Få hund att tugga maten/inte hetsäta
Vi jobbar med föremålsintresse, han kampar gärna så länge jag gör det, men han är inte mycket för att springa efter bollar osv, just nu är det vi som springer och busar och ser ut som helgalningar ni vi leker med leksakerna. Ibland hakar han på, ibland förstår han inte varför vi vill leka med dom där sakerna.
Fortsätt som du gjort. Jag tycker du ha fått bra tips. Jag tror inte du behöver oroa dig för att du stressar han när du inte ger belöning på en gång utan väntar in han tills han är lugn. Snart kommer han ha finurlat ut att ju fortare han lugnar ner sig, desto fortare får han godbiten och tillslut har du säkerligen en hund som lugnt och fint redan från början väntar på sin godbit.
Det är lätt att belöna en matglad hund, men tänk på att försöka variera belöningen med andra saker som till exempel lek och diverse föremål.
Något som har funkat för min glupske kille är en aktivitetsboll som han får sin mat i ibland. Jag kan ställa den så jag kan bestämma hur mycket jag vill ska komma ut. Prova dig fram till det som funkar för er, alla är olika. Och har du hittat något som funkar för er, kör på det. Alla sätt är bra utom dom dåliga!
Vi jobbar med föremålsintresse, han kampar gärna så länge jag gör det, men han är inte mycket för att springa efter bollar osv, just nu är det vi som springer och busar och ser ut som helgalningar ni vi leker med leksakerna. Ibland hakar han på, ibland förstår han inte varför vi vill leka med dom där sakerna.