Få hästen i form.

Sv: Få hästen i form.

Det var väl därför som någon skrev hålla kontakten på ytter (för att det är lätt hänt att man bara ställer med inner och blir väl "eftergivande"/lös/glappande om du så vill, i ytter. Men när någon skrev hålla kontakten på ytter blev det ju ett jävla liv.

Undrar vad du läser som inte jag ser.

Här verkar det som att det handlar om olika tolkningar av samma ord. "Lirka" betyder uppenbarligen "såga" för vissa, "trixa" för andra och för mej betyder "lirka" att man sitter och kramar lite i tygeln för att inte bli helt "stum" i handen, vilket nog är det som de flesta är överens om att man ska göra. Men "Madicks" något kryptiska avslut "FÖRST hästen på tygeln (lydig och avspänd) sen kan man kontrollera formen" förstår jag inte hur jag ska tolka faktiskt. Vadå först på tygel och sen form? Hästen går på tygeln när den går i korrekt form, den går inte FÖRST på tygel och SEN i form...

Men "Madicks" något kryptiska avslut "FÖRST hästen på tygeln (lydig och avspänd) sen kan man kontrollera formen" förstår jag inte hur jag ska tolka faktiskt. Vadå först på tygel och sen form? Hästen går på tygeln när den går i korrekt form, den går inte FÖRST på tygel och SEN i form...

Jo, det är precis så det är. När hästen spänner av psykiskt, blir lydig och engagerar muskelringen så kommer "halsböjen" och silhuetten automatiskt. Just silhuetten är det som är formen. Hästens arbetsställning helt enkelt. För att få en bra arbetsform behöver hästen först vara på tygeln.

FORMEN är inget statiskt. Den varierar friskt beroende på vad man gör. En form som är bra för en ridskolehäst som inte sliter men heller inte bygger upp är inget som är något vidare när man vill träna och tävla och komma framåt, öka styrka och samling.

På tygeln är alltid samma sak. Formen varierar beroende på vad man gör.

Jag säger ofta att jag ska jobba polle ner i form. Då sitter jag INTE o sågar, utan jag ställer honom åt höger, håller stödet på vänster hela tiden och ger små förhållningar samtidigt som jag driver honom. Han är inte utbildad därför kan han vara lite svår att få ner ibland och man måste då "jobba ner honom".

Jag är väl medveten om att alla som anväder det begreppet inte sågar ned sina hästar och jag hoppas inte att du tog illa upp, jag drar inte alla över en kam. Menade att jag tyvärr sett en del som "sågar ned sina hästar i form".

Jo, det är precis så det är. När hästen spänner av psykiskt, blir lydig och engagerar muskelringen så kommer "halsböjen" och silhuetten automatiskt. Just silhuetten är det som är formen. Hästens arbetsställning helt enkelt. För att få en bra arbetsform behöver hästen först vara på tygeln.

FORMEN är inget statiskt. Den varierar friskt beroende på vad man gör. En form som är bra för en ridskolehäst som inte sliter men heller inte bygger upp är inget som är något vidare när man vill träna och tävla och komma framåt, öka styrka och samling.

På tygeln är alltid samma sak. Formen varierar beroende på vad man gör.

Nja, åter igen handlar det om olika tolkningar av samma ord. Jag vet mycket väl hur man får hästen att gå på tygel och vad som händer med hästens olika muskler osv osv och jag vet vad hästens form är. Men i min värld så går inte hästen först på tygel och sen i form, i min värld kallas det att gå i form när hästen går på tygel. Sen kan olika hästar ha olika arbetsform och den kan variera beroende på vad man gör, visst. Så jag påstår att man först rider hästen så den går i form, sen kan man i så fall ändra formen under ridningen. Men som sagt, det handlar nog bara om olika tolkningar och olika sätt att uttrycka sej, vi är nog överens om hur en häst ska ridas i korrekt form :)

Nja, åter igen handlar det om olika tolkningar av samma ord. Men som sagt, det handlar nog bara om olika tolkningar och olika sätt att uttrycka sej, vi är nog överens om hur en häst ska ridas i korrekt form :)

Där har du problemet. FORM är arbetsställning. Inget annat. Silhuetten (formen på ett föremål). En häst kan gå i en ändamålsenlig form utan att vara på tygeln...

På tygeln är alltid samma sak. Vad som är en "god form" varierar.

Tänk dig en häst på lång tygel i fri skritt. Den går inte på på tygeln, muskelringen är inte engagerad. DÄREMOT ska formen vara på ett visst sätt, hästen ska länga överlinjen och söka sig framåt/nedåt. En felaktig form där är att hästen drar upp huvudet, sänker ryggen och pinnar framåt.

När du börjar rida en ung häst är inte huvudsyftet att placera hästen i en korrekt form, utan att få den avspänd och lydig (förstå), dvs på tygeln. SEN kan man be den om den form man vill ha. Formen är och förblir bara själva arbetsställningen.

Jag håller helt med Madick, men brukar även dra det hela lite längre för att öka förståelsen för skillnaden i uttrycken "på tygeln" och "i form": Tänk "på hjälperna" istället!:idea:

Hästen ska alltså vara helt avspänd och uppmärksam på vad ryttaren vill i nästa steg, då är den "på tygeln". Men det är ju faktiskt inte bara tygeln som hästen ska lyda, det är ju ALLA hjälper ryttaren ger, så tänker man in alla hjälper i uttrycket "på tygeln" så tror jag det blir lättare att förstå?

Och en häst som är på tygeln kan man reglera formen på.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 053
Hästmänniskan jag går just nu på två ridskolor. en har jag gått på den jag va 6 år, men känner att jag inte utvecklas då det bara kommer in nya (o...
Svar
1
· Visningar
226
Senast: Tassa
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 494
Senast: Sesca
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 383
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25