Få hästen i form.

Sv: Få hästen i form.

Att sitta och lirka lr vad man nu kallar det, tkr jag visar ganska tydligt att man inte vet hur hästen ska jobba på ett bra sätt...

Huvudet/nacken är det som kmr sist! Min häst (fullblod som håller på att skolas om till ridhäst) sprang första månaden med huvudet i vädret, sen började hon kunna slappna av och då började hon även få med sig rygg och bakben korta stunder. Efter ytterliggare 2 månader började hon orka få med sig hela överlinjen och fick då även med sig nacken och huvudet :).

Du säger att din häst inte kan någonting isåfall tycker jag verkligen att du börjar i fel ände... Min häst kunde typ inte heller någonting innan och förra ägarna hade ridit henne på graman :crazy: men bara de får chansen så kan de jobba bra, även om det kanske tar ett tag...

jag håller med föregåenda talare! hur ska hästen kunna slappna av, söka kontakt och lita på ryttarens hand om man håller på för mycket i hästens mun? det du ska fokusera på, är att få hästen lösgjord. det blir den genom övergångar, volter, serpentiner, skänkelvikningar och liknande. när hästen är lösgjord kan energin flöda från bakbenen genom ryggen, och fram till nacken. det är då hästen går i form. det kommer av sig självt när den är avslappnad och lösgjord. om du tycker det låter snurrigt tycker jag att du ska läsa böcker om ridning, där står det bättre förklarat.:) sen så borde väl ridläraren lära ut det här med form och gå på tygeln osv?
(förlåt för snurrigt inlägg.)

vem har sagt att du ska vara stum i handen? du ska ha ett lätt och jämt stöd på båda tyglar utan att lirka och såga eller bända hit och dit. Hästen ska bära sitt huvud själv och det gör den däremot inte när du sågar med bettet, för det är det du gör när du lirkar.

Det skulle vara intressant att se hur din häst går när den går i "form" enligt dig. På din beskrivning med lirkandet så skulle jag säga att den knäpper av i nacken och inget annat. När jag var 13 så tyckte jag också att det var fint när hästen gick med böjd nacke, idag många år senare har jag förstått vikten av att hästen går i en bra form och inte bara knäpper av!

Enda gången du kan dra i tyglarna är när du ska göra ett ledande tygeltag vid en sväng. Men eftersom du tar ett ledande tygeltag istället för att såga mot dig så får det inte samma effekt. Med en duktig ryttare går även lektionshästar i bra form, med en dålig ryttare gör de däremot inte mer än nödvändigt!

med dina metoder menar jag sågandet i munnen för att få hästen i "form"!

det finns som sagt inga genvägar, när hästen är lösgjord och driver med bakdelen börjar ryggen jobba och nacken sänks. Sågar du i munnen kan inte bakdelen jobba ordentligt eftersom du bromsar den, hästen svarar istället med att böja på nacken för att undkomma sågandet. Dom lär sig ganska fort att ta in nacken när sågandet börjar, det är ju så man får stopp på det!

Enda gången du kan dra i tyglarna är när du ska göra ett ledande tygeltag vid en sväng.
Nej nu måste jag protestera. Ledande tygeltag går RAKT UT och inte bakåt. Det enda tygeltag du tar bakåt är förhållning.

Med stilla och mjuk hand på lydig häst består ledande tygeltag av att du vinklar ut tummen. Ställande tygeltag att du kramar in lillfingret upp mot yttre axeln. Förhållande tygeltag "stäng" handen ngt.

Med så ytterst små hjälper, hur tror ni era "lirkanden" uppfattas av hästen?

själklart har du rätt och det var precis så du skrev jag tänkte. även om det kanske inte framgick, tog för givet att ett ledande tygeltag togs utåt och inte mot en.

Se till att få igenom ställning först och främst. Sen så småningom att hästen litar på din hand och söker sig ner. När man kommit dit att hästen kan gå i låg form med mulen långt ner och suger på bettet. Därifrån kan man börja arbeta vidare.

med dina metoder menar jag sågandet i munnen för att få hästen i "form"!

Sågar i munnen? Du kan inte sitta här och säga att jag sågar hästen i form när jag rider. Du vet f'n inte ett piss om det.
Jag sitter inte och lirkar hästen jag STÄLLER den i varje sväng åt det hållet vägen svänger. Kallar du det att såga hästen?!

Tyck vad du vill, jag rider på det sätt jag vill och på det sätt jag har fått lära mig. Om du nu har sånt problem med det får du komma hit till Linköping, kolla när jag rider rätta alla fel, och sen kan du vara nöjd.

Enda gången du kan dra i tyglarna är när du ska göra ett ledande tygeltag vid en sväng. Men eftersom du tar ett ledande tygeltag istället för att såga mot dig så får det inte samma effekt. Med en duktig ryttare går även lektionshästar i bra form, med en dålig ryttare gör de däremot inte mer än nödvändigt!

Nu är det nog. Det du sitter och säger är att JAG är en dålig ryttare. Hur fan har du samvete att sitta o säga så till folk??! Du anklagar mig för saker du inte vet något om, bara för att du kanske är en jätteduktig ryttare. Något du inte tänker på är att alla hästar inte är lika, att alla hästar går i form med exakt samma hjälper. Visst, tyck att jag sågar min häst i form, att jag är en dålig ryttare som borde stanna på käpphäst.

Se till att få igenom ställning först och främst. Sen så småningom att hästen litar på din hand och söker sig ner. När man kommit dit att hästen kan gå i låg form med mulen långt ner och suger på bettet. Därifrån kan man börja arbeta vidare.

Hur ska hon få hästen att ställa om den inte är lydig för fram, stopp och sväng först?

skippa det där med lirkande i tyglarna, ställa och bända hit och dit och div andra saker du gör.:mad:

När hästen bjuder framåt och lyssnar på dig så kommer den i rätt form automatiskt. För att nå dit ska den tänka framåt, du behöver alltså driva den framåt om den är seg. sedan ska du fånga upp den genom halvhalter så att den fortfarande tänker framåt men samlar sig och börjar arbeta. Den ska vänta på nästa signal och vara lyhörd. Detta får du inte fram genom att dra hit och dit i munnen. det skapar bara spänningar. bettet är inte till för att lirka ner hästen i form med.

din vikt är även viktig, du ska sitta rakt över hästen utan att spänna eller luta dig åt något håll. ha mjuk kontakt med bettet och lika på båda sidor.

Om du håller på att greja för mycket i munnen på hästen kommer den bara att knäppa av i nacken och inte jobba med bakdelen. du måste få in baken under hästen för att den ska kunna bära sig på rätt sätt. först då går den i rätt form! bakdelen får du med andra ord inte in genom att dra i munnen, den måste aktiveras in under hästen. använd gärna tempoväxlingar, många avsaktningar och halvhalter.

När jag skrev lirka så menade jag inte att lirka ner hästen utan att va lätt i handen och rida med säte och sits och skänklar mer

för mig är lirka precis som det låter. sitta och röra bettet oavbrutet i munnen på hästen. Handen ska vara still det är säte och skänkel som rider hästen.

Tack det va faktist bra svar på min fråga :D
en samman fattning av det jag tror ska va rätt då.

1: jobba hästen driekt när du sitter upp ( asså jobba hästen när du skrittar fram)
2: tänka mycket mycket på hur jag sitter
3: förstå hästen
4: mycket tempo växlingar
5: hålla hontakt med ytter sida
6: ha kul när jag rider och inte bry mig om hur hästen ser ut så läge den inte lider ;)
7: och så ska man lirka i tyglarna

Jag gillar oxå bäst att rida barbacka man får själv mant en lite bästtre sitts;)

och så enligt hur jag fatta så kommer resten själv mant :)

Tack för alla bra svar :bump:

jag gör en till samman fattning igen :angel:

1: rida hästen redan när man sitter upp(asså ökningar och minksiningar på framridingen)

2: rida med säte, vikt och skänklar

3: ja att förstå hästen så man kommer överens

4: inte bry sig om formen

5: med hjälp av ökningar och minskningar få hästen att arbeta bakrifrån

6: ja asså mycket lyssna övningar asså tempo växlingar

7: I svängar (komentara gärna detta om det skulle va fel) ställa och böja hästen på volter och serpentiner i hörn osv men att inte tappa ytter bog /sidan av hästen på de runda vägarna eller vad man nu rider för någon väg asså hålla koll på siderna av hästen

8: innan skrev jag lirka det menade jag med att om jag ska fånga upp hästen så lirka/krama i tyglen jag tar lirka och kramma som nästan samma sak asså att göra en halvhalt.

9: ha kul och inte bry sig om formen på hästen utan att tänka mer på hur jag sitter och rider hästen med mina hjälper

10: Detta har jag vetat innan att om man sågar eller vad en del håller på med så sabbas hästens rygg mer och mer och till slut så har man en häst med skadad rygg.

11: och som sagt att få hästen till att arbeta med bakbenen

komentara gärna om det finns några missar eller fel som jag inte borde göra vill lixom lära mig. :bow:

Nu låter det bättre! Försök hålla en röd tråd, inte "den måste jobba med bakbenen" utan LYDNAD. Med lydig häst kommer du otrooooligt lång, det är liksom grunden. Om inte hästen lyder och du är tydlig kommer ni aldrig till ett gott samarbete.

OKeey :bump:

tack alla som har svarat :D

det va bra förklaringar :bow:

Hej,
det var väldigt vilken hetsig debatt det blev om att rida hästen i form. Visst är det så att formen kommer "bakifrån" med bjudningen och därför är ju uttrycket "att rida på tygeln" lite missvisande. :confused:

Jag vill bara tipsa om ett bra sätt att få lydiga hästar med bra bjudning och som dessutom är väldigt roligt om man rider på ridskola: Be din ridlärare att ni får rida kadrilj på någon lektion. Då får man naturligt in halvhalter, tempoväxlingar och annat nyttigt utan att man sitter och tänker på det och formen kommer av sig självt efter en stund. Jätterolig övning både för människor och hästar och har man dessutom musik till (inte alls nödvändigt) så är det bara ännu bättre.:laugh:
Lycka till!

Hej,
det var väldigt vilken hetsig debatt det blev om att rida hästen i form. Visst är det så att formen kommer "bakifrån" med bjudningen och därför är ju uttrycket "att rida på tygeln" lite missvisande. :confused:
Det är inte ett duggmissvisande, förrutom om man tror att form och på tygeln är samma sak.

Hästens form är bara arbetsställningen. Den kan vara hög, låg, samlad, fri, fel, rätt osv i all oändlighet. Vilken form hästen ska ha beror på vad man ska göra.

På tygeln handlar om att hästen är fysiskt och psykiskt avspänd och har engagerat muskelringen, då kommer också en naturlig krökning på nacken till följd av det. Hästen är lydig och följsam att rida.

När man väl har hästen på tygeln kan man placera den i den form man önskar, till en viss gräns. Högre samling orkar knappast otränade hästar med mer än några steg.

Ett litet tillägg:

En häst som är lite lat kan man göra omvända halvhalter med (parad). Istället för att göra förhållning-eftergift-drivning, så gör man drivning-förhållning-eftergift.

Det viktigaste med handen är att tygeln ALDRIG glappar (för efter ett glapp kommer alltid ett ryck) och att den är följsam (som ett gummiband).

Är det en bra ridskola du går på?
Om ja:
I så fall borde dina instruktörer kunna hjälpa dig. De känner hästarna och de känner förhoppningsvis dig bättre än nån här på buke. Är grupperna för stora- satsa på privatlektioner.

Om nej:
Kanske du kan byta till en bättre ridskola???

Det viktigaste med handen är att tygeln ALDRIG glappar (för efter ett glapp kommer alltid ett ryck) och att den är följsam (som ett gummiband).
En bra jämförelse här som alla ungdomar borde förstå ;) :

Tygeln är det som förmedlar signaler från din hand till hästens mun (och tvärtom), precis som två mobiltelefoner! Tappar man kontakten så störs signalerna och man missar bitar.

Det var väl därför som någon skrev hålla kontakten på ytter (för att det är lätt hänt att man bara ställer med inner och blir väl "eftergivande"/lös/glappande om du så vill, i ytter. Men när någon skrev hålla kontakten på ytter blev det ju ett jävla liv.

Senast ändrad av en moderator:

Det var väl därför som någon skrev hålla kontakten på ytter (för att det är lätt hänt att man bara ställer med inner och blir väl "eftergivande"/lös/glappande om du så vill, i ytter. Men när någon skrev hålla kontakten på ytter blev det ju ett jävla liv.[/QUOTE]

Kanske för att det är mycket vanligt att många lärt sig att det är mycket viktigt att blåhålla yttertygeln och samtidigt lirka, leda eller göra ingenting med innertygeln. ;)

Ett mellanting där båda tyglarna faktiskt har sina fina funktioner är ibland svårt att hitta.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 053
Hästmänniskan jag går just nu på två ridskolor. en har jag gått på den jag va 6 år, men känner att jag inte utvecklas då det bara kommer in nya (o...
Svar
1
· Visningar
226
Senast: Tassa
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 494
Senast: Sesca
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 383
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25