Få hästen i form.

R

Riihaa

Hej jag har en fråga till de mer erfarna ryttarna jag vill ha tips på hur man kan jobba ner en häst som bäst i form jag rider på ridskola så alla hästarna där kräver olika. Så jag undrar allt ifrån att få en lat häst att gå i form som en pigg häst.

Och hur man ska göra om man rider en krävande häst fel och den börjar rusa iväg hur ska man rida den mer än att va lätt i handen och luta sig tillbaka och sitta tungt m.m

jag skulle va jätte glad om man kan få så många tips som möjligt :)

Sv: Få hästen i form.

hej! jag vill inte verka otrevlig och så, men det finns en massa trådar om just form, och att få hästen och jobba osv, så prova att använda sökfunktionen, så hittar du säkertnågon bra tråd!:)

hej! jag vill inte verka otrevlig och så, men det finns en massa trådar om just form, och att få hästen och jobba osv, så prova att använda sökfunktionen, så hittar du säkertnågon bra tråd!:)

Jag har redan tittat runder men har inte hittat något så att jag fått de svar jag vill få

Tyvärr är det bästa tipset att du rider fler timmar för en instruktör. Du lär dig hantera olika hästar genom att rida olika hästar samtidigt som du får den hjälp du behöver ifrån marken.

Hej jag har en fråga till de mer erfarna ryttarna jag vill ha tips på hur man kan jobba ner en häst som bäst i form jag rider på ridskola så alla hästarna där kräver olika. Så jag undrar allt ifrån att få en lat häst att gå i form som en pigg häst.

Fokusera inte så mycket på formen! Ofta så kommer den av sig självt när man får mer ridvana. Mycket avgörs av hur bra balans du har, följsamhet till munnen och till hästens rörelser mm. Det viktigaste är att du själv tycker att du har roligt.
Sluta inte ta lektioner!
Och glöm inte att bara för att hästen böjer på halsen så går den inte i form!

Träna på!

Hej!
Det finns många bra trådar om "få hästen i form" här - men när du läser dem inser du att det finns femtielva olika uppfattningar om VAD rätt form ÄR och ännu fler uppfattningar om var som är "rätt sätt" och vad som INTE är det.

Ett par tips (lite flummigt kanske....):
1. Bjudningen är vad du eftersträvar i första hand + att hästen är lösgjord (ungefär "känns mjuk" och lyssnar på dig).
2. Tänk inte att du ska "rida ner" hästen i form - utan "rida upp". Känslan är att energin från hästen kommer upp under dig. Om du vill känna i kroppen hur det ska kännas (på ett ungefär) så känn efter när du rider i nedförsbacke.
3. Läs "Rid i harmoni med hästen" av Perry Wood.

Håller med Ponnytant, det finns hur många olika uppfattningar om vad som är den optimala formen och hur du ska göra för att få hästen dit...

Sen är ju olika former "rätt form" för olika hästar... Jag har en ung häst så då ska hon gå i en lägre form en den "normala" formen...
Att få hästen avslappnad är nummer 1 för mej, att hon lyssnar och är med mej, då kan man börja mjuka upp genom skänkelvikningar, volter osv och vips så kmr formen :).

Att hästen går "iform" kmr ju när hästen är redo och igång, man får aldrig någon ärlig form genom att "tvinga" hästen dit, det måste få ta den tid det tar...

Börja med att släppa tanken på att hästen ska gå i en viss form.

Sen tar du tag i att du själv blir TYDLIG och börjar varje pass med att stämma av så du och den häst du sitter på förstår varandra, att ni talar samma språk kan man säga. Där märker du om hästen behöver lätta hjälper, tuffare hjälper osv. Grunden är alltid att du ska kunna starta, stanna och svänga, direkt och utan minsta tvekan från hästen. Det kan du öva på redan i skritten, även på lång tygel när ni skrittar fram! Direkt du sitter upp börjar passet.

När du kommit så långt att du faktiskt sitter på en lydig häst så kommer du märka att hästen blir lugnare, vågar gå med eftergift och därefter kan du börja fundera på vilken form hästen ska gå i.

När jag läser "jobba ner en häst" ser jag hur man sitter och sågar och vill att hästen ska böja på nacken. :crazy:
Att kunna rida hästen i en bra form kräver mycket tid och instruktör. Tänk inte så mycket på formen, det viktiga är att hästen arbetar med ryggen och bakbenen, alltså bakifrån och fram genom hela kroppen. Det sista som kommer med den form du vill uppnå är böjen i nacken. Hästen ska ha bjudning och tänk på att arbeta mycket med sätet och lite med händerna.
Alltså:
* En bra instruktör.
* Mycket tid och tålamod, inte gå för fort fram.

När jag läser "jobba ner en häst" ser jag hur man sitter och sågar och vill att hästen ska böja på nacken.

Jag säger ofta att jag ska jobba polle ner i form. Då sitter jag INTE o sågar, utan jag ställer honom åt höger, håller stödet på vänster hela tiden och ger små förhållningar samtidigt som jag driver honom. Han är inte utbildad därför kan han vara lite svår att få ner ibland och man måste då "jobba ner honom".

Nu till tips ;)

S´Din sits är jätteviktig. Sitter du fel blir det svårare att få hästen i form. Sitt rak i ryggen, hälarna ner och höj handen så den inte ligger precis i mankammen.

Ställ hästen lite då och då, så du jobbar med den. Kom ihåg bara att hålla stödet på yttertygeln hela tiden, medans du knappt ska känna inner.

Jag personligen gillar att rida barbacka då jag ska träna "form". Jag sitter mycket bättre i traven =hästen lättare i form.

Jag älskar att jobba i kort trav när jag rider, det är då han går bäst i form.

Tack det va faktist bra svar på min fråga :D
en samman fattning av det jag tror ska va rätt då.

1: jobba hästen driekt när du sitter upp ( asså jobba hästen när du skrittar fram)
2: tänka mycket mycket på hur jag sitter
3: förstå hästen
4: mycket tempo växlingar
5: hålla hontakt med ytter sida
6: ha kul när jag rider och inte bry mig om hur hästen ser ut så läge den inte lider ;)
7: och så ska man lirka i tyglarna

Jag gillar oxå bäst att rida barbacka man får själv mant en lite bästtre sitts;)

och så enligt hur jag fatta så kommer resten själv mant :)

Tack för alla bra svar :bump:

skippa det där med lirkande i tyglarna, ställa och bända hit och dit och div andra saker du gör.:mad:

När hästen bjuder framåt och lyssnar på dig så kommer den i rätt form automatiskt. För att nå dit ska den tänka framåt, du behöver alltså driva den framåt om den är seg. sedan ska du fånga upp den genom halvhalter så att den fortfarande tänker framåt men samlar sig och börjar arbeta. Den ska vänta på nästa signal och vara lyhörd. Detta får du inte fram genom att dra hit och dit i munnen. det skapar bara spänningar. bettet är inte till för att lirka ner hästen i form med.

din vikt är även viktig, du ska sitta rakt över hästen utan att spänna eller luta dig åt något håll. ha mjuk kontakt med bettet och lika på båda sidor.

Om du håller på att greja för mycket i munnen på hästen kommer den bara att knäppa av i nacken och inte jobba med bakdelen. du måste få in baken under hästen för att den ska kunna bära sig på rätt sätt. först då går den i rätt form! bakdelen får du med andra ord inte in genom att dra i munnen, den måste aktiveras in under hästen. använd gärna tempoväxlingar, många avsaktningar och halvhalter.

Håller med! Lirka och bända och böja är för mig att få ner huvudet på hästen så den böjer på nacken. Formen kommer väl bakifrån genom lösgörning, avslappning, balans och eftergift, typ?

1: jobba hästen driekt när du sitter upp ( asså jobba hästen när du skrittar fram)
Så detta inte missuppfattat. Du ska inte "jobba" med händerna, utan jobba på att ni förstår varandra, att du ger klara signaler och hästen lyder dessa. Alltså, båda skänklar = fram direkt. En hjälp i taget.
5: hålla hontakt med ytter sida
Inga hjälper om du inte vill hästen något. Vad är syftet med att hålla i hästen? KONTAKT behöver du, men inte "hålla". Hur ska hästen kunna sålla ut när du verkligen vill något om du hela tiden håller i ena tygeln?
7: och så ska man lirka i tyglarna
NOPE, never ever! Som ovan, HUR ska hästen förstå när du vill något om du sitter och gör en massa saker du inte menar något med?

Jag gillar oxå bäst att rida barbacka man får själv mant en lite bästtre sitts;)
Tyvärr är det oftast inte så. Satsa på att få rida i en riktigt bra sadel som sätter dig rätt.

Jag säger såhär; Du kan aldrig fuska dig till en "form" (krökande av nacken) med hjälp av lirkande i tyglarna, inspänningar och skarpa bett. Det kommer straffa sig i längden.

Ta hjälp av en duktig instruktör och lär dig succesivt på en utbildad häst.

M-oaa

låter inte ett dugg bra anser jag! Det finns inga genvägar till att få en häst i form. speciellt inte via dina metoder!

Att sitta helt stum lär knappast få hästen i form heller. Ridskolehästar rids av så många olika elever varje vecka, de får olika hjälper hela tiden. De kanske inte är lika enkla att få i form som en privat häst som rids av en eller kanske två ryttare. Tänk på det.

Om det inte finns genvägar till at få en häst i form borde "mina metoder" inte vara genvägar eftersom jag får min häst i form när jag rider så.

Via mina metoder?!:confused:
Fattar inte ens vad du menar med det, sluta vara så arg.

Senast ändrad:

Detta får du inte fram genom att dra hit och dit i munnen. det skapar bara spänningar. bettet är inte till för att lirka ner hästen i form med.

Jaha så det är så du gör när du ställer hästen?!

Att sitta helt stum lär knappast få hästen i form heller. Ridskolehästar rids av så många olika elever varje vecka, de får olika hjälper hela tiden. De kanske inte är lika enkla att få i form som en privat häst som rids av en eller kanske två ryttare. Tänk på det.
Varför måste det vara ytterligheter? Stum och lirka är ju inte det enda handen kan vara. En STILLA och FÖLJSAM hand ger hästen ro att våga själv söka stöd och kontakt så den kan känna minsta hjälpgivning.

Om det inte finns genvägar till at få en häst i form borde "mina metoder" inte vara genvägar eftersom jag får min häst i form när jag rider så.

Frågan är vad det du kallar form är för något? Att han böjer på nacken? Vilken form är du ute efter? Form är inget statiskt, det beror på vilken häst man sitter på, vad man är ute efter just det ridpasset, vilken del av ridpasset man är i osv. Det du pratar om låter enbart hur du får hästen eftergiven i nacken.

FÖRST hästen på tygeln (lydig och avspänd) sen kan man kontrollera formen.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 053
Hästmänniskan jag går just nu på två ridskolor. en har jag gått på den jag va 6 år, men känner att jag inte utvecklas då det bara kommer in nya (o...
Svar
1
· Visningar
226
Senast: Tassa
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 494
Senast: Sesca
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 383
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25