Få hästen att vänta?

Zuzzi

Trådstartare
Nu är det så att min vbl travarvalack från att förut tyckt att dressyr är pest och pina och varit en riktig segpropp, det har vi jobbat med nu och nu går han fram ordentligt

Numera är han riktigt positiv till dressyr och har fungerat jättebra fram tills nu då han istället är riktigt överambitiös OCH HET. Det går bra från början av ridpasset men ju för varje minut desto piggare häst och ju mer svårriden blir han, det sista jag vill är att sitta och bromsa honom konstant då han lägger sig i handen och ramlar riktigt ordentligt på bogarna

Som avslutning på passet vill jag ha honom i en lugn trav i lägre form men det går inte längre då han blir riktigt överpigg på slutet och ju längre jag rider för att lugna ner honom ju piggare blir han :crazy:

Jag har fått lägga galoppfattningarna åt sidan just nu då han går överstyr efteråt när man ska skritt/trav arbeta

Vill jättegärna ha kvar energin och framåbjudningen han har men i kontrollerad form, hur ska man få honom att vänta? Det här är helt nytt för mig eftersom han alltid har varit loj i dressyren, piggare nu på sistone och ibland lite väl pigg men aldrig det här problemet att han blir såhär.

Alla tips mottages tacksamt, ska även prata med min instruktör om det här men vill gärna ha många tips/övningar som kan hjälpa

Sv: Få hästen att vänta?

Låter som om kraven har stressat honom lite för mycket.
Det är framför allt väldigt vanligt vid mental stress att en situation som din brukar uppstå.

Kräv mindre under en period och lägg in många skrittpauser på långa tyglar.
Ex: bry dig inte om HUR galoppfattningen är, bara att det blir galopp osv.
Dvs sänk inte nivån på framåtbjudningen utan sänk bara kraven på precision under en period så brukar stressen ge med sig.

Var positiv och beröm honom ofta. Gör andra saker och smyg in olika övningar.

Om det nu var galoppfattningarna som stressade honom är det klokt gjort av dig att inte öva dom alls under en period.

Det här är en ganska vanlig situation under utbildningen så oroa dig inte.

Tack för svaren men det känns som inte det här är problemet för oss. När vi köpte honom för fem år sedan var det inte mycket till liv i honom men nu efter fem år och med precis den utrustning 2005 han trivs ypperligt med är han en riktig livfull och glad häst

är extremt noga med att han ska fortsätta vara lycklig och det innebär att vi alltid är ute i naturen och att ta det lugn är våran melodi några dagar i veckan, på lång tygel och klättrar mycket och allmänt tar det lugn ute i skogen. Brukar bara rida dressyr på ett fält 1 gång i veckan för resterande jobb tycker jag fungerar så bra när vi är på våra uteritter.

Nu i sommar har han inte varit igång i ridningen då jag inte hade nån sadel men varit igång nu två månader igen efter 1½ månads uppehåll, inget som påverkade honom märkbart (tömkördes, kördes med rockard, skrittad barbacka)

Galoppfattningarna har inte stressat honom utan han tycker det är så vansinnigt roligt så han går och väntar på att jag ska be honom fatta igen när vi ska trava/skritta efteråt, gör en fattning och låter honom galoppera några språng.

Han har gått som ridhäst länge så de små krav jag har idag att han först och främst ska trava lugnt inte är några problem igentligen, han är reglerbar i normala fall både framåt och bakåt men vi får helt enkelt ingen kontakt med varandra längre

han har gått på betfor i sommar men den håller jag på att ta bort nu och ges lusern istället

igår red jag lite övergångar och när han började dra iväg i traven så gjorde jag en övergång till skritt, kan det vara nått som fungerar?

Precis så var min travare i början när han fattat att han FÅR galoppera. Var helt skogstokig och man satt på en tickande bomb i princip :eek: :D Flyttade jag mig 1 mm i sadeln så betydde det full fart för honom och han studsade fram.
Din häst kommer att lugna sig med tiden (klen tröst? :crazy: ) och om han inte blir stressad så fortsätt med fattningarna och som någon sa, strunta i hur de ser ut i början.
Ha gärna gott om plats när du ska galoppera så du kan låta honom "rulla" på.
Jag önskar dig lycka till!!

Pm:a om du har fler frågor! :)

Testa tvärtom då!

Vill han fatta galopp så gör det! Många, många gånger!
Dvs DU fattar och var noga med att bryta av ganska snart till trav eller skritt.
Lyder han inte avsaktningen så ställ utåt på en volt och minska voltstorleken allteftersom.Dra inte och låt honom inte lägga sig på handen.Tålamod, kan ta sin tid de första gångerna
Då kanske galoppen inte blir en så stor "grej" för honom.

Skritta en stund och upprepa.

Var noga med att du är avspänd i säte och axlar.

Du kan ockå prova att galoppera på en volt och ställa omväxlande utåt och inåt - understöd med skänkeln- och gör halvhalter med sätet så ofta du kan.
Innan avsaktning till skritt eller trav så forsök att galoppera så långsamt du kan.
Använd sitsen.
Träna gärna dressyr på fältet flera gånger i veckan så blir det också mindre upphetsande.
Dvs rid ett litet kort pass oftare efter en skogspromenad tex. Bestäm dig för att träna EN speciell sak varje gång.

Att han blir piggare och piggare under ett ridpass kan ju antingen bero på att han blir mer och mer uppmjukad eller mer och mer "stressad" i betydelsen överambitiös".
Dvs det har blivit så mycket lättare för hästen att utföra olika rörelser att fysiskt klarar han av det men "hjärnan hänger inte riktigt med" och hästen stressar.

Och det går som sagt över när pusselbitarna kommit på plats ordentligt.
OBS Om det skulle vara faller så är han absolut inte olyckligt utan just bara lite stressad.

han låter pigg och glad :)

pröva att galoppera av honom, att du galopperar han i en djup form, från början och låter honom springa av sig ( dock inte över tyglen) annars vill jag säga mcyket övergångar, och bryt av när han försöker springa iväg :)

Det är inte så att han är lite lat, då, och har kommit på att om man springer behöver man inte jobba?

Jag skulle nog dra ner betforn, låta honom galoppera av sig ordentligt nån gång i veckan så han blir av med springet i bena, och låta det regna halvhalter när jag rider. Börjar han varva upp och springa, så sakta hellre av och låt han gå på lång tygel en stund, innan det blir en ond spiral. och sen ta tyglarna och jobba lite til.

Precis så var min travare i början när han fattat att han FÅR galoppera. Var helt skogstokig och man satt på en tickande bomb i princip :eek: :D Flyttade jag mig 1 mm i sadeln så betydde det full fart för honom och han studsade fram.
Din häst kommer att lugna sig med tiden (klen tröst? :crazy: ) och om han inte blir stressad så fortsätt med fattningarna och som någon sa, strunta i hur de ser ut i början.
Ha gärna gott om plats när du ska galoppera så du kan låta honom "rulla" på.
Jag önskar dig lycka till!!

Pm:a om du har fler frågor! :)

Jag har ridigt honom för instruktör sedan hösten 2004 så han är bekant med dressyrandet, han är inriden som 8-åring (nu 15) men inte direkt tillriden om man säger så förrän jag började lite smått och sedan dess har det uppkommit lite problem så vi har inte alls hunnit nånvart på den tiden. Jag får hoppas kraken har "hästsyndromet" :angel:

han låter pigg och glad :)

pröva att galoppera av honom, att du galopperar han i en djup form, från början och låter honom springa av sig ( dock inte över tyglen) annars vill jag säga mcyket övergångar, och bryt av när han försöker springa iväg :)

Han kan inte galoppera i djup form, rakt fram om han får springa av sig klarar han att galoppera men någorlunda samlat klarar han inte så mycket, men jag brukar göra mer övergångar istället

det där med avsaktning när han försöker dra iväg ska jag nog testa mig fram med

Det är inte så att han är lite lat, då, och har kommit på att om man springer behöver man inte jobba?

Jag skulle nog dra ner betforn, låta honom galoppera av sig ordentligt nån gång i veckan så han blir av med springet i bena, och låta det regna halvhalter när jag rider. Börjar han varva upp och springa, så sakta hellre av och låt han gå på lång tygel en stund, innan det blir en ond spiral. och sen ta tyglarna och jobba lite til.

så kan fallet vara. Men från början är han så väldans trevlig och go innan det sätter igång. Betforn är snart borta och i helgen är det inplanerat med något tuffare arbete ute i skogen så han kanske får ut energin som han aldrig tycks bli av med

Betfor (eller allt socker i det) kan ofta göra hästar stressade, orsaka magproblem och ge svullna ben - ibland med irriterade senor som följd - kanske är det det här som är hela problemet - ibland kan det visa sig som ökad svårighet att bära vikt på bakbenen. Mindre täta övergångar så att du verkligen galopperar framåt innan du sätter honom tillbaks i avsaktningen - bromsa inte!!! Lycka till!!!!

Betforn försvinner :bow: Han är en riktig vinterhäst så det där med sommaren är inget för honom, blir ofta helt slö och oangagerad helt men i sommar har det gått super när han har gått på betfor och lusern. Nu blir det bara lusern när det börjar bli kallare igen

ska rida en lång runda i skogen imorrn innan vi testar att rida lite dressyr igen

bromsa när han galopperar mer samlat går inte, då bryter han av, så det är verkligen sätesridning som gäller alla gånger

Som någon sa om stress så är det ju bara så att en travare är en travare i huvudet oavsett vad den gör. Travskallen kommer fram i olika situationer och då ofta i galoppen när den blir lite hetsig och bara vill framåt. Ränderna går aldrig ur även om det blir lugnare när den lär sig att bära sig och får ridhäststyrkan.

När jag tränar dressyr med min häst så måste jag ändå verkligen rida för att få honom att jobba rätt och då särskillt i galoppen.
Kan bara ge uppmuntran och glada tillrop och önska dig lycka till med din häst! Det är bara att kämpa på. Rätt som det är så trillar poletten ner och ni kan börja träna på nya saker.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 115
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 860
Senast: Jamtland
·
Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
2 915
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 137

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Tips på mellanstor hund för barnfamilj

Hästrelaterat