Hej! Jag har en foderhäst (islandshäst) på 20 år som har varit i ganska dåligt skick, med felverkade hovar, grav övervikt m.m. Nu är hon i ganska fint skick hon rör sig på ett helt annat sätt tack vare duktig hovslagare som fixade hovarna, vikten är stabil, pälsen glänser och hon har fått en rätt så bra kondition. Jag började med att få upp hennes kondition då hon knappt orkade med något alls i början, men nu när hon orkar mer ska jag börja försöka bygga muskler på henne så hon skulle börja bära sig själv och framför allt komma bort från bogarna. Hon är väldigt framtung och markbunden, och bromsar alltid med mycket tyngd på frambenen, vilket sliter.
Tänker jag rätt när jag tänker börja jobba henne bort från bogen med övergångar, tempoväxlingar och skänkelvikningar? Det är det jag kommer på att man kan göra i skogen, rider enbart i terräng...har ni andra tips på övningar jag kan göra i skogen? jag har försökt tömköra henne också, men det går inte så bra få hon inte tycker om att gå ensam utan sällskap och då fattas ju även framåtbjudningen. Så tips och synpunkter mottages tacksamt!
Tänker jag rätt när jag tänker börja jobba henne bort från bogen med övergångar, tempoväxlingar och skänkelvikningar? Det är det jag kommer på att man kan göra i skogen, rider enbart i terräng...har ni andra tips på övningar jag kan göra i skogen? jag har försökt tömköra henne också, men det går inte så bra få hon inte tycker om att gå ensam utan sällskap och då fattas ju även framåtbjudningen. Så tips och synpunkter mottages tacksamt!