Få bort hästens tyngdpunkt från bogarna, tänker jag rätt?

Sar24BB66

Trådstartare
Hej! Jag har en foderhäst (islandshäst) på 20 år som har varit i ganska dåligt skick, med felverkade hovar, grav övervikt m.m. Nu är hon i ganska fint skick hon rör sig på ett helt annat sätt tack vare duktig hovslagare som fixade hovarna, vikten är stabil, pälsen glänser och hon har fått en rätt så bra kondition. Jag började med att få upp hennes kondition då hon knappt orkade med något alls i början, men nu när hon orkar mer ska jag börja försöka bygga muskler på henne så hon skulle börja bära sig själv och framför allt komma bort från bogarna. Hon är väldigt framtung och markbunden, och bromsar alltid med mycket tyngd på frambenen, vilket sliter.
Tänker jag rätt när jag tänker börja jobba henne bort från bogen med övergångar, tempoväxlingar och skänkelvikningar? Det är det jag kommer på att man kan göra i skogen, rider enbart i terräng...har ni andra tips på övningar jag kan göra i skogen? :) jag har försökt tömköra henne också, men det går inte så bra få hon inte tycker om att gå ensam utan sällskap och då fattas ju även framåtbjudningen. Så tips och synpunkter mottages tacksamt! :)

Sv: Få bort hästens tyngdpunkt från bogarna, tänker jag rätt?

Att rida hästen i öppna/sluta går utmärkt att göra i skogen samt fram och bakdelsväningar. När du bör öppnor och slutor så måste hästen lägga sin tyng på bakbenen :)

Ja just det ja, de rörelserna finns ju också! Tack för tipset! :)

Galoppfattningar ur skritt, halt, ryggning och sluta.

Min häst, som gärna blir framtung och "ligger på" mycket, har jag börjat göra mycket tempoväxlingar med när jag rider ut så att hon inte bara kan rinna iväg för mig. Till exempel halt-trav-halt-trav, osv. Med krav på att hon ska reagera snabbt på mina hjälper. Det känns som om jag har fått en både lydigare och mindre framtung häst på det viset.

Det är viktigare att tänka att hästen ska arbeta genom kroppen, gymnasticeras o stärkas än att försöka belasta bakbenen på ngt vis.

när hästen blir starkare går allt lättare. Klättra.
Jag skulle dock inte ha några större ambitioner på en 20 årig häst

Tack för era svar! :)

Jag har inga stora mål för henne, jag vill bara för hennes egen skull att hon inte belastar frambenen så mycket (hon hänger i tyglarna och faller framåt och stannar med frambenen vid övergångar) och strävar endast efter en grundkondition och muskelbyggnad :)

Kul att det har gått framåt för dig med hästen och att det blir skillnad av bra vård! Om du inte redan gjort det så föreslår jag att du även gör en ordentlig koll så att det inte finns några fysiska problem innan du börjar träna hästen mer. En häst går normalt inte så kraftigt på framdelen såvida utrustning och kropp är ok. Eftersom hon tidigare skötts mindre bra så är det bra att utesluta att det inte blivit några följder av detta.

Den kan bara hänga om du ger den ngt att hänga på:D

små snabba förhållningar o andas ut o ev. smacka för att den ska trampa på in i halten. kanske är det överkurs o räcker med många avsaktningar

Hon är kollad av veterinär och friskförklarad (för en 20-åring). :) vad gäller utrustning är allt okej för tillfället, eftersom jag rider henne barbacka då vi inte hittat någon sadel åt henne ännu och hon rids utan bett, hon trivs bäst så :) tack för råden, de är viktiga saker att hålla i minnet!

Tillägg: Hon rör sig för övrigt helt normalt och gärna (förutom framtungheten). Tror framtungheten kanske beror på att hon inte ännu orkar bära sig om hon inte måste. Jag red tempoväxlingar när jag red henne senast, och det blev genast skillnad, hon kom ganska lätt bort från framdelen :)

Sant...:D Tack för tipset! Har aldrig varit bra på små snabba förhållningar och halvhalter och sådant, men hästen är känslig och kunnig så någon gång ska väl jag också kunna det! ;)

Bara skodd fram kan göra hon inte vill belasta bak. Då skulle jag enbart begära det på mjuka sten och grenfria underlag i skogen eller ridhuss paddock med bra underlag utan småsten. Kan hästen bära sig själv i alla gångarter utan tygelstöd och behålla en ren gångart.

Vissa hästar kan behöva skor runt om för att sätta under sig bakbenen. Har märkt ganska stora skillnader på två hästar när de fått bakskor inte bara i ridning utan hur de rör sig i hagen också

min häst blir också väldigt lätt framtung och hänger i tyglarna, spec i volterna. det som hjälper bäst är att släppa allt stödet i tyglarna och göra några övergångar på volten, så att hon får balansera sig själv samtidigt som jag ber om aktivitet från bakbenen.

när vi rider på grusvägen så är skänkelvikningar och flytta-rumpan-övningar bra, zick zackar mellan vattenpölarna och kör tempo växlingar mellan snöpinnarna :p.
när vi bara travar rakt fram så ber jag om ställning åt båda hållen och överböjer gärna så att det blir mer fokus på det istället för att hålla utkik efter små farliga spöken i buskarna.
mycket övergångar och tempoväxlingar blir det.

För det första så skulle jag rekommendera dig att sko henne runt om. Även på hästar som inte verkar vara ömma så brukar det bli stor skillnad på rörelsemönstret när de får på skor i bak.

Klättring alltid bra. Börja med att skritta uppför backen i frisk skritt med mycket aktion. I början kan du behöva gå vid sidan om tills hon orkar bära dig uppför också. Se till att underlaget är bra. Ingen djup sand utan helst på en skogsväg med jordunderlag eller på en grusväg. När hon är tillräckligt stark så fatta galopp ur skritt och galoppera några språng. Sakta av, skritta en kort stund och fatta galopp igen. När hon blir starkare så kan du galoppera uppför hela backen. Detta brukar hästarna tycka är jättekul och de tar i för kung och fosterland :)

Nerför backen låter du henne gå riktigt sakta så att hon inte ramlar iväg. I början kommer du få göra halvhalt varannan meter men var noga med att du inte blir hängande i tygeln utan att du ger ordentlig eftergift när halvhalten har gått igenom. Även här kan du behöva gå bredvid i början för att sedan sitta upp längre och längre stunder. När hon har stärkt sig så att kan du lita på henne mer och mer och så länge hon verkligen går sakta och sätter under sig i bak så kan du länga tygeln mer och mer och till slut låta henne gå nerför på långa tyglar så att hon själv söker sig i balans. Detta kommer du ha nytta utav i all ridning för det är ju detta du vill, att hon ska sätta under sig ordentligt i bak, söka sig framåt-nedåt och hitta sin egen balans. Du ska ju kunna rida hästen i form även utan tyglar och då är det självklart att det också ska fungera på lång tygel :)

Tack för alla bra tips! :) aha, jag hade inte ens tänkt på att barfota bak kan påverka! Orsaken till varför hon inte är skodd bak är dock för att hon kan börja sparka min andra häst vid matsituationer, och då hon sparkar med båda bak känns det inte så kul om hon skulle ha skor på...de går tillsammans eftersom vi har eget stall på gården och endast dessa två hästarna där. Det är endast vid matsituationer hon kan börja sparkas. Trots stor hage har hon en tendens att tränga in den andra hästen i ett hörn och börja sparkas. Så jag måste fundera hur jag gör, bådas bästa kommer ju i första hand. Men nu förstår jag möjligen varför hon är så framtung :)

TinyWiny: Galoppen är inte hennes starkaste sida (ägaren påstod att hon inte kan galoppera, och det kunde hon inte heller tidigare pga att hon hade ont :( ) och vägen till att lyfta galopp från skritt är ännu en bit :) men klättringsövningarna är bra! Vi går i backar varje dag (i vår terräng är det svårt att undvika), och hon har blivit så stark att hon orkar galoppera korta sträckor uppåt. :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 289
Senast: lirco11
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 552
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 137
Senast: Juli0a
·
Hästvård Min fina appaloosa-kille fick konstaterad strålbenshälta i augusti förra året. Han är 8 år gammal. Jag känner mig inte helt bekväm inför...
2
Svar
36
· Visningar
8 582
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar