Få bort bukmage!

sara_18

Trådstartare
Hejsan! nån som har tips om hur man får bort bukmage? Har ett vbls travar valack här hemma som har en stoor mage, men man känner revbenen endå ganska lätt så han e ju inte direkt tjock/överviktig.
Höet är inte så proteinrikt som ska göra han större om magen.
får inge direkt kraft foder. Tyvärr är motionen lite dålig som ja vet skulle vara det bästa att han fick men har lite ryttarbrist. Ja tycker så synd om han när han har sån mage som verkar va ivägen, han va tillåmed slö när han väl blev riden (å han brukar inte va slö)
Finns de nå man kan göra? Bra tips
han får ca 5kg hö när han stått inne sen när han e ute har han fritillgång då han går tillsammans me hästar som har svårare att hålla hull.
tacksam för svar.

Sv: Få bort bukmage!

Är grovfodret dåligt måste du ju tillsätta protein. Bukighet och det du beskriver låter ju som klart proteinbrist. Låter som alla hästar behöver ses över då det gäller fodersteterna. Lusern är bra fodermedel om man inte vet vad grovfodret innehåller. Det är inte proteinet som gör din häst bukig, utan att den får alldeles för lite protein.

om höet inte är så proteinrikt har han säkert proteinbrist... Finns massa trådar om det på foder.

Han har inga synliga revben men man känner dom när man trycker, läste lite om bukmage på hippson tidingen. Men hur kan de komma sej att han har sån mage och inte dom andra? Men höet ska ju inte vara protein fattigt men det är ju inte super högt protein. Om det är proteinbrist, å man ger protein, hur lång tid tar de för dom att få bort magen?
Läste nått om att dåliga muskler? Kan de stämma? för han är ganska svankig.

Asså allmänt har dom andra hästarna inte lika lätt att bli runda om magen som den andra, ja anser dom normalfudda å i normal hull medans den andra har stor mage.

Men stor mage säger ju knappast att en häst är i normalhull. Stor mage brukar tyda på proteinbrist, åtminstone om man läser det du skrivit. Hur kan du veta vad ditt grovfoder har för värden ? Har du analys på det ändå, du kanske glömde skriva det. Att din häst har sk bukighet men inte dom andra kan betyda att din häst har STÖRRE näringsbehov än de andra i hagen. Alla hästar i hagen kan ju knappast gå på exakt samma foderstat och grovfodermängd.

Proteinbrist är inget som händer på några veckor, utan det tar månader innan det visar sig. normalt brukar det visa sig typ nu, eller efter nyår. då har hästen/hästarna gått med konstant proteinbrist länge. Hur ser din häst ut i överlinjen ?

Du har helt rätt, de kan gått å väl vara proteinbrist, men de känns så dumt för ja har aldri tänkt att då måste ju höet vara jätte dåligt med protein eftersom han haft en sån mage någelunda länge. Eftersom han inte rör sej såpass mkt så har vi tyckt att höet ska räcka.
Ja läste i en annan tråd å då kände ja igen mej, likna den hästen vi har också, å då känner ja mej så taskig att man inte tänkt på de tidigre :(
Men vi ska satsa på att köpa in analyserat och bättre hö och nu ska vi börja fodra lite lätt med lusern. Hur långt tid tar de innan man börja se att de hjälper?
Ja ska ta kort på honom så får du avgöra själv hur han ser ut.

Ja har inte fått tag på nå bra bilder. Men ja har en liten till fundering, ja har jätte svårt att se om han lider av tjockhet eller proteinbrist.
Han har som knölar uppe på ryggen, ja har hört att de kan vara för han fått mkt protein i sej? eller kan de vara sadeln som ligger fel, eller? nån som har nån idé?

Nja, det är inte sant att en häst som inte gör något klarar sig på enbart hö. Det beror ju helt på vad du har för näringsvärde i ditt hö. Har du tex toppenvärde kan det väl hända att hästen enbart klarar sig på grovfoder, men har du urusla värden kanske det behövs kraftfoder av någon sort trots att hästen bara står.. Varför kan ni inte analysera då ?

mitt varmblod fick proteinbrist förut, följde då hans närings behov enligt tabellen, han fick lov att ligga på dubbla proteinbehovet för att se fin ut. Han skulle egentligen ha ca 450 g m,en fick 900 g...
Så kan mkt väl vara så att din häst behöver mer...

Liknande trådar

Katthälsa Min katt är överviktig. Min plan var att utesluta torrfodret helt och enbart ge blötmat, men jag har märkt de senaste dagarna att katten...
Svar
10
· Visningar
2 027
Senast: MJLee
·
Hästvård Jag behöver hjälp och tips utav er duktiga bukare. Blir långt inlägg för att ja ska kunna förklara mig :) Förra lördagen var jag ute...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
6 807
Senast: Limelight
·
Hästvård Hej! Jag har en 1 årig islandshingst som får små, lätta kolikanfall titt som tätt. Han hade ett senast igår och före det var det en...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 571
Senast: sissu
·
Foder & Strö Ja, jag skulle behöva lite nya tips och idéer. Mitt ena sto blev lös i magen tidigare i höstas och det har ännu inte givit med sig...
2
Svar
36
· Visningar
3 082
Senast: Rebecka83
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar