Sv: Kolik 2 gånger ( långt inlägg )
Stort lycka till med din häst
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hört att loppfrö ska vara bra. Vart köper man det ? typ granngården ?
Skillnaden jag har fått förklarat för mig (på regiondjursjukhuset) är att loppfrön ges torrt och bildar i mage-tarm ett slem som kapslar in sand och tar med detta ut (för att undvika sandkolik).
Linfrö måste (oavsett krossat eller helt) stöpas för att inte vara giftigt. Det bildas då ett slem som löses upp i magen (smälts som annan mat). Linfrön har en laxerande effekt och motverkar förstoppning.
Avmaskningsmedlet är INTE starkt för hästen! Det är starkt för maskarna och är det en stor mängd mask som dör på en gång kan deras gifter göra hästen dålig, men det är ytterst sällan. Flera kolikanfall = avmaskning mot bandmask (dvs Cydectin Comp är utmärkt som även tar en del inkapslade blodmasklarver). Bandmasken är svår att hitta på träckprov och en vettig veterinär rekommenderar då avmaskning mot bandmasken om symptomen tyder på det.
Ja, jag har linfrön hemma med, men eftersom jag bor där det är mycket sand i marken så kör jag en kur med loppfrön höst och numera vår också. Det är ju lite mera pyssel med linfröna iom att som ska kokas/skållas. Och loppfröna räcker med blötläggning eller om dom är krossade så räcker det med att strö dom på kraftfodret.
Du har väl mitt nummer kvar,om du vill ventilera nåt?