Sv: Kolik 2 gånger ( långt inlägg )
ABSOLUT INTE! Allting försvinner, det finns inga resistensproblem mot vare sig moxidektin eller prazikvantel. Att avmaska för tidigt gör däremot att man snabbar på resistensutvecklingen.
12v tills nästa avmaskning och då enbart mot blodmask om det behövs (gör gärna träckprov först), bandmask tidigast om 6 månader.
En fråga, en av veterinärerna jag ringde tyckte jag skulle avmaska igen efter 14dgr med samma medel, Cydectin comp, för att vara säker på att allting försvinner.
Receptet jag fick utskrivet av vet som var ute vid kolikanfallet skrev ut så jag kan hämta ut en gång till.
Tycker du att man ska avmaska en gång till efter 14dgr eller är det helt "onödigt" eller kanske "dåligt" ?
Eller ska jag vänta med tills det riktiga betesläppet kommer och avmaska igen då ?
ABSOLUT INTE! Allting försvinner, det finns inga resistensproblem mot vare sig moxidektin eller prazikvantel. Att avmaska för tidigt gör däremot att man snabbar på resistensutvecklingen.
12v tills nästa avmaskning och då enbart mot blodmask om det behövs (gör gärna träckprov först), bandmask tidigast om 6 månader.