Får kolik alldeles för ofta! TIPS!

Sv: Får kolik alldeles för ofta! TIPS!

Ska jag förtydliga mig så att du förstår? Hö i småbal; tillsatser=0
Lucernhack; tillsatser? Ja.

Hur menar du, kan halm ge kolik? Hur då?

Lyssnade på veterinär föreläsning, man menar att det är svårsmält och kolikhästar bör inte få halm då det stoppar upp.

Ska jag förtydliga mig så att du förstår? Hö i småbal; tillsatser=0
Lucernhack; tillsatser? Ja.

jag håller inte med dig.

Hö i småbal inga tillsatser
Lusernhack en ingrediens tillsatt : sojaolja till några få procent

Eftersom detta handlar om en kolikhäst så undrar jag om lite olja spelar ngn roll.

Ja, det kan man faktiskt undra på. Olja borde vara bra för att smörja upp.
Men jag gav honom lucernpellets, det kanske inte innehåller olja på det viset?

Men iallafall, vad tror nu om att ge min lilla hingst:

*Linförkaka (om jag får tag i)
*Väl uppblött betfor
*Lite havrefri müsli
*"Grus" mineraler (eller ska jag skippa det?)

Låter intressant, vet du om det finns något publicerat som man kan läsa?

Det var fler tillsatser än olja i det lucernhack jag gav, bl a melass. För mig är det inte särskilt relevant att forska mer i ämnet varför, eftersom mitt problem löstes av att helt enkelt ta bort lucernhack ur foderstaten - då försvann också kolikproblemet.

Det var fler tillsatser än olja i det lucernhack jag gav, bl a melass. För mig är det inte särskilt relevant att forska mer i ämnet varför, eftersom mitt problem löstes av att helt enkelt ta bort lucernhack ur foderstaten - då försvann också kolikproblemet.

Ja, så kände jag också när vet. rådde mig att ta bort lucernen. Men som sagt jag hade pellets, tror du det blir samma med det? Hoppas problemen med min lilla blir borta nu. Men ska ändå prova att ge linfrökaka "ifall att".

Du ka även pröva vanliga linfrö men de MÅSTE kokas/skållas i kokande vatten och stå ett tag, det blir en klibbig oljig massa. Det gav vi till våran kolikhäst (som hade kolik pga tarmupphägningar men det är en helt annan historia) då det smörjer tarmarna väldigt bra (rekomenderat av veterinären), samt så gav vi tillskott av vanlig olja med i maten. Vi gav med betfor och kraftfoder som var rikligt uppblandat i vatten (tillsammans med linfrö blandningen och oljan) detta höll hennes känsliga tarmar i trim.
Vissa hästar är även kännsliga för för kallt vatten så jummet vatten är att föredra då!
Får hästen i sig en massa jord så kan man pröva loppfrön som kan rensa tarmarna.
Samt så är det väldigt bra att kolla om hästen har mask.

En häst ska inte ha en massa återkommande koliker så det är viktigt att hitta vad som är felet så att man kan åtgärda och hindra det.
Jag vill dock bara skarpt påpeka att låt inte hästen gå med oförändrade kolikkänninga allt för länge, det kan vara tecken på att det kan vara något allvarligt och för att rädda en häst med tarmproblem så krävs snabb vård.
Det är väldigt bra att ni har kontakt med er veterinär. Det är ju endå den personen som har sett er häst och vet vad som ska göras.

Jag hoppas att du får ordning på din lilla häst, det är ju väldigt jobbig för en själva och för hästen när den har kolik och man kan bli väldigt frågande ibland vad det är som igentligen har hänt.

Jag skulle inte våga, inte vilja heller för den delen, prova med lucern i pelleterad form men visst kan kanske även just formen hack ha ngn betydelse för att det stoppar upp i tarmen.

Jag tyckte mig märka att en del av hästarna fick problem med hosta när de utfodrades med hack, alltså de hostade enbart i samband med utfodring. En av shettisarna, en av inackorderingarna, hade kroniska besvär med luftvägarna och han blev klart försämrad av hacket faktiskt, hostade upp små gröna bollar.

Jag hoppas att du slipper fler kolikbesvär på din häst nu framöver, och linfrökaka det har jag gett alla mina hästar nu faktiskt, i över ett års tid och det funkar jättebra. Jag ger inga stora mängder precis, 1 dl/dag per häst. De är fina i magarna allihop och min stora häst har en jättefin lyster i pälsen - oklippt och allt som han är:)
Skriv gärna hur det går för er framöver sen, det är intressant att följa upp tycker jag!

hacket ska alltid blötas om hästen är glupsk. iofs bör man göra det med allt foder om man har en häst som vräker i sig.

Det var inga normala mängder som kom upp precis, och knappast heller smält eller "bearbetat" på det sätt man förväntar sig. Ärligt talat så känner jag inget behov av att i detalj förklara eller övertyga ngn annan om det VERKLIGEN var lucernhacket eller ej som orsakade tarmvred. Det jag vet med säkerhet är; hästen hade inte tidigare haft kolik, fick det efter en kort tids utfodring med lucernhack, efter att ha hämtat sig från kolik och tarmvred så har hästen inte haft något återfall då lucernhack uteslutits ut foderstaten. För mig är detta bevis nog.

det må vara "bevis" nog för dig, men det kan lika gärna ha varit en tillfällighet! du trodde att det var lusernet så du uteslöt det. hade du däremot fortsatt ge lusernet, och hästen då hade fått upprepade kolikanfall, slutat ge det och hästen blev bra, börjat igen och hästen fick kolik, DÅ kan man säga att det var lusernet som orsakade koliken..

men att säga att hästar får kolik av lusern bara för att din fick det en gång och då även åt lusern är ju en helt obegrundad slutsats. :confused:

Vår islandshingst hade kolik pga blodmask, att kolla masken kan vara ett tips som är värt det! Han fick aldrig kolik därefter ( han blev avmaskad men dock hade medlet inte tagit all mask.)

Sen är det bra att ge nåt för tarmarna så att de hålls igång, linfrö
Äter han mkt grus, jord? Ge loppfrön, de suger åt sig gruset í magen så att de kan forslas ut med träcket, och inte stannar kvar i magen och ger problem.

LYCKA TILL!

Så gjorde jag. Min gamleman fick hur många kolikanfall som helst tills jag slutade ge. Nu är han disponerad för att få kolik i och för sig. Han har haft ett mildare anfall någon gång efteråt. Men jättekoliken slutade. Min fångis har haft samma funktion. Han fick också kolik av att äta lusern. Tror att det är bara att konstatera att även hästar är som människor. De tål olika saker olika bra.

Jag förstår inte rädslan för grusmineraler, varför skulle det vara farligt?

Jag dömmer inte ut det helt. Men det känns som att mata hästen med sand. Blev avrådd att ge min kolikhäst grusmineraler också och jag antar att sandformen var anledningen. Sen om det är "farligt" eller ej kan jag inte svara på, jag har inte forskat i ämnet.

Men ni som ger flytande mineraler. Vad innehåller dom och vem tillverkar?

Ge vanlig bakjäst, en fjärdedel är lagom. Min kolikhäst fick ingen kolik så länge hon fick bakjäst.

Alltså, tack för alla tips! Ni är guld värda :D

Så, jag borde ta ett träckprov på han,
Ge honom loppfrön och linfrön, (på den närmaste lantmännen butiken hade dom inte linfrökaka)
Uppblött betfor,
och lite müsli för att det är gott.

Han är ju avmaskad mot blodmask, men det är ju lätt värt att ta ett prov ändå ifall att, vill inte att min lilla skithäst ska ha ont i magen så ofta! Så jag gör allt för honom! Sånt prov kan man köpa på apoteket väl? Har för mig det?

Han är ju avmaskad mot blodmask, men det är ju lätt värt att ta ett prov ändå ifall att, vill inte att min lilla skithäst ska ha ont i magen så ofta! Så jag gör allt för honom! Sånt prov kan man köpa på apoteket väl? Har för mig det?

Ett träckprov för blodmask visar inget nu eftersom Cydectin har ett ERP (egg reapperance period) på 12 veckor.

Det är BANDMASKEN du behöver kolla upp nu. Det provet går inte att köpa på apoteket.

Liknande trådar

Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
572
Senast: Kristall10
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 413
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 404
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Snälla hjälp mig att stilla mina tankar genom att bara dela med er av erfarenheter. Jag vill ha lite hopp eller en hand att hålla i...
2
Svar
23
· Visningar
2 301
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar