Sv: Får kolik alldeles för ofta! TIPS!
har läst igenom hela tråden och undrar en sak...varför har du en ettåring på box?
ju mer rörelse destå bättre för magen. det bästa hade varit unghästar i samma ålder som han och stora marker så de fått springa runt ordentligt och leka, han står kanske och äter jord pga att han inte har något att göra.
har märkt på min ettåring att han äter inte av höet även om man låter det vara fri tillgång han lämnar bara och bajsar gärna i det, men hösilaget gillar han mycket bättre, du har aldrig testat med det?
hö är ju väldigt torrt med...vatten dricker min ettåring väldigt mycket av med man får fylla på tunnan ofta, och nu när det är kallt är det mkt lätt att det fryser på och det hinner gå några timmar innan man ser det och kan slå undan ytan.
Min ettåring är ute dygner runt och i allt kraftfoder som jag ger blöter jag upp mkt, har uträknad foderstat(har du det? så du vet att han får i sig allt?)
och han får 0,8kg hippo alfa och 1kg lusern pellets allt uppblött givetvis.
har även börjat byta ut några kg av höet mot lusern hack för det gillar han mkt bättre men som sagt, viktigt att se till så de dricker då, men det är ju precis lika viktigt o se te att de dricker när de äter torrt hö med så...
sen får han 20gram mineraler varje dag i kraftfodret. han har aldrig haft kolik och aldrig varit i närheten han har istället matvägrat eftersom han är lite kinkig med maten men aldrig rullat sig och haft kolik symtom.
jag tror du bör följa linjen med parafin olja(de va den oljan väl?) låter smart, och skippa muslin ingen anledning de e kanske nåt i den han inte tål.
försök göra en analys på grovfodret om du itne gjort det o ge honom det han behöver utifrån det, om han behöver mkt protein vilkt de flesta unghästar behöver kan du ge protein i form av tex hippo alfa eller andra fodermedel med mkt protein.
MEN jag tycker du genast bör åka till klinik och utreda detta innan du mixtrar för mkt själv.........det kan ju vara någon väldigt allvarligt....
som många skrev kan det bero på stress med, en unghäst skall inte stå inne på box de skall vara ute i det fria och leka tänk det är som att gämför ett barn som bara vill leka om ett barn skulle behöva sitta på ett kontor 8timmar i sträck, hur bra skulle det gå? de vill ju leka och blir väldigt rastlösa, de behöver röra sig för att växa ordentligt som hästar.
boxen är till för vuxna hästar som har ro att stå och glo.
rörelse tror jag spelar in mkt och tänk om lille ettåringen har magsår tex....nej kolla upp detta på klinik....jag skulle inte kunna sova bra annars om de varit min häst, kolik är verkligen allvarliga akuta grejer som de kan dö av om man inte är försiktig.