Får kolik alldeles för ofta! TIPS!

Sv: Får kolik alldeles för ofta! TIPS!

När kolikanfallen kommer så tycker jag personligen att 30 minuters promenad är för lite. Jag brukar gå tills magen kommer igång och de börjar äta igen.

Då jag skött endel kolikhästar så har vi inte kunnat gå med alla i 30 min åt gången. Endel orkar inte. Då har vi fått gå 10 min åt gången, men väldigt ofta. En annan däremot fick vi rådet att longera, lunklongera alltså. Men inte för länge, bara så att det skumpade i magen. Olika på olika hästar, som sagt.

Avmaskad när under sitt liv och med vilket/vilka medel i vilken dosering? Träckprov taget nån gång? I så fall, vad visade det?

När kolikanfallen kommer så tycker jag personligen att 30 minuters promenad är för lite. Jag brukar gå tills magen kommer igång och de börjar äta igen.

Ja det är ju ett bra råd om man vill trötta ut en sjuk häst totalt... Vad gör du om den inte kommer igång? :crazy:

För många år sedan så jobbade jag i ett stall, där fanns en häst som hade problem med kolik sedan födseln. Han fick varje dag 1 dl linfrön som kokades upp och la i maten ( betfor och vetekli), för att smörja tarmen och att allt skulle glida lättare.

Ja exakt VARFÖR lucernet orsakade tarmvred det kan jag inte svara på, alla hästar drabbas ju inte så det verkar ju högst individuellt. Har man en häst med kolikproblematik så är mitt råd att ta bort lucernet baserat på de erfarenheter jag haft personligen, det är inte baserat på ngn studie som sagt.

Ang att rek ensilage eller hösilage till en kolikhäst så går det tväremot det råd jag fick efter vistelsen på Hbg djursjukhus, de rek vanligt hö, betfor och linfrökaka. Loppfrö brukar man prata om då det gäller hästar som haft sandkolik.

Sen det här med att man ska gå mycket med kolikhästar, det är inte alltid lämpligt utan det beror på i vilket stadie man griper in och vilken typ av kolik de har.
Jag fick rådet av veterinären på djurambulansen ( i väntan på att de skulle komma ) att absolut inte försöka få honom att gå. Nu var det ett våldsamt förlopp på denna hästens kolik och det enda vi fick göra var att få ut hästen ur stallet eftersom han skadade sig själv och rullade fast i boxen.
Den absolut avgörande insatsen gjorde den först anländande veterinären på plats, hon gav ganska stor mängd kramplösande och smärtstillande medicin innan avfärd med ambulansen. Personligen är jag övertygad om att hennes snabba behandling där räddade hästens liv. Inne på Hbg fortsatte man påbörjad behandling samt tömde ut mängder med lucerngegga. Ville buköppna men vi ville inte utsätta hästen för detta utan valde att avvakta ngn timme till och då vände alltihopa till det positiva, 3 dagar senare fick han komma hem igen.

Att de dricker är ju väldigt viktigt, min kan få lätt kolikkänning om han dricker för dåligt, särskilt sommartid, så det gäller att hålla stenkoll på att han inte ratar vattnet, att karen är ordentligt rena, vattnet byts ut ofta etc.

Tack för alla svar! Trodde inte jag skulle få så många tips :)

Jag ska se om jag kan sammanfatta svar på era frågor här om jag kommer ihåg alla.

Vi har inte tagit något träckprov på honom, men han är avmaskad i oktober ungefär med Cydectin. Kanske är en bra idé att testa ett prov ändå?? Vet inte med vad eller när han avmaskades innan han kom till oss. Har haft honom sen juli i år. Kan ta reda på det.

Han dricker som sagt som en elefant så det tror jag inte är problemet och han har ALLTID hö i hagen så han kan gå och äta av det hela tiden om han vill. Men båda två brukar gå iväg ett tag mitt på dagen för och vila och plocka lite av annat och busa lite för att sedan gå tillbaka och äta igen.
Alltid tillgång till vatten. Eftersom vi har hästhagen bredvid gräsmattan så kollar vi vattnet ofta så det inte fryser eller är tomt.

På natten dricker han nästan en hel hink med vatten. Så vattnet tror jag som sagt inte är några problem.

Han är ute i hagen med kompis minst 11 timmar per dag, oftast mer. De busar och springer runt och har sig så fort de inte äter, så han rör på sig.

Det med varför lucern skulle stoppa upp kan jag inte svara på. Jag frågade inte vet. så ingående då jag bara ville ha råd fort. Det är pellets jag gett honom.

Ska testa att ge flytande mineraler istället, för det vi har nu är "grus".
Ska gå igenom era inlägg igen och se vad som verkar rimligt och prova att ge. Lopp frö kanske är bra? Finns på Lantmännen?

Jag ska tillägga att jag haft honom sedan i juli i år och under sommaren syntes inga tecken på dessa kolik känningar. De började när det började frysa på och snöa lite.

Ni får fråga igen om jag missa nåt, ska försöka svara så gott jag kan.

Senast ändrad:

Loppfrö är kanske inte det optimala, såvida han inte besväras av sandkolik förstås. Satsa då hellre på linfrö eller linfrökaka ( det sistnämnda är både billigare och enklare att ge än linfrö, behöver ej tillredas ). Både linfrökaka, loppfrö och linfrö finns i regel på Lantmännen, möjligen kan linfrökakan behöva beställas hem.

Kolokhästar var visst halm för mkt att smälta, så vad står han på? Hoppas du får bukt på anfallen. / Gott Nytt.

*kl

Ang dessa flytande mineraler, är det inte vitaminer ni talar om? Kan man verkligen få tex Ca att flyta? Verkar intressant isf, vart får man tag på sådant, vem tillverkar? Jag gillar inte grusmineraler just av sandkolik-andledningen...

vad jag menar är, att om hästen äter lusernhack, så är det ju naturligt att det finns i tarmen när man tömmer den. vet ni säkert att det var den som orsakade en blockad eller antog ni bara det.

pellets kan jag tänka mig kan ge problem om man ger dom torra och dom sväller upp i tarmen.

Vi har inte tagit något träckprov på honom, men han är avmaskad i oktober ungefär med Cydectin. Kanske är en bra idé att testa ett prov ändå?? Vet inte med vad eller när han avmaskades innan han kom till oss. Har haft honom sen juli i år. Kan ta reda på det.

Ingen mening att ta träckprov nu då Cydectinet håller borta äggen ett tag till (beroende på när i oktober avmaskningen skedde). Däremot läge för koll av bandmask, antingen med träckprov (inte KollaMasken, se på vidilab.se eller sva.se vad du ska göra) eller blodprov.

Det var inga normala mängder som kom upp precis, och knappast heller smält eller "bearbetat" på det sätt man förväntar sig. Ärligt talat så känner jag inget behov av att i detalj förklara eller övertyga ngn annan om det VERKLIGEN var lucernhacket eller ej som orsakade tarmvred. Det jag vet med säkerhet är; hästen hade inte tidigare haft kolik, fick det efter en kort tids utfodring med lucernhack, efter att ha hämtat sig från kolik och tarmvred så har hästen inte haft något återfall då lucernhack uteslutits ut foderstaten. För mig är detta bevis nog.

Tycker ngn annan att lucernhack är ett förträffligt foder som de gärna ger sina hästar så är det inget som stör mig - jag däremot, anser det vara ett skitfoder och potentiellt farligt för hästar = kommer aldrig mer att utfodra någon häst med det.

Det låter ju inte så bra med så många kolikanfall. Kolik är verkligen inte något man ska ta lätt på, jag tycker ni ska göra en grundlig undersökning av hästen. Är du säker på att han verkligen rör på sig? nu på vintern när det blir hårt på backen och halt är det inte ovanligt att dom bara står och drar ihop sig. Har han tillgång till vatten dygnet runt? det räcker inte med vatten enbart inne speciellt inte till en häst med koliktendenser.
Är grovfodret av bra kvalité?

.... jag däremot, anser det vara ett skitfoder och potentiellt farligt för hästar = kommer aldrig mer att utfodra någon häst med det.

Lucern är hö. Det går liksom inte ihop.... ditt resonemang.
Har du varit med och tömt hästar innan?
Vad sa veterinären?
För mej låter det som din häst druckit för lite, möjligen då beroende på att den gillat luzernet så mkt att den glömt dricka. Men dte kan såklart finnas massor med andra anledningar.
Ett vanligt torrt hö eller luzern är ju ingen skillnad. Det finns ju hö med mkt luzern.

Dina bevis håller knappast för att övertyga någon. Men hjälper det dej så är det väl ok för dej. Tycker lite synd bara att du tror på det du skriver.

Har varit med och tömt några hästar, vanligast massor med hö, vilket är helt normalt. Bla när det är vätskebrist så är häet för torrt.

At hästar får kolik en gång är inget unikt. Inte heller att man inte får veta varför. Tyvärr.

Som sagt jag är inte ute efter att övertyga någon utan ge en möjlig orsak till kolikanfall och vad man kan prova att plocka bort. F ö ogillar jag din rätt oförskämda ton.

Och ja, jag har varit med förr när man tömt hästar...
Vad veterinären sa? Inte mkt på Hbg, det är mest löpande band principen där, sällan man får tid att resonera med veterinärerna där tycker jag. De kommenterade dock vid tömning att det kom ut mycket "osmält" hack.

Däremot pratade jag en del med den andra veterinären och hon hade ett sunt resonemang tycker jag; ställde frågor om jag nyligen tillsatt ngt i foderstaten eller om jag gjort någon annan förändring som kortare utevistelse, annan hage etc etc. Det enda nytillkomna var lucernhack.

Och att lucernhack skulle vara detsamma som vanligt torrhö är skitsnack - lucernhack innehåller en hel del annat också.

I övrigt så upprepar jag vad jag sagt förut; det här är MINA erfarenheter jag delar med mig av, ingen faktabok - vilket f ö knappast dina inlägg är heller.

Och att lucernhack skulle vara detsamma som vanligt torrhö är skitsnack - lucernhack innehåller en hel del annat också.

I det lusernhack jag har hemma är det tillsatt lite sojaolja. Det finns en variant till av samma märke. Till det har man tillsatt melass. Jag förstår nog inte vad du menar med en massa annat.

Okej ska prova linfrökaka :)

Han står på spån i boxen.

Och återigen: han har ALLTID tillgång till vatten, det finns väl ingen som skiter i att ha vatten till hästarna i hagen, eller?

Ja, han rör på sig. Jag ser dom från huset och dom springer runt och har sig hela dagarna. Dom har blivit mer busiga nu när vintern kom.

Han fick lucern pellets av mig, och det var uppblött mycket. Skulle aldrig våga ge torrt! Ska prova nu att inte ge lucern alls, det kan ju vara det.

Liknande trådar

Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
572
Senast: Kristall10
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 413
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 404
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Snälla hjälp mig att stilla mina tankar genom att bara dela med er av erfarenheter. Jag vill ha lite hopp eller en hand att hålla i...
2
Svar
23
· Visningar
2 301
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar