Det skall vara skogshuggarstövlar med tåhätta.Att ge sig ut i trafiken med lastad släpvagn sliter mer på krok och handske än en spark av en fot i adidassko.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det skall vara skogshuggarstövlar med tåhätta.Att ge sig ut i trafiken med lastad släpvagn sliter mer på krok och handske än en spark av en fot i adidassko.
Jag har hyrt transport vid två tillfällen (samma släp) och har problem att få av släpet från bilen.
Vid första hyrningstillfället hämtade jag transporten dagen innan och behövde då koppla isär det och bilen hemma och det gick utan problem, men vid båda återlämningarna har det varit hopplöst nästan. Första gången höll jag på i 10 minuter och vevade upp och ner samtidigt som jag höll i handtaget. Tillslut lossnade den utan att jag tyckt jag gjort något annorlunda.
Vid andra tillfället höll jag på som gången innan. Efter 10 minuter hämtade jag hjälp och det blev lika för den andra kvinnan när hon försökte, men vid ett tillfälle fortsatte vi hissa upp och helt plötsligt släppte det igen.
Saker jag försökt med, är att köra fram något efter parkeringen (backas på plats) så att den inte är ihoptryckt när jag försöker koppla ifrån. Jag har också sett till att transporten står rakt bakom bilen.
Det som händer när jag försöker koppla ifrån är att släpet lyfter bilen och då avbryter jag och hissar ner igen och börjar om. Vid det andra tillfället när jag hade hjälp lyfte släpet bilen en bit men när vi fortsatte veva så släppte den.
Den delen som sitter över kulan (kallas det handsken?) har vid båda tillfällena suttit något snett (vridet) över kulan, men jag har rätat upp det med handkraft (trodde det kunde ha med saken att göra, men gjorde ingen skillnad).
Jag ska köra i mörker och kyla nästa gång och tycker inte det är roligt att stå och kämpa för att få av släpet så nu undrar jag om jag kan få något tips!
Ja jag har släppt handtaget för så fort bilen "hänger i luften" dvs. belastningen på kulan är negativ så står spärren kvar i upplåst läge och handtaget likaså. Krafterna är inte höga som behövs, alltså man behöver inte sparka som en ilsken pissmärr utan bara kicka till det hela och man lyfter alltså inte bilen utan bara fjädringen litegrann, inget av detta kan någonsin skada någonting, hade det kunnat skada nåt hade jag inte tipsat om detta knep.Ska prova det som sista åtgärd, absolut, men när du sparkar till - då har du alltså släppt handtaget?
Funkar också bra om man kommer åt att göra så, en del moderna bilar är så kompakta att man inte kommer åt att ställa sig på kroken och då får man ta till det gamla fina sparktricket.Har hänt mig också någongång och då ställer jag mig på dragkroken...
Liten handslägga och välriktat slag lär ska funka "har jag hört".Det skall vara skogshuggarstövlar med tåhätta.
Ska ta med mig tipset om att stå på kroken (inte klara man det samtidigt som man vevar dock?).
Vad är ordentligt infettad? Jag fettar alltid innan med ett universalfett vi har hemma (köpt på macken för evigheter sen) men jag tar ju inga mängder. Före infettningen har kulan varit snustorr och jag sätter väl på ungefär som man gör med ett lypsyl på läpparna om du förstår jämförelsen.
Behövs inte mycket fett om det görs regelbundet.
Om det är sådan kula som ska fettas - har aldrig råkat ut för andra men de lär finnas.
Du har fel, enda sättet att tappa släpet är att få låsklacken att låsa när man sänker ner dragskon på kulan så dragskon hamnar låst ovanpå kulan. När man kopplar släp ska man alltid se till att dragskon glider ner på kulan utan att vidröra låsklacken, är man sen osäker känner man med fingrarna att låsklacken ligger nedanför kulan mot kulhalsen. Att "slita ut" en dragsko genom att ge den en lätt spark är fullständigt omöjligt.
På vissa kulhandskar sitter låsklacken lite längre upp och det finns ingen indikator på att kulhandsken bottnat på kulan, knepet vid koppling är att kulhandsken ska glida ner på kulan framifrån och bakåt eftersom låsklacken sitter mot dragstången, sker det motsatta så hamnar kulan på låsklacken som låser och då ligger kulhandsken ovanpå kulan vilket inte alltid märks och så tappar man släpet.Då har man väll inte märkt att det inte är rätt kopplat eller?
På vissa kulhandskar sitter låsklacken lite längre upp och det finns ingen indikator på att kulhandsken bottnat på kulan, knepet vid koppling är att kulhandsken ska glida ner på kulan framifrån och bakåt eftersom låsklacken sitter mot dragstången, sker det motsatta så hamnar kulan på låsklacken som låser och då ligger kulhandsken ovanpå kulan vilket inte alltid märks och så tappar man släpet.
De det pratades om ett tag var det någon sorts stabilisatorhistoria som skulle nypa åt när det svängde för fort - tror inte de blev populära. Vet inte om de fungerade annat än hos de som tillverkade dem. Men de skulle ha torr och ren kula.Det är nog inte så många i trafik längre med jord i kulan.
Jord - tänkte först man tappat släpet i backen!Det är nog inte så många i trafik längre med jord i kulan.
Ja eller helt enkelt känna under klacken, är den plan och man känner kulhalsen och handtaget står i låsläge så är det bara att åka, så gör jag med okända släp.Japp o människan säkert stressad tänker inte på att kolla om släpet sitter på. Men går att veva ner stödhjulet och se om släpet sitter på kulan.
Du tänker på wobblinsbegränsningen, tanken var fin men den slet ut kulan på rekordtid så den blev oval. En oval och sliten kula sliter sen ut kulhandskar på löpande band. En sak jag reagerat över är när man ser en bil i trafik med gravrostig kula som är så porig att man ser porerna när man åker bakom den bilen, den kulan borde rendera en solklar 2-a på besiktningen men besiktningen verkar inte bry sig.De det pratades om ett tag var det någon sorts stabilisatorhistoria som skulle nypa åt när det svängde för fort - tror inte de blev populära. Vet inte om de fungerade annat än hos de som tillverkade dem. Men de skulle ha torr och ren kula.
Vågar inte koppla ifrån det utan att ha handbromsen åtdragen på släpet. Är alldeles för rädd om bilen för att riskera att det rullar på den.
Ska ta med mig tipset om att stå på kroken (inte klara man det samtidigt som man vevar dock?).
De det pratades om ett tag var det någon sorts stabilisatorhistoria som skulle nypa åt när det svängde för fort - tror inte de blev populära. Vet inte om de fungerade annat än hos de som tillverkade dem. Men de skulle ha torr och ren kula.