F.d "travare" som hobbykörhäst ??

cowgirl73

Trådstartare
Jag har blivit väldigt intresserad av körning, tycker det är jättekul och det inspirerar mig mycket :)

Men just nu är det på nivå:
Köra nån tur då och då med sonens shettis. Shettisen är jättevälkörd, alltså kanske inte så där att han går i from och kan allt men han är superlugn och trygg, fullständigt trafiksäker och lyssnar jättebra.
Han är inte körd på länge men vi tar det lugnt, dock är han riktigt piggelin och vill vill vill framåt och vill travar helst hela tiden, gärna nån galopp då och då oxå :)

Han är helt enkelt perfekt för mig, som är mera åt nybörjarhållet inom just körning.

NU har jag dock börjat fundera i banorna att skaffa mig en större körhäst......det går väl långsamt med shettisen ibland och tar lång tid att komma fårn punkt A till punkt B och hem igen ;)

Vad skulle då kunna passa ?
Ett kallblod känns lite stort och tungt men kanske en kallblodstravare kunde funka ?
En lättare tinker/IC kanske ?
Nån större ponny ?

En "riktig" körhäst, utbildad och tävlad, det har jag inte råd med - de kosta rju hur mycket som helst om man läser annonserna....

Men jag funderar skarpt på en varmblodig travare som lagt tävlingsskorna på hyllan...

Dock behövs de tju att den inte är hetsig, drar iväg, står stilla och är trygg och lugn och tål det mesta....
Har osnen på 4 år som jag vill kunna ha med mig utan att vara skräckslagen....

Helst ska den inte vara så stor, absolut max 155 cm, men gärna rejäl modell då jag vill kunna rida den oxå som variation....så den måst eju vara helt ridbar oxå men där kan jag utbilda själv om så behövs....

Jag tycker det är svårt att hitta en dock.....
Antingen är den inte körd på många många år så ingen vet hur den är egentligen, för stor, för hetsig, slår i vagnen eller något annat....

Så hur hittar man drömhästen ??
vart ska man vända sig ?
Finns det andra ställen just travfolk annonserar på än de vanliga annonssidorna ?
Kanske tom någon här har en passande häst stående i en hage nånstans, bortglömd eller inte tid för ;)
 
Sv: F.d "travare" som hobbykörhäst ??

Jag har haft både varmblodiga travhästar & kallblodstravare som slutat tävla på travet. Alla har varit trevliga hästar både att köra & rida. Visst, det har varit en del fart i dem men jag har aldrig upplevt att det skulle varit ngt problem.

Det enda som tog en tid innan jag fick ordning på var isf den delen med utselningen. På travet selar man ju oftast ut redan i stallet och så fort man tar tömmen så trampar pålle iväg, sen får man snabba sig att hoppa i vagnen i farten. I de stall jag har haft mina hästar (jag hade inte eget på den tiden) så fanns inte möjligheten att sela på vagnen inne i stallet, därför fick jag börja med att lära mina hästar att stå stilla först innan jag kunde börja sela på vagnen.
Efter detta följde en tids sträning på att vänta på att få tillstånd till att börja gå, oavsett om jag tagit tömmen eller inte.
Detta tog ett par månader att lära om, men när väl den biten satt som den skulle så var det otroligt trevliga hästar att köra och vi hade mkt revligt ihop på våra körturer :)

Jag är övertygad om att du kan hitta en fin-fin häst bland de travhästar som slutat tävla men för den skull är friska och fräscha, de är oftast väldigt välhanterade, positiva & läraktiga pållar :)
 
Sv: F.d "travare" som hobbykörhäst ??

De flesta kallblod är både smidiga och trevliga hästar. De behöver inte ha en massa trav och lopp i sig för att vara både snabba och lättlärda.

En tung ras behöver inte röra sig tungt heller.
Fjordingen - ett mindre kallblod med genomgående bra gångarter och bra tävlingshäst
Nordsvensk - inte tyngre än en tinker om det verkligen inte är bruksrasens tyngsta, men det betyder verkligen inte att den har dålig trav eller är tungkörd.
Haflinger - också ett mindre kallblod som visat vad det kan i körning och andra grenar
Frieser - ett av de allra elegantaste kallblod (dock med varmblod inblandat) dock betydligt dyrare
Ardenner - ett kallblod med gång och mycket bra köregenskaper

Känner att kallblod oftast upplevs som tungkörda/ridna och tjocka vilket är långt ifrån sanningen. Bra hästar är bra hästar oavsett ras. Se bara till att hitta en ras/individ som du tycker om och lås dig inte vid att kallblod är "dåliga".

Travare är lika bra som andra hästar att lära om till körning på detta sätt. Så, gillar man rasen så tycker jag att man ska satsa på en sådan. Det vore kul om fler såg travarens fördelar i andra grenar än trav. Underbara hästar.
 
Sv: F.d "travare" som hobbykörhäst ??

Travare är lika bra som andra hästar att lära om till körning på detta sätt. Så, gillar man rasen så tycker jag att man ska satsa på en sådan. Det vore kul om fler såg travarens fördelar i andra grenar än trav. Underbara hästar.

Tänk om fler kommer till denna insikten! :bow:
Då skulle nog inte så många travare tvingas gå till slakt.:(
 
Sv: F.d "travare" som hobbykörhäst ??

Tänk om fler kommer till denna insikten! :bow:
Då skulle nog inte så många travare tvingas gå till slakt.:(

Jo, precis. Cathrine sa samma sak egentligen.
Jag anser att om man inte kan se det bra i alla hästraser så gillar man inte hästar, man gillar en ras eller typ och jag har svårt att förstå det. Att föredra en ras är en helt annan sak.

Travare är ofta både lättlärda, smidiga, vackra och intelligenta. Det kan däremot vara svårt för många att se förbi travet och orka lära om en del.
 
Sv: F.d "travare" som hobbykörhäst ??

Jag håller helt med om att mer eller mindre alla raser kan funka till körning, att kallblod inte är tunga och tråkiga och att varmblodiga och kallblodiga travhästar absolut kan skolas om till klassisk körning.

Men ska man åta sig att skola om en före detta löphäst - travare eller galoppör, varmblod eller kallblod - så är dressyrarbetet jätteviktigt och ibland lite övermäktigt. Men lägger man ner den största energin på dressyren redan från början så är det inte omöjligt att skola om en löphäst till andra saker, men vägen dit kan vara krokig. (Beroende på hästen själv samt utbildarens kunskapsnivå.) Ta hjälp av en tränare, ofta! :) Och ge inte upp, ge inte efter för löphästens starka vilja att springa fort och var konsekvent. Är det dressyr så är det dressyr, typ. Jag har sett många före detta löphästar som har blivit kalasfina i många grenar, men jag har också sett minst lika många där ägaren har gett upp dressyren och därmed finliret för att hästen, citat: "är för het" eller "jag orkar inte hålla den i galoppen/traven." :grin: Av erfarenhet så vet jag hur snabbt en löphäst glömmer att jobba dressyrmässigt när det ges tillfälle att springa fort och då måste man som ryttare/kusk vara konsekvent och jobba vidare, inte släppa efter.

Det jag vill ha sagt är att det är ett större jobb (oftast) att skola om en före detta löphäst, jämfört med att köpa en häst som inte har tränats för löp, men håller man bara på principerna och fortsätter kämpa även i motvind så kan man i sin f.d. löphäst få en fantastisk rid- eller körhäst! :) Det tar kanske bara lite längre tid och mer möda, men när man väl är i mål så är det värt det.
 
Sv: F.d "travare" som hobbykörhäst ??

Jag har roat mig själv och hästarna med att variera travträningen t.ex. med lite precisionskörning då och då. Alla travhästar är förstås inte helt lämpade till just det, eftersom det kan vara lite för mycket framåtdriv när de fortfarande går på banan (eller just kommit därifrån). Men för en som avslutat sin karriär borde det inte vara några problem att få till en väldigt trevlig körhäst, det står dig ju fritt att välja just en som är lugn och trevlig när du provkör.

Varmblodet är "lättare" att köra än kallblodstravaren som kan bli väldigt, väldigt stark när den vill. En kallblodsnacke leker man inte med... ;) Men kallbloden är underbara hästar. De är dock dyrare i pris än varmbloden om det spelar någon roll.
Nordsvensken är också trevlig, lite tyngre och inte lika framåt som kallblodstravaren.

Alla travhästar är (som tidigare nämnts) som regel väldigt välkörda och arbetsvilliga, de ställer upp på det mesta och gillar att ha kul. De är oftast även mycket miljötränade.

Vi (travfolket) annonserar väl oftast i vår facktidning och liknande branschställen, men om jag förstått dig rätt och du ska ha en som lämnat karriärren så tror jag att det är de "vanliga" annonssidorna du huvudsakligen ska kika på.
 
Sv: F.d "travare" som hobbykörhäst ??

Är du intresserad av kbl travare så kolla www.sleipner.org om du inte redan hittat dit! Där finns många fina kbl travare, mest travfolk såklart men även hästar som säljs för ridning/körning utanför travet.
 
Sv: F.d "travare" som hobbykörhäst ??

Ger svar till alla:

Tack för era inlägg, jättebra info !

Jag har INTE tänkt mig skola om en travare.
det kan jag absolut inte tillräckligt inom körning för att ge mig in på !

Därför hoppas jag hitta en, travare eller inte ;-), som är körd "som vanligt", med tyngre rockard, med vanlig sele, som står still när man spänner för och selar och väntar på kommando att gå iväg.
( Är ju knappt shettisen gör varje gång :) )

Men jag har förstått att det inte är så lätt att hitta.......ivartfall inte de annonser jag har hittat.....

Ang kallblod:
Jag menade nog mera att de känns tunga att hantera, de ÄR väldigt starka om de sätter den sidan till !
Har vant mig vid små islandshästar och trivs bäst med mindre modell på häst.

Kikar lite på haflinger och "vanliga" ponnies oxå men där är ju priset ett helt annat.

Inte för att priset är det viktigaste.
Jag vill inte "bara köpa mig något som är billigt bara för att...."

Men ändå måste de tju finnas utrymme för inköp av bra budget sele och bekväm vagn.

Har ev en haflinger och en D-ponny på gång att kika på, om bara stoet härhemma kunde föla nångång så jag kan åka iväg !!
 
Sv: F.d "travare" som hobbykörhäst ??

Det jag menar med att skola om en travhäst handlar inte om själva körningen - stå still vid anspänning, dra tung vagn, etc. - utan om dressyrutbildningen. Det är där före detta löphästar kräver mer träning och en mer konsekvent kusk/ryttare än en häst som inte har gått löp. Det tar flera år att muskla om kroppen från löpmuskler till gå-i-form-muskler, om du förstår hur jag menar. En häst som inte har gått löp är betydligt enklare att muskla rätt från början och man behöver oftast inte lägga ner lika mycket tid och pengar på dressyrutbildningen och den allmänna dressyrlydnaden, eftersom såna hästar inte har haft en helt annan karriär med en helt annan kropp innan körkarriären. Så det du ska fråga dig i så fall är om du är tillräckligt kunnig eller intresserad av dressyr för att åta dig att köpa en före detta löphäst, om den nu inte är väl dressyrtränad/-utbildad när du köper den. ;)

Jag har själv en före detta galopphäst så jag vet hur träligt det kan vara ibland med dressyren. (Dock så körs inte min, hon bara rids.) Men skam den som ger sig! Igår gick vi minsann både öppnor och slutor i fin form här ute på grusvägen, så visst sjutton går det! :D
 
Sv: F.d "travare" som hobbykörhäst ??

Ridmässigt är jag nog tillräckligt kunnig men det är inte riktigt samma sak att sitta i en vagn som att sitta på hästryggen, tycker jag.....man har inte alls samma känsla.

så därför anser jag inte att jag ska skola om en som har gått på löp nyligen.

Däremot en som kanske varit borta från det flera år, varit riden ordentligt i grunddressyr och gärna körd oxå under åren - det borde passa....

Men vi får se vad det blir i slutänden !
 

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
809
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 026
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 237
Senast: mamman
·
Katthälsa Mina katter går ute dagtid i den mån de vill och har då halsband med gps. Det har fungerat bra länge men för ett tag sen upptäcktes att...
Svar
11
· Visningar
1 020
Senast: cili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hovbensfraktur
  • Dressyrsnack 17
  • Uppdateringstråd #2

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp