Extra energi till hunden under vandringar

Ainon

Trådstartare
Med inspiration från vandringstråden så började jag planera vandringarna lite noggrannare och kom på ett problem.

Vad kan man ge för tillskott som extra energi till hunden under 1v vandring?
Ister lär bli dåligt fort och kräket äter redan hundfoder gjort för arbetande draghundar (+ då ister) :p

Hur gör ni?

Sv: Extra energi till hunden under vandringar

Jag dels dubblar den vanliga fodergivan och ger fett extra på krävande vandringar. Olja fungerar hyfsat och är smidigare att handskas med än ister. Ägg brukar jag också ge, det håller bra på vandring.

Hur har du gjort tidigare och hur har det funkat? Antar att hunden redan har vandringserfarenhet om du ska ge dig ut på veckovandring.

Vi har bara varit ute på vandringar över dagen så han har fått mat och ister på kvällen när vi kommit hem.

Jag trodde inte man kunde ge hunden olja, att de inte tar upp veg-fett :confused:

Visst tar de upp vegetabiliskt fett! Olja fungerar bra. Personligen ger jag helst solrosolja när jag ger olja.

Då råder jag dig att testa dig fram, gör några helgturer innan du ger dig ut på veckotur så märker du vad som funkar för din hund. Min har ju inga fettreserver på kroppen så visst kan hon tappa lite under långa vandringar men har man en så liten hund som du är det ju ännu känsligare med viktnedgångar.

Jag hade med mig Hill's a/d och gav när vi var på fjällsemester förra sommaren. Blir visserligen en tom burk att släpa på efteråt, men den är rätt så liten.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 318
Senast: Ragdoll
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 777
Senast: Snurrfian
·
Gravid - 1år Jag står i valet och kvalet om jag ska berätta för min chef om graviditeten innan eller efter sommaren. Jag hade helst velat vänta...
2
Svar
20
· Visningar
7 163
Senast: BusBarro
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 619
Senast: AlmostEasy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar