Exteriört, hjulbent bak

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare prallan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 2 194
P

prallan

Heter det något speciellt på "avelsspråk" om de är hjulbenta bak? Är det ett grovt fel? Vad kan det leda till?

Sv: Exteriört, hjulbent bak

Hallå alla proffs! Jag ser att ni är där! Någon åsikt måste väl finnas

Proffs och proffs.

Det brukar kallas att de är hjuliga bak.

Ceylon tex var det.

jag vet dock inte vilka hållbarhetsproblem det kan leda till. Antaligen problem med has och kota, men jag vet inte.

Fall det är ett grovt fel eller inte tycker jag beror på hur hästen rör sig. Breddar den sig när den rör sig är felet mindre grovt än om den rör sig trångt.

Eftersom jag själv har ett sto efter Ceylon med hjuligt bakställ har jag gjort en ovetenskaplig undersökning för att se om ag kunnat hitta att de har sämre hållbarhet än korrekta hästar. Jag har inte stött på något i min undersökning som visat att de håller sämre, tvärtom blir de rätt gamla.

Aha:idea: Det låter ju bra. Har inte kollat bakifrån, men hon har aldrig slagit sig iaf

Och henne skall man i så fall styra undan Cortez med.
Cardento hade jag också styrt undan.
mvh

Styrt undan?
INTE lägga på henne, eller bra på henne?

Min erfarenhet är att Irco Marco och hans söner ger väldigt korrekt benställ. Han har en av de allra högsta blupsiffror på benen som jag sett!

Tack!:bow: Nu är hon faktiskt dräktig med en Cortez-avkomma:crazy: , men med bra ben:) (Aerline H) Vill lägga Lucky Point på henne, superben, men när??? Vågar man vänta, det verkar ju som var och varannan hingst kolar vippen:crazy:

Det fanns någon som jag kunde tänka mig, hm.... vem var det?:o

Ja, Aerline har superben. Undrar vad det var som "bara" gav honom en 8 på ben?
Så det är nog ingen fara med det.
mvh

Feliciano, Niklas och Irco Mena är de Irco Marco-söner som finns i svensk avel idag. Jag tror att Greve Moltke finns på fryst.

Liknande trådar

Övr. Hund Nu kan jag inte hålla mig längre! Nog måste det vara fler än jag som planerar för valp nästa år? Jag hoppas på en kelpievalp på våren... 17 18 19
Svar
377
· Visningar
29 151
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 071
Senast: Ceta
·
Hundavel & Ras Jag har en liten chihuahua kille på snart 1år. Reg i SKK, bra linjer bak igenom. Chokladbrun med grön/gula ögon. Han är världens...
Svar
19
· Visningar
1 762
Senast: LaMagia
·
Kropp & Själ Det här med parfymer. Hur vet man vilken man gillar när man sniffar på någon i en parfymaffär som luktar av alla andra parfymer? Och hur... 2 3
Svar
50
· Visningar
2 578
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka