Jag och min sambo får hem en gråhundsvalp på måndag 8 veckor. Det ska bli en jakthund och såklart en familjehund. Den har väldigt bra linjer även för utställning så de ska jag prova på. Är de vid 6 månader man kan testa sin första utställning? Har inte haft valp på 12 år så glömt lite hur de är. Min sambo kommer vara hemma en månad med valpen sen kommer den följa med mig och min andra hund på jobbet.

Jag och min sambo får hem en gråhundsvalp på måndag 8 veckor. Det ska bli en jakthund och såklart en familjehund. Den har väldigt bra linjer även för utställning så de ska jag prova på. Är de vid 6 månader man kan testa sin första utställning? Har inte haft valp på 12 år så glömt lite hur de är. Min sambo kommer vara hemma en månad med valpen sen kommer den följa med mig och min andra hund på jobbet.
På raspecialer har man ibland valp 4-6 månader med. Det är dock en inoff klass.

IMG_8917.webp

Nu är det konstaterat, vi får valpar i slutet av mars, om allt går bra 💖

Valpkursfinal idag. Det har varit så roligt och jag är framför allt så nöjd med att jag har den valp och den ras som jag har. Hon är så snäll, glad, arbetsvillig, följsam. Utifrån nåt som kursledaren sa tror jag att hon fått mig att framstå som en väldigt mycket erfarnare hundmänniska än vad jag faktiskt är - för att det är så enkelt att träna med henne. Och jättejättekul.

(En sak som är mindre kul just nu är att ha en ljusgul valp som aldrig upplevt barmark förut, plus ljusgula trägolv 😬 och ja, jag vet att mörka hundar blir precis lika smutsiga av att vältra sig i en jordhög, men då kan man åtminstone lura sig själv korta stunder om man inte riktigt orkar sanera supernoga.)

Valpkursfinal idag. Det har varit så roligt och jag är framför allt så nöjd med att jag har den valp och den ras som jag har. Hon är så snäll, glad, arbetsvillig, följsam. Utifrån nåt som kursledaren sa tror jag att hon fått mig att framstå som en väldigt mycket erfarnare hundmänniska än vad jag faktiskt är - för att det är så enkelt att träna med henne. Och jättejättekul.

(En sak som är mindre kul just nu är att ha en ljusgul valp som aldrig upplevt barmark förut, plus ljusgula trägolv 😬 och ja, jag vet att mörka hundar blir precis lika smutsiga av att vältra sig i en jordhög, men då kan man åtminstone lura sig själv korta stunder om man inte riktigt orkar sanera supernoga.)
Kul att valpkursen var bra 😊
Känner igen mig i färgproblematiken, har två vita och två gråsvarta. Bara de vita som blir skitiga 😇

Mitt förstahandsval kan inte ge besked om det finns valp till mig än, det blev inte så många och kommer inte bli fler så de kanske väljer att behålla. Andra kullen jag anmält intresse på är också född, de ska återkoppla i helgen till de som står på tur vilket jag tror att jag borde göra, är inte nyast på listan. Det lutar åt att tinga en valp där om jag blir erbjuden, även om det innebär att jag inte kan tacka ja till uppfödare 1 sedan. Känns som att risken är att bli helt utan annars, är säker på att båda har förutsättningar att bli bra hundar, det är jag som är begränsningen oavsett. Nackdelen är att det innebär en resa på drygt 150 mil tor och därmed kommer uppfödaren inte kunna stötta så mycket som jag kanske behövt. Mycket lång resa för liten valp också.. Förstavalet finns i närheten och där finns möjlighet till mer hjälp med träningen och att "följas åt". Men det är kanske ovanligt att ha det så väl förspänt? Nu kan det ju mynna ut i ingen valp alls ändå.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Kom verkligen inte på någon bra rubrik... Nu är det så att vi ska skaffa ytterligare en vovve, har en blandis här hemma,pitbull/boxer... 2 3
Svar
55
· Visningar
6 277
Senast: Belethien
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka