Rolig tråd och att höra om allas valpplaner, men blir ju inte alls lite extra valpsugen när man läser. 😉

Flocken hos mig har precis minskat drastiskt, flera av mina fodervärdshundar har flyttat vidare nu ut till annan förare/person till tjänst. Så nu är det bara 2st av mina egna hundar kvar, min Bc som är pensionär pga artros i tassar som är 7år och så min jaktlabbe på snart 1år.

Planerna har länge varit att skaffa en mallevalp igen, redan under förra året var tanken men det blev då istället att jaktlabben fick flytta in då jag var ute efter lite äldre valp där jag kunde se lite mera egenskaper då han utbildas till patrullsökhund och ska söka efter försvunna personer.

Men nu dom senaste månaderna har det börjat planerats med förhoppningen att skaffa en mallevalp det här året, har legat lite lågt tills det andra hundarna flyttat. Samt att jag väntar lite till för att få lite mer info när en eventuell fodervärdsvalp/unghund troligtvis kommer till mig under sommaren/hösten. Vill helst inte att det blir två jämngamla småkrabater samtidigt även om jag haft det så flertal gånger tidigare så föredrar jag några månaders mellanrum.

Planen isåfall med mallen är ju inriktat mot tjänst, antingen till mig själv eller för att sälja till tjänst när åldern och grundträningen är gjord. Men jag håller lite koll på kullar framöver och vilka som intresserar mig mest, finns en kull i närtid till sommaren som är intressant. Men kan inte boka upp mig på något än, utan får helt enkelt ha ögonen öppna och se om det blir några valpar i den kullen eller ej. 🙂 🐶

Wow @Lillefrun det låter superbra! Håller alla tummar att det känns lika bra när ni ses 🥰
Tack, jag hoppas extremt mycket men känner mig lite bränd så vågar inte riktigt slappna av. Men om allt går bra hämtar jag honom redan den 15/16 mars. Det blev snabbt men jag kommer gör upp en fin plan för honom med rutiner och försöka fixa så allt blir så smidigt som möjligt. Hur smidigt det nu kan bli med en valp :p Och ta fram valpsakerna igen :heart

En del undrar varför jag vill ha två hundar och om det inte räcker med en. Men två hundar blir ju dubbelt så roligt som en! Om man har tid för det. Mer träning, mer gos, mer bus, sällskap till Milou. Jag har aldrig ångrat att jag köpte Milou när jag redan hade Alvin. Och nu kommer en lugnare period för mig. Jag har avsagt mig några möten i veckan redan innan jag hittade valpen så jag kommer automatiskt ha mer tid hemma och jag tror att det som återstår går att fixa på telefon i början.

Sen är jag inte särskilt orolig att Milou ska tycka illa om valpen, han är ju så snäll. Avundsjuk på uppmärksamhet kan han bli så jag får se till att ge honom allt han är van vid.

Tack, jag hoppas extremt mycket men känner mig lite bränd så vågar inte riktigt slappna av. Men om allt går bra hämtar jag honom redan den 15/16 mars. Det blev snabbt men jag kommer gör upp en fin plan för honom med rutiner och försöka fixa så allt blir så smidigt som möjligt. Hur smidigt det nu kan bli med en valp :p Och ta fram valpsakerna igen :heart

En del undrar varför jag vill ha två hundar och om det inte räcker med en. Men två hundar blir ju dubbelt så roligt som en! Om man har tid för det. Mer träning, mer gos, mer bus, sällskap till Milou. Jag har aldrig ångrat att jag köpte Milou när jag redan hade Alvin. Och nu kommer en lugnare period för mig. Jag har avsagt mig några möten i veckan redan innan jag hittade valpen så jag kommer automatiskt ha mer tid hemma och jag tror att det som återstår går att fixa på telefon i början.

Sen är jag inte särskilt orolig att Milou ska tycka illa om valpen, han är ju så snäll. Avundsjuk på uppmärksamhet kan han bli så jag får se till att ge honom allt han är van vid.

Hoppas det går vägen nu!

Själv är jag i sånt umgänge så att vi får frågan om vi "bara" har tre hundar 😆.. Senast igår på träningen fick vi frågan om de bara var de här tre vi hade 😜.

Hur länge har ni haft hemmet valpsäkrat? Det kommer antagligen bli en lite äldre valp, åtminstone 4-5 månader, men tänker att jag ändå ska investera i kabelgömmor och sånt. Har aldrig haft valp innan, vet inte när de brukar slutar tugga på allt de ser… :o

Liknande trådar

Hundavel & Ras Kom verkligen inte på någon bra rubrik... Nu är det så att vi ska skaffa ytterligare en vovve, har en blandis här hemma,pitbull/boxer... 2 3
Svar
55
· Visningar
6 298
Senast: Belethien
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Kattbilder #10