Jag undrar hur valpis kommer se ut som vuxen för ccd ändrar ju färg med tiden. Dom blir ljusare, mörkare, får fläckar, fläckar försvinner och på sommaren blir dom solbrända och mörkare. Undrar om valpis kommer få fläckar för det går inte att se nu men mamman är vit med massor av fläckar som en liten dalmatiner.

Och hur stor blir han? Pappan har lite större storlek i släkten men mamman lite mindre. Och hur pälsad? Finns en skala på 1-5. 1 är nästan ingen päls och väldigt lite crest, 5 är kort päls på hela kroppen men massor av underbar crest. Milou är en femma och uppfödaren tror valpis blir en två eller trea. Det påverkar ju pälsvård/hudvård.

Är så nyfiken :love:

Och imorgon får jag träffa honom! Vill bara hoppa över idag.
Så kul !! Vill också se när han kommer :)
Jag ska prata med uppfödare idag men har lite telefonskräck

Papppa beter sig hel knasigt och vägrar plötsligt åka till uppfödaren och blir jätte arg. Han tror vi ska bli lurade igen. Jag påminner honom om att morfarn till valpen är släkt med Milou och bor hos Milous uppfödare så dom har ju tagit kullar tillsammans och att jag pratat med Alvins och Milous uppfödare om att jag ska titta på den här valpen och att hon har uppmuntrat mig till det och jag litar på henne. Båda uppfödarna är vänner.Pappan letar fel och nu vet jag inte hur det blir. Jag förstår mig inte på honom. Plötsligt känns det inte alls roligt inför imorgon. Det kommer bli en kompakt tystnad i bilen imorgon. Jag åker bara med dom för att jag inte är van att köra bil särskilt långt men vägrar dom åka tillbaka så får jag väl ta mig an den utmaningen. Jag vill inte säga vad dom klagar på för det är bara hittepå och inget som jag vill att någon ska få för sig. Det är bara det att vi alla blev rätt brända av den första valpen. Jag är också livrädd att fästa mig och sen bli av med den. Men det finns inget som talar för det. Om något är knas så ser vi det imorgon eftersom vi ser varningssignalerna då men vi måste ju dit först så förstår mig verkligen inte på mina föräldrar. Nu har jag en klump i magen och oron över att behöva umgås med mina föräldrar. Jag bad pappa ge mobilen till mamma så jag fick med dom på att åka men jag vill bara gråta.

Papppa beter sig hel knasigt och vägrar plötsligt åka till uppfödaren och blir jätte arg. Han tror vi ska bli lurade igen. Jag påminner honom om att morfarn till valpen är släkt med Milou och bor hos Milous uppfödare så dom har ju tagit kullar tillsammans och att jag pratat med Alvins och Milous uppfödare om att jag ska titta på den här valpen och att hon har uppmuntrat mig till det och jag litar på henne. Båda uppfödarna är vänner.Pappan letar fel och nu vet jag inte hur det blir. Jag förstår mig inte på honom. Plötsligt känns det inte alls roligt inför imorgon. Det kommer bli en kompakt tystnad i bilen imorgon. Jag åker bara med dom för att jag inte är van att köra bil särskilt långt men vägrar dom åka tillbaka så får jag väl ta mig an den utmaningen. Jag vill inte säga vad dom klagar på för det är bara hittepå och inget som jag vill att någon ska få för sig. Det är bara det att vi alla blev rätt brända av den första valpen. Jag är också livrädd att fästa mig och sen bli av med den. Men det finns inget som talar för det. Om något är knas så ser vi det imorgon eftersom vi ser varningssignalerna då men vi måste ju dit först så förstår mig verkligen inte på mina föräldrar. Nu har jag en klump i magen och oron över att behöva umgås med mina föräldrar. Jag bad pappa ge mobilen till mamma så jag fick med dom på att åka men jag vill bara gråta.
Planera så du har gott om tid och kör själv! Låt dem inte förstöra detta för dig.

Planera så du har gott om tid och kör själv! Låt dem inte förstöra detta för dig.
Jag kommer nog åka med dom men inte anstränga mig för något socialt liv. Ta med headset och lyssna på pod i bilen dit och hem. Ta mina egna beslut för jag har lärt mig min läxa med sheltien och jag känner mig trygg med vad jag kan om rasen och att jag vet vad jag ska titta efter. Däremot om dom är emot valpen men jag känner mig säker ska jag ta mig an att hämta hem honom om en vecka. Jag har inte kört något alls på 13 år och nu börjat våga mig på så där 20-25 minuter med ständig panik men jag måste lära mig.

Jag tänker inte prata om Idefix med dom på vägen för vet att jag blir bemött med silent Treatment och utskällningar så jag tänker inte bjuda in till samtal.

Blir en plåga men ska se lite hur vägen går så jag kan hämta honom på fredag eller lördag nästa vecka om det behövs

Nu är ni några som pratat om att valpsäkra så jag passar på att fråga vad det innebär för er? Rulla undan orientaliska mattorna tänkte jag göra, men sen kan jag inte komma på något särskilt, men jag har heller aldrig haft en liten valp förr. Enda kablarna som är vanskliga är väl de från modemet i väggen och det är rätt svårflyttat så där får jag kanske bara ha järnkoll?
Vi har små barn, dvs mycket leksaker och småsaker hemma. Så här är det grindar överallt typ.
Nån sladd har jag glömt, en som inte går att gömma har han funderat på att tugga på en gång men inte sen dess.
Han har dock denna vecka börjat ställa sig på bakbenen mot stolar och bord och där verkar han inte ta åt sig av tillsägelser.

Önskar jag kunde det men jag har haft sån skräck för att köra bil att jag äntligen vant mig med att köra dom vanligaste sträckorna och några korta till. Jag har alltså inte vågat köra bil på 13 år innan jag flyttade till landet, så det är inte det att jag är lite stressad utan att vara livrädd. Tacksam dock att jag inte har panik varje gång längre utan det går bättre och bättre! Jag klarar det jag behöver i vardagen och håller på att öva på att åka till okända platser.

MEN om jag vill ha valpen och mamman och uppfödaren känns bra och mina föräldrar inte kan eller vill följa med och hämta åker jag en timme eller mer tidigare och vilar under vägen på någon mack eller två

Det känns så extra bra när Milou är morbror till valpen

Senast ändrad:
Att sova innan kolla på valp går inte. Gick upp vid 3 och passade på att rumstera om veden ute och plocka in lite ved på torkning till imorgon och satte igång en fin liten brasa åt Milou så att han kan ligga och sola framför den.

Jag hoppas på att få sätta mina föräldrar på plats och gå i från uppfödaren med en tingad valp. Blir vi osams har jag kikat på tåg hem och det går rätt många. Egentligen är vi en tight och bra familj och mina föräldrar betyder massor för mig men ibland glömmer mina föräldrar både att jag är vuxen och hur man uppför sig. Så det innebär att jag kan ta tåget till uppfödaren om hon hämtar mig på stationen nästa vecka om jag ska hämta valpen för det är en resa jag tror blir bra tidsmässigt och med byte för liten kisspaus så allt löser sig

Att sova innan kolla på valp går inte. Gick upp vid 3 och passade på att rumstera om veden ute och plocka in lite ved på torkning till imorgon och satte igång en fin liten brasa åt Milou så att han kan ligga och sola framför den.

Jag hoppas på att få sätta mina föräldrar på plats och gå i från uppfödaren med en tingad valp. Blir vi osams har jag kikat på tåg hem och det går rätt många. Egentligen är vi en tight och bra familj och mina föräldrar betyder massor för mig men ibland glömmer mina föräldrar både att jag är vuxen och hur man uppför sig. Så det innebär att jag kan ta tåget till uppfödaren om hon hämtar mig på stationen nästa vecka om jag ska hämta valpen för det är en resa jag tror blir bra tidsmässigt och med byte för liten kisspaus så allt löser sig

Men du, så här kan du ju inte ha det 😢. Skulle det hjälpa att skriva ett meddelande till dina föräldrar där du helt sakligt skriver det du skrev här ovan? Åtminstone för mig går det ibland fram bättre än att prata.

Jag förstår också att ni alla är brända av det dom hände, men det är inte okej att de skjutsar dig under nån sorts ständigt överhängande dålig stämning.

Men du, så här kan du ju inte ha det 😢. Skulle det hjälpa att skriva ett meddelande till dina föräldrar där du helt sakligt skriver det du skrev här ovan? Åtminstone för mig går det ibland fram bättre än att prata.

Jag förstår också att ni alla är brända av det dom hände, men det är inte okej att de skjutsar dig under nån sorts ständigt överhängande dålig stämning.
Jag vill inte börja med ett bråk, men inte heller ta ansvar för att försöka få till det bra. Det brukar vara mitt jobb men jag orkar och vill inte det. Jag har med mig headset och ska lyssna på min ljudbok tänker jag om stämningen är så pass som jag tänker. Intalar mig själv att det bara handlar om en kortare resa idag men det finns många minor att trampa på som vi är osams om just nu så vet inte vad jag kan prata om så bättre att vara tyst. Det är lite jobbigt på den fronten just nu.

Skulle jag säga att jag åker själv skulle dom bli arga för det istället och jag vill bygga en inhägnad mark i trädgården för hundarna men av någon orsak har pappa fått för sig att jag måste rensa och slänga i MINA bodar av MINA saker som jag inte alls vill slänga och jag har rensat snickarboden så det som är kvar ska vara det. Men pappa är orolig för att ha bättre utrymme för ”sina” redskap så att han inte hjälper till att hägna in åt hundarna innan jag rensat alla bodarna men äntligen så blev jag arg och sa att det är MITT hus och jag prioriterar en uteplats för hundarna och att jag inte behöver hans hjälp. Jag kan inge något om att bygga en rastgård men jag får väl lära mig.

Jag vill inte börja med ett bråk, men inte heller ta ansvar för att försöka få till det bra. Det brukar vara mitt jobb men jag orkar och vill inte det. Jag har med mig headset och ska lyssna på min ljudbok tänker jag om stämningen är så pass som jag tänker. Intalar mig själv att det bara handlar om en kortare resa idag men det finns många minor att trampa på som vi är osams om just nu så vet inte vad jag kan prata om så bättre att vara tyst. Det är lite jobbigt på den fronten just nu.

Skulle jag säga att jag åker själv skulle dom bli arga för det istället och jag vill bygga en inhägnad mark i trädgården för hundarna men av någon orsak har pappa fått för sig att jag måste rensa och slänga i MINA bodar av MINA saker som jag inte alls vill slänga och jag har rensat snickarboden så det som är kvar ska vara det. Men pappa är orolig för att ha bättre utrymme för ”sina” redskap så att han inte hjälper till att hägna in åt hundarna innan jag rensat alla bodarna men äntligen så blev jag arg och sa att det är MITT hus och jag prioriterar en uteplats för hundarna och att jag inte behöver hans hjälp. Jag kan inge något om att bygga en rastgård men jag får väl lära mig.
OT och jag ska inte lägga mig i egentligen, men jag tycker att det här låter helt ohållbart. Jag förstår att det inte går att göra något åt nu idag, det låter som om du har en plan för resan. Men det låter superslitsamt att ha en nära relation med sina föräldrar och samtidigt ha det så här.

Hoppas att du får en mycket lyckad dag och en tingad valp nu :)

Jag tycker att det låter som att du ska försöka hitta så mycket självständighet från dem som möjligt.

Det gick fantastiskt, uppfödaren var trevlig och hade en väldigt fin syn på hundar. Hon hade två hanar och hade bestämt att jag skulle få just Idefix för att det var han som utmärkte sig mest, framåt, nyfiken, modig och tuff och var den hanen som passar bäst till mig eftersom jag vill träna agility och annat. Kändes skönt att hon tänkte till vilken av valparna jag ville ha.

Hon berättade att hon aldrig bestämmer samma dag med en köpare men att hon gjorde ett undantag med mig för att hon tyckte så mycket om min syn på hundar och mig som person och så hade hon pratat med Alvins och Milous uppfödare som hade sagt ”Hon är jätte bra, hon är jätte bra, ta henne ”

Så nästa söndag hämtar vi hem Idefix :love:

Jag kan inte förstå det, att jag snart har en valp.

Att gå tillbaka till mina kineser istället för att byta ras känns mer än rätt. Uppfödaren hade två vuxna hundar som hälsade fint, la sig lugnt i köket där vi satt, ville bli kliade och klappade och tittade med lystra ögon på pajen och glassen vi serverades men ingen av dom tiggde eller var på, visade bara intresse för vad vi gjorde.

Och valparna, dom var fantastiska. Alla ville leka och gosa och knatade runt och druttade omkull. Idefix var som hon sa påhittig, han har redan kampintresse när han leker, om det ligger ett litet ben är han först på plats att bära omkring på det, det var full fart. Tills dom alla fyra slocknade i bädden.

Och ni hade rätt, uppfödarna gillar mig visst, hon tackade mig för att Idefix skulle komma till just mig.:o

IMG_2411.webp

Liknande trådar

Hundavel & Ras Kom verkligen inte på någon bra rubrik... Nu är det så att vi ska skaffa ytterligare en vovve, har en blandis här hemma,pitbull/boxer... 2 3
Svar
55
· Visningar
6 336
Senast: Belethien
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippmaskin
  • Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023