@Capybara Golden var det, eller hur? Hur lägger du upp godissöket? Vilken rolig matte hon har, jag har varit sjuk i någon dödsförkylning med labradoransvar och presterade betydligt sämre. Men det är skönt med en mjuk hund som tar några sjukdagar med ro, om än en suck.

Ja precis, golden och hon är ganska precis fyra månader. Jag räknar ju med att även hon kommer kunna ta några sjukdagar med ro när hon blir äldre, men just nu spritter det väldigt mycket i kroppen (och i tänderna, och det är en lånad stuga 😬) så jag aktiverar hellre bort lite av energin. (Sen blir det såklart väldigt mycket att hon ligger bredvid febrig matte i sängen också.)

Godissöket är väldigt enkelt, samma som vi annars gör på skogspromenad varje dag. Sitt stanna kvar, jag gömmer korvbitar på olika höjd och så får hon leta. (Sitt stanna kvar klarar hon bara inomhus än så länge, så det är bra att få en anledning att träna lite extra på det).

@Capybara Golden var det, eller hur? Hur lägger du upp godissöket? Vilken rolig matte hon har, jag har varit sjuk i någon dödsförkylning med labradoransvar och presterade betydligt sämre. Men det är skönt med en mjuk hund som tar några sjukdagar med ro, om än en suck.

Nu är ni några som pratat om att valpsäkra så jag passar på att fråga vad det innebär för er? Rulla undan orientaliska mattorna tänkte jag göra, men sen kan jag inte komma på något särskilt, men jag har heller aldrig haft en liten valp förr. Enda kablarna som är vanskliga är väl de från modemet i väggen och det är rätt svårflyttat så där får jag kanske bara ha järnkoll?
Valpsäkra kan vara så olika. Min Alvin bet av en sladd och hade sönder en ny Mac Book pro men sen hade vi inga stora problem alls, han var så snäll och försiktig.

Att se till att små föremål som valpen vill börja tugga på som inte är lämpliga inte ligger på en nivå dit valpen når är viktigt. Kan vara vad som helst en penna, en ny fin toffla och Alvin hittade mascaran som en kompis lagt på en låg nivå trots att jag förklarat konceptet valp för henne så den tog han glatt och sprang runt med, kompisen blev arg på både mig och Alvin men valpreglerna hade varit väldigt tydliga i mitt hem men hon lyssnade inte.

Att tänka efter när man lämnar rummet om det finns mat på bordet som valpen kan nå och släcka värmeljus och stearinljus om man lämnar valpen själv i rummet.

Med Milou har jag fått gå flera snäpp upp på skalan. Alla jackor som det varit hundgodis i måste antingen förvaras i stängd garderob eller på hållare jag skruvat upp högre än 2 meter upp. Han har nämligen lärt sig hur man öppnar dragkedjor, kommit på att tyget på jackfickorna är tunnare på insidan så han biter hål inifrån jackan, att om man inte kommer åt mat på något annat vis så drar man helt enkelt i jackan tills jackan går sönder och ramlar ner och det går att länsa den.

Han kan öppna syltburkar med aluminiumlock, skruvar av locken på något mystiskt sätt så där sprack min idé om ett helt säkert sätt att förvara godis. Han kan öppna skåpsdörrar både i köket och vardagsrummet och även där vi bodde innan. Han klarar dom flesta varianterna av lådor och skåp så får du en Milou sitter det inte fel med barnlås till dom.

Och dom är små tjuvar, räcker att lämna rummet kort så har dom hunnit med något om dom är av den naturen

@_Zacke_ Det var ju en mycket enkel lösning, ändå lyckades jag inte komma på den själv 😁

@Lillefrun Tack för utförligt svar! Där finns en del att tänka på som förstagångare. Tur min valp har begränsad räckvidd med sina korta ben, det kan tjäna mig väl!

Å
@_Zacke_ Det var ju en mycket enkel lösning, ändå lyckades jag inte komma på den själv 😁

@Lillefrun Tack för utförligt svar! Där finns en del att tänka på som förstagångare. Tur min valp har begränsad räckvidd med sina korta ben, det kan tjäna mig väl!
Jag har missat, vilken ras är det? Milou är bara 34 cm hög men lyckas med det mesta. Han har till och med öppnat ytterdörren både här och i lägenheten vi bodde förut ett par gånger så jag får låsa när jag är på tomten. Den hunden har inga gränser.

Nu är ni några som pratat om att valpsäkra så jag passar på att fråga vad det innebär för er? Rulla undan orientaliska mattorna tänkte jag göra, men sen kan jag inte komma på något särskilt, men jag har heller aldrig haft en liten valp förr. Enda kablarna som är vanskliga är väl de från modemet i väggen och det är rätt svårflyttat så där får jag kanske bara ha järnkoll?
Ta bort alla mattor, gardiner, sladdar och möbler som kan vara intressanta/man inte vill bli av med. Bog bet på allt och åt sig igenom två köksstolar och försökte äta allt tyg han kunde hitta. 😅

Ta bort alla mattor, gardiner, sladdar och möbler som kan vara intressanta/man inte vill bli av med. Bog bet på allt och åt sig igenom två köksstolar och försökte äta allt tyg han kunde hitta. 😅
Det där med sladdar är svårt, jag flera ställen med sladdar som jag inte kan komma på hur jag ska lösa det. Hur gjorde du?

Jag som tyckte Milou var extrem möttte visst på någon med samma inställning bara det att han blir 6 år på fredag och håller i med dom gamla takterna från unghundstiden :p

Det där med sladdar är svårt, jag flera ställen med sladdar som jag inte kan komma på hur jag ska lösa det. Hur gjorde du?

Jag som tyckte Milou var extrem möttte visst på någon med samma inställning bara det att han blir 6 år på fredag och håller i med dom gamla takterna från unghundstiden :p
Kompostgaller runt alla sladdar. Vissa rum var det som bara en bur han kunde gå in i och vi fick kliva över för att komma åt dom andra delarna.

Bog var hemskaste valpen jag varit med om, nu är han jättesnäll men jäklar vad han bet sönder allt.

Har läst vidare på hundarna i stamtavlan och blir gladare och gladare ju mer jag läser för hur den här uppfödaren väljer vilka hundar hon valt att ta valpar på. Pappan har gjort bph och med vissa små personliga avvikelser verkar han överlag vara en helt vanlig kines, högsta poäng på trygghet i allt vilket är så otroligt viktigt. En annan av tidigare hundar har kört viltspår.

Sen tidigare vet jag en puff från en annan uppfödare som jobbade som narkotikahund. Så många dörrar är ju öppna även med en ccd (förkortning för Chinese Crested dog,blir smidigare att bara skriva ccd eller förtydliga med nakenhund eftersom det inte är en puff men kommer nog slinka i några ”kines” av gammal vana eftersom jag i vanliga fall pratar med människor utan så mycket kunskap om rasen) och även vi i ccd eller kines kretsar säger kineser när vi pratar med varandra,. Var roligt i början med Alvin när folk frågade vilken ras han var och jag rabblade upp Chinese crested powder puff och alla såg förvirrade ut och jag då skulle försöka förklara att han var en nakenhund med päls :rofl:

Ska nörda ner mig ännu mer. Jag hoppas på den här valpen men kan inte slappna av. Jag ska ju gilla den och familjen också

Liknande trådar

Hundavel & Ras Kom verkligen inte på någon bra rubrik... Nu är det så att vi ska skaffa ytterligare en vovve, har en blandis här hemma,pitbull/boxer... 2 3
Svar
55
· Visningar
6 307
Senast: Belethien
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka