Av de tre kullar jag väntar på har jag fått veta att en tik gått tom. Att ha mig på intresselistan är nästan en garanti för att det inte ska bli några valpar 😅. Tiken där jag är lovad första tjing på hane är dock dräktig, bara hoppas det blir minst en hane, gärna flera (föds ju så mycket tikar hela tiden :arghh:). Och uppfödaren som har tiken som gick tom har parat en annan tik nu och verkar väldigt intresserad av att sälja till mig. Så det ska väl hur som helst bli en valp nån gång i år.

Miljöträning med Bucky 3,5 mån. Vi tog en fika på Espresso House (älskar att de välkomnar hundar!) och Bucky tyckte det var trevligt med låga bord, som gjorde att han kunde vara med och slippa se allt från undersidan av bordet. Dessutom var han väldigt nära godsakerna som matte och husse njöt av ...
475762160_10236048795502819_4189009277605697140_n.jpg

475843382_10236048795302814_469377551778741164_n.jpg

475376242_10236048795182811_5488576819003774328_n.jpg

Tack för krya på önskningar. Är tyvärr ännu mer sjuk. Krya på er alla er andra som också varit eller är sjuka :heart

Jag har fortfarande kontakt med en uppfödare bara en timme eller två härifrån vilket är lite mer rimligt än vår 12 timmars resa för att träffa uppfödaren som lurade mig totalt.

Nu har jag lärt mig en läxa i alla fall och i efterhand ser jag varningssignaler och har diskuterat med mina föräldrar som också såg det. Mycket dyr och tidskrävande läxa som jag aldrig mer vill behöva göra om.

Nu går jag vidare, uppfödaren jag har kontakt med nu har många intresserade av valparna men tidigare valpköpare har förtur men hon säger samtidigt att inget är säkert. Hon har erbjudit sig att ifall det inte blir en valp från henne så kan hon hjälpa mig att hitta en hanvalp genom sina kontakter med andra uppfödare av shelties. Men det är inget jag tänker lita på.

I övrigt vet jag inte just nu, varenda valp är ju tingad innan dom ens är födda. Jag har tittat på alla tips här men ingen har en valp nu eller i vår/sommar. Inte ens när jag är flexibel och kan ta en valp redan i februari /mars eller september.

Jag förstår inte hur jag inte kan lyckas få tag på en fin valp när var och annan människa i Sverige har hund:cry:

Har man lite krav kan det ta en stund att hitta rätt kull ❤️.

Tack för krya på önskningar. Är tyvärr ännu mer sjuk. Krya på er alla er andra som också varit eller är sjuka :heart

Jag har fortfarande kontakt med en uppfödare bara en timme eller två härifrån vilket är lite mer rimligt än vår 12 timmars resa för att träffa uppfödaren som lurade mig totalt.

Nu har jag lärt mig en läxa i alla fall och i efterhand ser jag varningssignaler och har diskuterat med mina föräldrar som också såg det. Mycket dyr och tidskrävande läxa som jag aldrig mer vill behöva göra om.

Nu går jag vidare, uppfödaren jag har kontakt med nu har många intresserade av valparna men tidigare valpköpare har förtur men hon säger samtidigt att inget är säkert. Hon har erbjudit sig att ifall det inte blir en valp från henne så kan hon hjälpa mig att hitta en hanvalp genom sina kontakter med andra uppfödare av shelties. Men det är inget jag tänker lita på.

I övrigt vet jag inte just nu, varenda valp är ju tingad innan dom ens är födda. Jag har tittat på alla tips här men ingen har en valp nu eller i vår/sommar. Inte ens när jag är flexibel och kan ta en valp redan i februari /mars eller september.

Jag förstår inte hur jag inte kan lyckas få tag på en fin valp när var och annan människa i Sverige har hund:cry:
Det har hittills tagit mig ungefär två år i väntan på tikvalp, min första hund fick jag nästan direkt men det var lite tur och en uppfödare som inte hade kölista. Då var jag inte så kunnig på linjer och så heller, nu när jag vet exakt vad jag vill ha tar det mycket längre tid.

Har man lite krav kan det ta en stund att hitta rätt kull ❤️.
Ja det är ju så, jag hade en sådan tur med Alvin att jag nog blivit lite bortskämd. Jag hade hittat en kennel, pratat med uppfödaren flera gånger och rätt snart fick hon en kull med jätte fina föräldrar, det blev en kull med tre hanar och en tik, jag ville ha en hane men alla tre hanar inklusive Alvin var tingade redan innan dom föddes. Jag blev erbjuden tiken men var väldigt tveksam till en tik. Jag åkte ändå den långa resan dit i alla fall för att ser hur uppfödaren var och träffa hennes vuxna hundar och valparna. Dagen innan vi skulle åka dit hade den som tingat Alvin ångrat sig och nu undrade uppfödaren om jag fortfarande var intresserad och det var jag ju.

Alla vuxna hundar var så otroligt trevliga, jag matchade med uppfödaren, Alvins mamma kom från England för att få in lite nytt blod.

Familjen som hade tingat Alvin ändrade sig för mamma ville ha två hundar men pappan ville bara ha en. Och då fanns ju jag där som ville hälsa på även utan att köpa en valp just då för jag kunde verkligen inte hitta någon i jämförelse med Alvin och så nu var han min om jag ville ha honom.

Det liksom flöt på men jag hade ju en väldans tur i allt. Att allt klaffade så bra.

Jag fick upp en annons på en mycket intressant sheltiekull på Instagram idag. Dock i Finland.
Men kollade upp föräldrar och syskon på Koiranet och alla hälsotester var gjorda och såg bra ut. Efter agilitylinjer. De ska födas snart men har ingen aning om alla är bortlovade eller inte.

Det är inte ovanligt att man behöver vänta 1 år eller så på en bra hund oavsett ras, bra uppfödare har ofta många intressenter och då måste man skapa kontakt tidigt och visa att man är intresserad. Ofta finns ju flera tikar på tillväxt och planer långt fram i tiden så man kan ju få ett hum om vilka parningar som ska ske och börja göra sina efterforskningar.
I ditt fall hade jag börjat i den änden istället för att se vem som har valpar just nu.
Men har du fått bra kontakt och uppfattning om hundarna hos uppfödaren som är nära dig låter det ju som en bra början 😊

Jag hade tänkt köpa valp nästa år så naturligtvis är jag nu intressent på en kull som förhoppningsvis ska födas i vår 🫠 Det är en mycket liten ras som jag känt framstått som allt mer optimal sista året så började efterforska, kontakta rasklubb och uppfödare. Så dök det upp en planerad kull som rasklubben sanktionerade och naturligtvis är den isåfall leveransklar precis när jag går på semester, och den kan jag inte flytta på. Så nu är det nervös väntan på besked om dräktighet och sedan antal valpar och könsfördelning. Så det kan bli valp i år, men jag har ingen plan b för någon mer kull är inte på gång i Sverige såvitt jag vet. Ras känns irrelevant innan något är bestämt, det kan bli så att jag får vidga vyerna och titta på andra om det inte går i lås. Oerhört spännande och lite läskigt är det iallafall!

Jag fick upp en annons på en mycket intressant sheltiekull på Instagram idag. Dock i Finland.
Men kollade upp föräldrar och syskon på Koiranet och alla hälsotester var gjorda och såg bra ut. Efter agilitylinjer. De ska födas snart men har ingen aning om alla är bortlovade eller inte.

Det är inte ovanligt att man behöver vänta 1 år eller så på en bra hund oavsett ras, bra uppfödare har ofta många intressenter och då måste man skapa kontakt tidigt och visa att man är intresserad. Ofta finns ju flera tikar på tillväxt och planer långt fram i tiden så man kan ju få ett hum om vilka parningar som ska ske och börja göra sina efterforskningar.
I ditt fall hade jag börjat i den änden istället för att se vem som har valpar just nu.
Men har du fått bra kontakt och uppfattning om hundarna hos uppfödaren som är nära dig låter det ju som en bra början 😊
Jag får nog göra så, det är så det är med uppfödaren relativt nära. När jag tog kontakt var tiken inte parad än men nu är hon det. När jag hade kontakt sist sa hon att hon hade flera som ville ha en tik än en hane så därför ska jag inte ge upp hoppet för den här tiken gick tom förra gången och då var det många som varit intresserade som köpte på annat håll. Så läget är osäkert.

Hon har tre tikar och dom andra två ska kanske paras i år, jag har hört mig för lite om dom och vi har pratat om att jag ska hälsa för att jag ska få en bra uppfattning av rasen. Så helt ointresserad av mig är hon nog inte men jag vill själv se så hon inte har något av det konstiga som den första uppfödaren hade som lite snällt kan kallas för speciell fast inte på det bra sättet

Jag får nog göra så, det är så det är med uppfödaren relativt nära. När jag tog kontakt var tiken inte parad än men nu är hon det. När jag hade kontakt sist sa hon att hon hade flera som ville ha en tik än en hane så därför ska jag inte ge upp hoppet för den här tiken gick tom förra gången och då var det många som varit intresserade som köpte på annat håll. Så läget är osäkert.

Hon har tre tikar och dom andra två ska kanske paras i år, jag har hört mig för lite om dom och vi har pratat om att jag ska hälsa för att jag ska få en bra uppfattning av rasen. Så helt ointresserad av mig är hon nog inte men jag vill själv se så hon inte har något av det konstiga som den första uppfödaren hade som lite snällt kan kallas för speciell fast inte på det bra sättet
Jättebra om du kan hälsa på och se hur både uppfödaren är och hundarna hen har! Förstår att du känner dig bränd efter din hemska upplevelse.

"Min" tik löper! Hoppas på parning i slutet på veckan. Har även träffat en tik från Tjeckien som blev parad med samma hane för ett par veckor sedan, det är ett alternativ om det inte blir något från förstahandsvalet.
Jag har fått lite snuskbilder av uppfödaren, 3 dagar i rad borde göra att chanserna är goda :). Nu ska det "bara" bli tillräckligt många valpar och en okomplicerad valpning.

Jag har fått lite snuskbilder av uppfödaren, 3 dagar i rad borde göra att chanserna är goda :). Nu ska det "bara" bli tillräckligt många valpar och en okomplicerad valpning.
Det där får mig att tänka tillbaka när min tik skulle paras och jag var extas över porrbilderna som skickades av upf på en lyckad dejt. Min sambo tyckte jag var en sjuk människa, eller hela hundfolket för den delen som fanns detta normalt. 😆

Det där får mig att tänka tillbaka när min tik skulle paras och jag var extas över porrbilderna som skickades av upf på en lyckad dejt. Min sambo tyckte jag var en sjuk människa, eller hela hundfolket för den delen som fanns detta normalt. 😆
Haha jag tog till och med fram bilden och tryckte upp den i nyllet på @Wingates med orden "titta!". Vi är nog inte helt normala nej :p. Det pågår fortfarande lite diskussioner om en tjeckisk valp, tiken var fin och trevlig och uppfödarna verkade bra. Men det är ju långt och bökigt att åka om man inte måste...

Av de tre kullar jag väntar på har jag fått veta att en tik gått tom. Att ha mig på intresselistan är nästan en garanti för att det inte ska bli några valpar 😅. Tiken där jag är lovad första tjing på hane är dock dräktig, bara hoppas det blir minst en hane, gärna flera (föds ju så mycket tikar hela tiden :arghh:). Och uppfödaren som har tiken som gick tom har parat en annan tik nu och verkar väldigt intresserad av att sälja till mig. Så det ska väl hur som helst bli en valp nån gång i år.
Vid första parningen gick "vår" tik tom (första gången för uppfödaren, som hållit på många år). Andra fick livmoderinflammation en vecka efter parning och blev kastrerad.
Det blev tredje gången gillt för oss (samma kennel, samma mamma som i våras gick tom).

Haha jag tog till och med fram bilden och tryckte upp den i nyllet på @Wingates med orden "titta!". Vi är nog inte helt normala nej :p. Det pågår fortfarande lite diskussioner om en tjeckisk valp, tiken var fin och trevlig och uppfödarna verkade bra. Men det är ju långt och bökigt att åka om man inte måste...
Viktigt att få se ju!!

Som när min uppfödare skickar bild på tikens kön och bara ”svullnaden har inte gått tillbaka, tror hon är dräktig” :laugh:
Sällskapet som satt bredvid när jag fick bilden tyckte också att kategorin hundfolk var av en egen sort 😆

Skrev med vederbörande i annat ärende och fick svar på min fråga men även en bild som inte alls hade med saken att göra (samma som du fick) 😆
Blev lite överraskad när jag öppnade vår konversation 😂

Liknande trådar

Hundavel & Ras Kom verkligen inte på någon bra rubrik... Nu är det så att vi ska skaffa ytterligare en vovve, har en blandis här hemma,pitbull/boxer...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 237
Senast: Belethien
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka