Och du kan inte importera en ifrån Sverige då? Om de finns någon bra kull redo i februari?
Det kan vi absolut, men finns många kullar här i Dk med så kan absolut hitta en kull här som är redo i februari om vi bestämmer oss för det. Finns dock andra parametrar än jobbet som gör att maj är bättre, har två sedan länge planerade helgresor og en kurs i feb og april. De vill vara lättare utan en liten valp. Det är också varmare att vara i bilen i maj jämfört med februari. 🙂

Vi avvaktar och ser om det tar sig och hur många valpar man kan se på scanning. Annars har jag lite koll på en annan uppfödare som fått två kullar kring jul. 🙂

Det kan vi absolut, men finns många kullar här i Dk med så kan absolut hitta en kull här som är redo i februari om vi bestämmer oss för det. Finns dock andra parametrar än jobbet som gör att maj är bättre, har två sedan länge planerade helgresor og en kurs i feb og april. De vill vara lättare utan en liten valp. Det är också varmare att vara i bilen i maj jämfört med februari. 🙂

Vi avvaktar och ser om det tar sig och hur många valpar man kan se på scanning. Annars har jag lite koll på en annan uppfödare som fått två kullar kring jul. 🙂

Tänk på rabiesvaccinationen bara om du kikar på en från Sverige :) det måste gå 21 dagar mellan vaccinationen (som ges vid 8 veckor) och införseln.

Tänk på rabiesvaccinationen bara om du kikar på en från Sverige :) det måste gå 21 dagar mellan vaccinationen (som ges vid 8 veckor) och införseln.
Vaccinationen får göras tidigast vid 12 veckors ålder. Så hunden är nästan 4 månader när den får komma in ☺️
Jag vet inte om Danmark har undantag för krav på rabiesvaccination om valpen kommer från Sverige (Finland har det).

Haha, jag köpte ett regntäcke/liten fodrad tröja till valpis på Sellpy, i förra veckan när vädret såg ut att gå åt det kallare hållet. Nu har den kommit och den är verkligen jättefin, men den är redan på gränsen till för liten 😅 Å andra sidan känns hon redan mer robust än första veckan här och vädret ser ut att hålla sig helt okej för februari, så jag får nog helt enkelt låta tröjan gå vidare (eller köpa en mindre valp ☺️ ).

bucky7_250127.webp

Det här är Bucky, en korthårig chowhane på 3,5 månad som precis flyttat hem till mig från Danmark. Han är efterlängtad då jag väntat på honom i över ett år. Idag när många pratar om nytt blod, så är jag mest stolt över det gamla blod han har med sig genom sin far, som föddes i Norge för 25 år sedan. De linjerna är i stort sett utdöda idag pga intensiv import genom åren, då man ansett att gräset alltid är grönare på andra sidan till den grad att man valt bort de gamla svenska linjerna till förmån för importerade linjer.

Jag är sjuk och ynklig idag så har bara sovit så jag har inte orkat leta efter en enda valp. Jag har ju inte ens orkat äta, än mindre fokusera på så viktiga saker. Ska ta tag i det igen behöver bara ha en dag då jag inte gör något annat än sover.
Jag har också gått och blivit sådär äckligt sjuk. Valpletandet får vänta helt enkelt, ta hand om dig först. Krya på oss :heart

Just det, visste ju egentligen att där var ett issue med den. Inga undantag från Sverige, bara om du reser via Sverige från Bornholm :grin:
Men det blir inga problem att hitta en valp här i Dk.

Vaccinationen får göras tidigast vid 12 veckors ålder. Så hunden är nästan 4 månader när den får komma in ☺️
Jag vet inte om Danmark har undantag för krav på rabiesvaccination om valpen kommer från Sverige (Finland har det).
Just det, visste ju egentligen att där var ett issue med den. Inga undantag från Sverige, bara om du reser via Sverige från Bornholm :grin:
Men det blir inga problem att hitta en valp här i Dk.

Jag är sjuk och ynklig idag så har bara sovit så jag har inte orkat leta efter en enda valp. Jag har ju inte ens orkat äta, än mindre fokusera på så viktiga saker. Ska ta tag i det igen behöver bara ha en dag då jag inte gör något annat än sover.
Men vänta, har jag missat nåt? Jag trodde att du tingade valpen som du var och hälsade på? (Du behöver såklart inte förklara om du inte vill.) Krya på dig, hur som helst.

Förklaring finns i gamla uppdateringstråden. ❤️
Ah, nu har jag läst. Så tråkigt, @Lillefrun , jag förstår verkligen att det känns trist - jag skulle känna precis likadant. Men jag håller med alla som skrivit att det kanske var bäst ändå, jag tror det kunde blivit jobbigt med den där uppfödaren. Vila och krya på dig, jag är säker på att din valp kommer <3

Finns det någon här som skaffat valp utan att ha några andra hundar i familjen/bland vänner? Läser mycket om att valpar ska träffa snälla äldre hundar men vet inte hur det ska gå till när man inte känner några snälla äldre hundar sen innan… 😅

Finns det någon här som skaffat valp utan att ha några andra hundar i familjen/bland vänner? Läser mycket om att valpar ska träffa snälla äldre hundar men vet inte hur det ska gå till när man inte känner några snälla äldre hundar sen innan… 😅
Jag har gjort det en gång när jag bodde på en ort där jag inte kände någon som hade hund.

Det gick bra, men man får ju anstränga sig lite mer än om man naturligt har andra hundar i sin vardag.

Promenerade oftast i samma parker och då tenderar man att stöta på samma människor med hundar. Man kan ju spana lite på dem och med tiden fråga om det går bra att hundarna hälsar. Sen bygger man sakta men säkert upp ett litet promenadnätverk med folk som är normala och trevliga och har snälla hundar.

Igår tog vi bussen in till stan, gick den korta biten till makens jobb och åkte bil med honom hem igen. Själva bussresan blev inte så värst händelserik - valpis och jag var de enda passagerarna på två mil. Men hon verkade tycka det var tillräckligt spännande ändå, särskilt när vi kom in till stan och det var rusningstrafik utanför bussfönstret. När gammelhunden var valp bodde vi i Sthlm, det var sommar och jag tog pendeltåget med honom hit och dit. Helt klart behövs mer planering för att miljöträna denna gång (inte för att det gör mig något, jag har tid och det är kul att se hur hon reagerar på saker).

FB kan ju vara både bra och dåligt, men om det finns en grupp för hundmänniskor i området som verkar vettig, gå med där och skriv precis hur det är, och var specifik med om du t.ex. vill träffa hundar i en viss storlek. Ofta kan man ju läsa mellan raderna och se om folk/deras hundar verkar vara några man kan tänka sig att träffa.

Här där jag bor finns en "social hundförening" som är just det. De har en egen hundhage och ordnar aktiviteter som promenader. Innan man kommer på träffar måste man visa att hunden är vaccinerad, och det finns regler för uppförande för både hundar och ägare.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Kom verkligen inte på någon bra rubrik... Nu är det så att vi ska skaffa ytterligare en vovve, har en blandis här hemma,pitbull/boxer...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 223
Senast: Belethien
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka