Sv: exem
Jag sökte lite på Kill-itch och om det är samma som finns utomlands så är en av de verksamma substanserna Besylbensoat (benzylis benzoas). Detta verkar vara vanligt i de utländska salvorna. Jag använder själv sedan flera år bensylbensoatsalva (bensylbensoat i sebum) till min eksemhäst med mycket bra resultat. Har tidigare köpt ingredienserna på apoteket och blandat själv, billigt och bra, men med nya EU-regler uppfyller inte bb-förpackningen kraven för att få säljas till konsument...
Apotekets produktionsenhet i Malmö blandar dock salvan så man kan köpa den färdig antingen med eller utan recept. Så här skrev min syster till mig innan, hon är farmaceut.
"Jag faxade en förfrågan till Apotekets Produktionsenhet i Malmö och fick svar på telefon idag. Salvan finns färdig (dvs de har ett färdigblandat lager) att beställa, ligger i burkar om 800 gram vilket ungefär motsvarar 1000 ml. Receptfri om du så vill, då får du betala moms, i sådana fall är det bara att knalla in på apoteket och beställa hem. Med recept slipper du momsen, men då får du å andra sidan kanske betala veterinärarvorde istället... OM du bestämmer dej för att skaffa ett recept, så fundera över hur mycket du behöver för sommarsäsongen, och be veterinären skriva den mängden med 2 uttag, så att du kan hämta nu för den här sommaren, samt nästa vår för nästa sommar så du slipper skaffa nytt recept - (alt halva mängden du tror du behöver för en säsong med 4 uttag, det beror ju på hur du vill dela upp kostnaden)
800 gram, Pris utan recept: 696 kr
800 gram, Pris med recept 538,50 kr
Sedan försökte jag hitta salvan i datorn eftersom jag utgick från att den finns om de har ett färdigblandat lager..., och har nog lagt en timme på det (lugnt här idag) - men det har jag INTE lyckats med, hittade den inte heller i någon av våra taxor/ATL-kompositioner eller liknande. Om du ska beställa bör du därför ha med dej en lapp med "receptet" (=vad salvan innehåller) så att det blir enkelt att beställa via fax. "
Proportionerna är 340 gram bensylbensoat per 1000 gram salva dvs 660 gram sebum.
Läs lite mer här.
http://www.sweet-itch.co.uk/management.html