I

islands_lover

Vad använder ni till era exemhästar? resultat...

Jag använder;

Exemtäcke+huva
Skillingaryd
Nylanders hästkräm

Så här fin har hon nog aldrig varit (och övriga hästar), lite biten runt öronen (hon vägrar att ha huva med öron) :D

Sv: exem

Man kan resa till månen, men inte hitta botemedel till dom stackars kliande hästarna.
Är det någon som vet om det forskar för att hitta något medel som kan hjälpa dom?

Nej, nog vet jag det, utan jag undrar bara vad Du/Ni använder och vad ni tycker om dom/de produkterna :smirk:

Min häst går ute fullt påklädd med huva och magtäcke. Jag brukar använda Renons flugspray. Tycker att det fungerar bra. Mina hästar har tillgång att kunna gå in i stallet när det är som varmast. Det märks att de vill vara inne för de är ute på nätterna och betar.

Installning nattetid. Tas även ibland in på eftermiddagen varma dagar.
Täcke när det är mycket insekter.
Insektsmedel RB86 sprayas på hela hästen varannan-var tredje dag.
Tvättar man och svans med grönsåpa någon gång i veckan.
Smörjer in mankam och svansrot ca varannan dag. Provat olika medel, just nu ASV14, som ger bra resultat och inte kladdar så mycket. Gillade även Equie-lotion. Nylanders hästkräm hade bra effekt, men var mycket kladdigt.

Har hittills i år kliat sig LITE, men inte kliat bort någon man/svans, och har inga sår.

Fn pyamas, tidigare utan när det var ett torrt och varmt väder. Resultatet i år ingen klåda eller annat bevär av eksemet, spryar även med Föllinge MD varje dag.

I år är min häst jättefin, nästan inge eksem alls!! :)
Jag använder:

*täcke + huva
*hemgjord salva med ringblomma (en vän har gjort salvan)
*Laserbehandlad 2ggr
*Är det varmt ute går de ute nattetid och inne på dagen, annars som vanligt
*Badat i sjö nästan varje dag (vi har fått myyycket motion oxå.. :D )
*nästan inget gräs alls (fånghäst)

Ja det var väl vad vi gör för att hålla oss i trim! :p

Jag har pyjamas :D på hela tiden och huvan. Sen sprayar jag benen med grönsåpa blandat i vatten. Men bara på benen det kan bränna på dom om dom står i solen och har det på ryggen tillexempel. Sen har jag gett honom switch var 4:de vecka. Sen smörjer jag de utsatta ställena med nylanders.

Funkar fin fint på honom. :bump:

Roheryn skrev:
Installning nattetid. Tas även ibland in på eftermiddagen varma dagar.
Täcke när det är mycket insekter.
Insektsmedel RB86 sprayas på hela hästen varannan-var tredje dag.
Tvättar man och svans med grönsåpa någon gång i veckan.
Smörjer in mankam och svansrot ca varannan dag. Provat olika medel, just nu ASV14, som ger bra resultat och inte kladdar så mycket. Gillade även Equie-lotion. Nylanders hästkräm hade bra effekt, men var mycket kladdigt.

Har hittills i år kliat sig LITE, men inte kliat bort någon man/svans, och har inga sår.

vi blandar ut nylanders i vatten, mer rinnande och mindre kladdigt

* Boetts exemtäcke
* Nylanders hästkräm
* Zinkpasta
* Föllinge MD
* Inne på natten
- Funkar kanon = ingen klåda :)

Vi använder exemtäcke och smörjer med Kill-itch ca 1ggr /vecka
Tvättar man och svans ofta.

Efter att ha provat det mesta så har denna kombination funkat bäst!

Jenku skrev:
Vi använder exemtäcke och smörjer med Kill-itch ca 1ggr /vecka
Tvättar man och svans ofta.

Efter att ha provat det mesta så har denna kombination funkat bäst!

har aldrig hört talas om Kill-Itch :confused: berätta mer...

så skönt :p jag skulle oxå vilja slippa täcket, men men.. skulle bara byta igår och var helt tokig dom få minuterna... men våran dam har inte knottexem, utan sol... givetvis blir hon extra känslig då mot allehanda odjur... men hon får alltid ha täcke på sig, sommar som vinter.. :crazy:

Kill-Itch är en kräm som man smörjer in på utsatta ställen, det tar bort klådan..
Vad jag vet så är det bara en vet. i som säljer detta, hon importerar det skulle jag tro. Har fått tipset av en bekant med islänningar.
Det är ganska dyrt 600-700.- för en liter och det behövs ca 2 liter för en sommar på vår ponny.
Regnar det så måste man smörja mer.

Vet. har även Kill-itch som ett fodertillskott.
Det har jag inte provat än men vet. säger att i kombination av båda så skall resutatet bli enastående.

Krämen i sig funkar bra på vår ponny, har ingen manklåda längre bara lite på svansroten.

Vet. håller till i Landskrona-Kågeröd tror jag och heter Ursula Palm.

Använder Boetts exemtäcke dygnet runt. Smöjer på med switch var 4:e vecka. Har nu börjat använda MJ:s djursalva och tycker att det fungerar kanonbra hittills!

islands_lover skrev:
Vad använder ni till era exemhästar? resultat...

Jag använder;

Exemtäcke+huva
Skillingaryd
Nylanders hästkräm

Så här fin har hon nog aldrig varit (och övriga hästar), lite biten runt öronen (hon vägrar att ha huva med öron) :D
Exsemtäcke+huva
4S salva (skillingaryd?) ute på dagarna
Helosan inne över natten

Det är allt, hennes sår har helt läkt igen och det finns inte ett enda kvar :banana:
Fast då ska jag nog tillägga att hon påstods ha exsem men jag upplever det mera som om hon bara är lite extra känslig, annars tror jag inte att det skulle gett med sig så fort :confused:

Jag sökte lite på Kill-itch och om det är samma som finns utomlands så är en av de verksamma substanserna Besylbensoat (benzylis benzoas). Detta verkar vara vanligt i de utländska salvorna. Jag använder själv sedan flera år bensylbensoatsalva (bensylbensoat i sebum) till min eksemhäst med mycket bra resultat. Har tidigare köpt ingredienserna på apoteket och blandat själv, billigt och bra, men med nya EU-regler uppfyller inte bb-förpackningen kraven för att få säljas till konsument... :mad: Apotekets produktionsenhet i Malmö blandar dock salvan så man kan köpa den färdig antingen med eller utan recept. Så här skrev min syster till mig innan, hon är farmaceut.

"Jag faxade en förfrågan till Apotekets Produktionsenhet i Malmö och fick svar på telefon idag. Salvan finns färdig (dvs de har ett färdigblandat lager) att beställa, ligger i burkar om 800 gram vilket ungefär motsvarar 1000 ml. Receptfri om du så vill, då får du betala moms, i sådana fall är det bara att knalla in på apoteket och beställa hem. Med recept slipper du momsen, men då får du å andra sidan kanske betala veterinärarvorde istället... OM du bestämmer dej för att skaffa ett recept, så fundera över hur mycket du behöver för sommarsäsongen, och be veterinären skriva den mängden med 2 uttag, så att du kan hämta nu för den här sommaren, samt nästa vår för nästa sommar så du slipper skaffa nytt recept - (alt halva mängden du tror du behöver för en säsong med 4 uttag, det beror ju på hur du vill dela upp kostnaden)

800 gram, Pris utan recept: 696 kr

800 gram, Pris med recept 538,50 kr

Sedan försökte jag hitta salvan i datorn eftersom jag utgick från att den finns om de har ett färdigblandat lager..., och har nog lagt en timme på det (lugnt här idag) - men det har jag INTE lyckats med, hittade den inte heller i någon av våra taxor/ATL-kompositioner eller liknande. Om du ska beställa bör du därför ha med dej en lapp med "receptet" (=vad salvan innehåller) så att det blir enkelt att beställa via fax. "

Proportionerna är 340 gram bensylbensoat per 1000 gram salva dvs 660 gram sebum.

Läs lite mer här.
http://www.sweet-itch.co.uk/management.html

Nu har jag ingen eksemhäst men dock en import och på henne har jag flugtäcke kväll/natt/morgon hon går utan täcke dagtid, har tagits in i stallet dagtid när det varit extremt mycket blinningar och bromsar men de är nästan helt borta nu. Sprayar med RB86 ungefär var tredje dag. Switch ca 1 gång i veckan (mindre dos men oftare än vad de rekommenderar på flaskan) och hemmagjord flugspray varje dag.

Äppelcidervinäger i vattnet och linfröolja, b-jäst och vitlök i fodret dagligen.

Gör allt jag kan för att min häst inte ska utveckla eksem.

Liknande trådar

Hästvård Måste få lite feedback och höra om nån har några liknande erfarenheter. Min häst som blir 6 år i år visade sig ha mask, 600 på lilla...
Svar
5
· Visningar
736
Senast: lundsbo
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 115
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
11 031
Senast: Sel
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 196
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar