Djurjouren

Trådstartare
Är det normalt att en exemhäst fortfarande kliar sig vid den här tiden på året? Kan man ge dem något invärtes för att stopa klådan? Kortison eller vad?

Sv: Exem

Du är säker på att det inte är något annat som orsakar klådan?

Har en kompis vars ena häst får klåda och bölder av nåt visst sorts gräs (vet inte exakt vilket), så hon måste köpa ett special-ensilage utan just den gräs/örtsorten åt honom. Troligtvis är det det iaf eftersom han får klåda av allt annat hö och ensilage men just den sorten funkar.

Har man en exem häst så kan de fortfarande klia sig det har varit en sån varm höst o det kan fortfarande finnas knott ute.
Kortison ger dom inte så gärna pga fång risk o det påverkar hela hästen.
Om du har en exem häst så kan du prova Ökozon det består av flera olika preparat, dels så behandlar du hästen inifrån.
Det ser ut som frollic som man kan förebygga med på vintern o ska ges till sommaren.
Sedan ska hästen smörjas o sprejas, detta är väldigt bra preparat till exem hästar men dyrt.
Det fungerar jag ska behandla med det nästa år har sett hästar som behandlas av det som ser jätte fina ut.

Det är inget konstigt att de forfarande kliar sig lite ,än finns det några knott som har överlevt!

Tack ni bägge.
Nej, jag är inte alls säker på vad det är som orsakar klådan, tar för givet att det är insekter men..... Hur alergiutreder man en häst? Nån i Skåne som gör det?
Innan har exemet varit hanterbart men det blir värre tycker jag, har funderat på det där ökozonet, nån som testat och var får man tag i det?

du kan ju försöka reda ut det på homeopatisk väg....jag har ett vbl med eksem...har gjort en utredning och behandlat...tyvärr så ser jag ju inte resultatet förräns nästa år...min slutar klia i slutet av aug...

Jag har en del egna teorier om detta...bl a så är det ofta importer( min är imp från frankrike) eller vaccinationer som stökar om i immunförsvaret....

Här kan du läsa om ökozon.

Jag har sett hästar som svarat bra på noggrann ökozonbehandling. Det är dock kört för dig i år, man måste börja tidigt på våren för att behandlingen ska verka under sommaren.

Jag såg en eksemhäst som kliade sig så sent som förra veckan. Tror det är sista rycket för eksemet för i år.

Ökozon, lindrar det eller tar det bort klådan helt?
Är ju ganska dyrt, fast väl värt att prova om det fungerar.
Har provat massa preparat till ponnyn hemma men de har antingen bara lindrat lite eller inte funkat alls...

Kan inte exakt säga hur det funkar. Men jag har sett hästar som haft mycket svårare somrar utan ökozon än med. Det tydligaste exemplet var en häst som led av mycket svårt eksem, han fick till och med behålla manen när han fick ökozon. Innan kliade han sig mot allt han kunde hitta.

Carolineh skrev:
Ökozon, lindrar det eller tar det bort klådan helt?
Är ju ganska dyrt, fast väl värt att prova om det fungerar.
Har provat massa preparat till ponnyn hemma men de har antingen bara lindrat lite eller inte funkat alls...
Själv var jag rätt skeptisk till Ökozon - jag är lite skeptisk till sånt som jag inte fullständigt vet varför/hur det kan fungera och örter mm... :smirk: MEN; vi har en häst med SVÅRT eksem som faktiskt mår mycket bättre av Ökozon. Dock har han så svårt eksem att han kräver minutiös behandling för övrigt också. Han smörjs minst 2 ggr per dag med myggmedel (MD eller Ökozons egna) var tredje dag smörjs HELA hästen med en av Ökozon-lotionerna, han går med eksemtäcke jämt och sköts som ett spädbarn :D

Nå; vi har hursomhelst sett skillnad i just klådan när han går på Ökozon jämfört med utan. Han kliar sig inte lika mycket när han får Ökozon, även om han fortfarande har "kli i kroppen"... för en häst med mer lindrigt eksem kan det säkert hjälpa så att klådan ibland helt försvinner.

Även om knotten är borta kan klådan vara kvar . Det kan lätt bli en ond cirkel som man måste bryta med medicin.
PL

Senast ändrad:

medicinen hjälper inte alltid och många ggr är det nästan bättre at inte ge medicin. (fast man kan ju alltid prova dock, alla hästar reagrar ju olika) min fick medicin första året vi märkte att han hade exsem. Det hjälpte inte alls. Nästkommande år gav vi han ingen medicin alls. Vi tvättade rent med jodopax och det var det enda som hjälpte av allt vi provade. Min kliade sig lite olika från år till år, runt aprilmånad, ibland maj till senhösten. Runt sep/okt mån kanske, kunde variera lite.

Nu är det rätt dålig "vinter" så det är inte omöjligt att ngn häst kanske kliar sig längre.

Det beror väl på vilken medicin man använder? Flera av de moderna långverkande antihistaminerna har effekt mot klåda på häst vid intag gm munnen medan t ex Tavegyl inte har det. Cortison har god effekt men viss risk för biverkningar vid långtids användning.

Jag tog dig på orden, för jag har själv funderat i de banorna.
Hästen går ut dygnet runt för att ha henne i en box är otänkbart, hon hade kliat sig tills hon var totalt avskalad och hennes päls är lååång och jag har länge velat raka av den för att jag misstänkt att bara den långa pälsen är en kliorsak.
Men att raka en häst somgår ute dygnet runt är inet så snällt.
Iallafall så tog vi in henne igårkväll och shamponerade hela henne med klådstillande shampo vilke i normala fall brukar hjälpa i 2,3 sekunder ungefär och sen lät vi henne stå inne i natt för att torka och hon har faktiskt inte kliat sig i natt mer än lite "gammalvanakli" och nu på morgonen ska hon skalas :-)
Få se hur det blir.
Peter, vilken medicin bryter man klåda med? Kortison?

Martha, vad för homeopatmedicin ger du din? Kan du rekommendera en bra homeopat i mina trakter?Kan nada om sånt.

Det är svårt att säga vilken medicin dom skall ha då det ofta beror på individen, men sulfur och natrum mur "brukar" ta bra...fast jag skulle rekommendera nån som kan bättre "reda" ut din häst...

Min märr har ju ingen sådär fruktansvärd klåda så hon ser ut som ett "köttstycke" med nog för att det blir jobbigt för henne...jag tog in henne i somras och duschade henne och schamponerade med lavendelschampo(mankam o svansrot) det tyckte hon var skönt..och eftersom man smörjer mycket och dom rullar så tycker man att dessa salvor blandade med klåda och lera måste ju klia dom med :crazy:

Jag vill inte ge kortison då hon är dräktig heller...(hennes avkommor, 5 st har ingen eksem......som ps kan jag säga att hennes ena startar i V65 1 idag :D)

JAg ska luska ut nån homeopat åt dig om du är intresserad.....eller...jag tror jag vet en men jag PM:ar om det.......Peter blir så gnällig annars :angel: :rofl: :rofl:

Först och främst slutar ju inte klådan så fort orsaken (tex knott) försvinner. Jag har själv haft svår eksem periodvis och vet hur känslig man är långt efteråt.

Jag har en häst med svår exem. Han kom till Sverige i maj 1997 (dålig tid för en häst att komma hit). Vi gjorde allt vi kunde för att förebygga exem bl a alltid installad på natten sommarhalvåret, och väldigt försiktig invänjning vid bete. Någon gång under november/december samma år började han klia sig i hårremmen på båda sidor om mankammen. Behandlade först mot pälsätare utan effekt och sen med svampmedel och det hjälpte. Till sommaren bröt det riktiga exemet ut. Därefter har mönstret varit dessamma år efter år. Sommareksemet har han från april/maj till någon gång i oktober/november. Vet ej riktigt hur länge för sen startar vinterklådan och det är lite svårt att veta när sommareksemet är över och när vinterklådan tar vid. Så här har det hållit på i åtta år nu. Tycker att han varit hyfsat ok i sommareksemet sen flera veckor tillbaka, men han behandlas med svampmedel eftersom vinterklådan redan verkar ha kommit.

Sommareksem ger klåda i mankam, svansrot och pannluggshårbotten. Sår runt ögon, på skapet, i öronen, på mulen, på hela insidan av frambenen, en sträng under magen. Han är täckad inklusive luva dygnet runt och skulle förmodligen ha fler sårställen utan täcke.

Vinterklådan däremot, är i huvudsak i hårremmen längs hela mankammen och det verkar funka med behandling mot svamp (Imaverol). Ingen av våra andra hästar har denna klåda, men de har en helt annan päls än eksemhästen. Pälsen är väldigt tät och påminner inte om hästpäls utan om något annat djur :confused:

Vi har också problem med att stalla in honom på nätterna på senhösen. Denna sommar har vi varit noga med att han inte får komma åt några fasta föremål som han kan klia sönder sig mot. Det låter hårt, men av egen erfarenhet vet jag ju att klådan blir värre ju mer man kliar sig. Han har skötts pedantiskt varje morgon och kväll/eftermiddag och har aldrig varit så fin som i år.

Har din häst väldigt tät päls? Har du provat att behandla mot svamp?

Liknande trådar

Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
893
Senast: skogaliten
·
Kropp & Själ Jag har troligen åkt på nån form av stressutslag. Det kliar så jag blir tokig, självklart mest nattetid också. Har kontaktat vården och...
2 3
Svar
47
· Visningar
1 952
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 480
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 471

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka