Excel: Låsa kolumn för scrollning

nidron

Trådstartare
Hur gör man för att låsa en kolumn så att den inte scrollas, medan resten av arket scrollas?
Exempelvis att A1 alltid finns överst i vänstra hörnet, medan jag kan scrolla ned och se B3210 samtidigt.

Sv: Excel: Låsa kolumn för scrollning

EDIT: Vet att man kan låsa rader med Fönster -> Lås fönsterrutor. Men då blir alla rader låsta.
Det är bara första kolumnen jag vill låsa. På en rad vill jag kunna visa A1 B1, A1 B2, A1 B3 osv.

Använd Lås Fönsterrutor och sen raderar du de rader du inte vill ha låsta genom att högerklicka och välja Ta Bort.

Du får nog förklara lite tydligare, för jag får det inte att fungera. Använt "Ta bort..." på alla möjliga sätt.

Klicka på cell B1 och ta sedan Fönster -> Lås fönsterrutor. Nu är kolumn A låst.

Du kan ju dra i reglagen som sitter till höger om den vågrätta rullisten resp. över den lodrätta och sen Fönster|Lås fönsterrutor...

Edit: Det går inte låsa en cell, det blir rad och kolumn som låses.

Senast ändrad:

Verkar bara vara första raden som låses.

I så fall har du gjort något fel för det är så man låser en kolumn. Är det säkert att du har aktiverat cell B1 och inte A2 eller B2?

Då låses kolumn A medan jag kan scrolla B,C,D i sidled. Var egentligen ute efter att scrolla i höjdled.
Men det får duga. Tack för hjälpen!

Det enklaste är att välja "fönster/dela". Då får man en horisontell och en vertikal kant som man enkelt kan flytta dit man vill ha den. Om man inte vill ha en vertikal delningen kan man bara dra den längst till vänster så försvinner den. Välj sedan "fönster/lås fönsterrutor".

Liknande trådar

• Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 586
Senast: Gunnar
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 739
Senast: lizzie
·
Relationer För min mentala hälsas skull så söker jag objektiva tolkningar kring det nyligen utbrutna WW3 mellan mig och min karl. Konflikten...
19 20 21
Svar
410
· Visningar
40 576
IT & mobiler Eftersom vårt jobb använder sig av IT-system som inte är färdigbyggda på lååååååånga vägar, så måste en hel del jobb göras manuellt...
Svar
14
· Visningar
1 019
Senast: nyttnick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka