Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Precis det jag skriver: om man kan tillmötesgå människors önskemål om att slippa kontakt m det motsatta könet i offentliga sammanhang är det väl lovvärt, men jag kan inte acceptera att det ska vara en rättighet baserad på vare sig religion eller ngt annat. Kan flygplatserna ordna att det finns en man o en kvinna som visiterar 7/24 så fine, men för mig är det inte rimligt att passagerarna ska kunna ställa detta som ett absolut krav.
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Och att ta män men inte kvinnor i hand uppfattas som väldigt oförskämt i Sverige.

I stort sett pga. att vi inte förstår skälen bakom. Medveten om varför den här åtskillnaden görs av en del muslimer (muslimer likt andra religiösa kan ha olika tolkningar av sin religion) blir jag inte alls upprörd över att åtskillnaden görs. Jag förstår att människor blir upprörda om de tror att män inte tar kvinnor i handen för att kvinnor är "orena". Då blir det ju en typ av förnedrande behandling, men det är ju det saken handlar om.

Vad hade hänt om studenten hade varit en muslimsk kvinna som vägrat ta examinatorn i hand? Hade någon reagerat?
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Och att det då ska göras så bekvämt som möjligt för den som ska genomgå den är väl inte något som är konstigt?
Jag kan inte fatta varför man på pin kiv skulle vilja få folk att känna sig illa till mods, eller fast i en obehaglig situation. Med lite vilja går det mesta att lösa.
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

*kl*

Jag tycker inte att det är ok att särbehandla kön i sin yrkesroll - jag har också gått teknisk högskola och vet hur jobbigt det kan vara ibland. På mitt första jobb hade jag en "kollega" som vägrade vara på samma möte som mig - hur seriöst kunde det vara om en ung tjej tilläts vara där?! Han ville inte befatta sig med det. Vi skulle vara i samma projekt, men till slut fick man - surprise surprise - flytta på MIG.

En annan protesterade mot kvinnliga anställda på avdelningen för att det skulle citat "bara innebära att männen satt och tänkte på sex istället för att prestera maximalt".

Jag hade protesterat mot handskaknings-särbehandlingen. Om man av en eller annan anledning inte vill skaka hand med en viss grupp, får man låta bli att skaka hand med någon. Det kan anses oskyldigt med ett handskak, men när den stora bilden är som den är tycker jag inte att det skall accepteras. Däremot kan man gott kommunicera som det är - eftersom jag enligt min tro inte skall ha fysisk kontakt med kvinnor, har jag valt att inte ha det med någon elev alls. Fine.

För de som tror att det har betydelse, kan jag tillägga att alla som jag blivit särbehandlad av har varit väldigt svenska (vad jag kunnat avgöra) utom en, som var amerikan :D.
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Det må vara så, men jag tycker inte att det är rimligt utan att vi retirerat inför ett orimligt krav. Är nästa steg att flickor bara ska kvinnliga lärare eller att alla simhallar ska ha en avdelning f män och en för kvinnor?
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

men för mig är det inte rimligt att passagerarna ska kunna ställa detta som ett absolut krav.
Då förstår du inte hur integritetskränkande en visitation faktiskt är. Eller hur det känns att utföra det, mot någons vilja.

Givetvis ska man så långt det går gå passagerarna till mötes. Det är så få som ber om att få någon form av särbehandling, och de flesta kontrollanter gör det så gärna. Det har inte heller med kön att göra utan även andra faktorer. Någon tar ogärna av sig kavajen av någon anledning, då kan den erbjudas att ta av sig kavajen inne i båset istället och bli visiterad där. Någon annan har någon form av protes, kanske en stomipåse, eller nåt annat som tyvärr kräver att personen visar detta för den visiterande kontrollanten. Givetvis ska den personen erbjudas båset då.

Det passageraren får gå med på och acceptera är att det kan ta längre tid att ta sig igenom kontrollen då. Men jag har aldrig varit med om att någon klagar.
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Skillnaden är att examinatorn är överordnad. Och det är lite farligt att säga att det är ok med särbehandling "för att de inte menar illa", för vem avgör det?
Får jag bara anställa män med motiveringen att det kan finnas de som blir generade i kvinnors närvaro... ?
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Nej, det ses nog bara som det enda rimliga nästa steget om man är paranoid eller extremkonservativ. Majoriteten är det inte, så vad är problemet?

Om all form av respekt för människors integritet och religion ses som en slippery slope så kan vi ju lika gärna skrota alla såna rättigheter. För säkerhets skull liksom. Och ett sånt samhälle vill jag inte leva i.
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Det må vara så, men jag tycker inte att det är rimligt utan att vi retirerat inför ett orimligt krav.

Vem har retirerat för vems orimliga krav?

Att som kvinna slippa visiteras av en man och omvänt är väl inget nytt? Min erfarenhet är inte så lång, första gången jag visiterades är cirka 30 år sedan, men jag kan inte tänka mig att det var nytt då heller att det naturligtvis var en kvinna som visiterade mig.
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Nej, jag förstår ingenting. Att män endast visiterar män är väl standard typ överallt? (dvs med händerna dårå, med handburen metalldetektor kan det ju variera).

Att män också kan få säga att de inte vill bli visiterade av en kvinna känns fullt rimligt tycker jag.
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Men vad är det i det som är orimligt krav? Jag förstår verkligen inte, kan du utveckla?
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Det här handlar i grunden inte om flygplatser eller läkare utan om huruvida religion ska kunna ligga till grund för speciella hänsyn som hamnar i konflikt med den rådande normen och icke-religiösa värderingar. Min uppfattning är samhället inte ska retirera inför detta utan stå upp för värderingar som bygger på jämställdhet och demokrati. Det är också min högst personliga uppfattning att jag som kvinna gör mitt kön en otjänst om jag hävdar att det är kränkande att bli visiterad eller undersökt av en man - oavsett om detta har ngn koppling till religion eller ej. Jag vill att kvinnor ska framstå dom starka och frigjorda - inte dom lättkränkta våp. Dessutom är det en förolämpning mot mannen som ska göra sitt jobb!
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Skillnaden är att examinatorn är överordnad. Och det är lite farligt att säga att det är ok med särbehandling "för att de inte menar illa", för vem avgör det?
Får jag bara anställa män med motiveringen att det kan finnas de som blir generade i kvinnors närvaro... ?

Men vad spelar det för roll om man vet varför han inte tar i hand? Jag förstår ärligt talat inte hur man kan bli upprörd över det, förutsatt att man vet varför.

Ditt exempel kan jag f ö inte se någon likhet med det aktuella fallet.

Men ja, i vissa fall får vi faktiskt anställa efter kön. Personlig assistent som exempel.
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Jag håller helt enkelt inte med. Jag reser ganska mkt och blev visiterad av en man f ngt år sedan. Min uppfattning är jag som kvinna får acceptera det. Annars får jag åka tåg eller ta bilen.
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Vem är det som har en jävla trist kvinnosyn här, om inte du? Att kalla kvinnor lättkränkta våp bara för att de har åsikter om vem som ska ta på dem är bara så otrevligt och kvinnofientligt att jag inte ens vet vad jag ska säga.

Var blev du visiterad av en man? Vilken flygplats? Och när?

Jag kan för övrigt informera dig om att jag inte träffat någon kontrollant som tar det personligt om någon inte vill bli visiterad. De flesta förstår att man trots allt kränker någons integritet när man visiterar den. Och det är jag glad för, annars ska de liksom inte ha det jobbet de har om de inte förstår det.

Du verkar ha en väldigt märklig kvinnosyn. Om man nu kan respektera människors åsikter och göra dem viljes, utan att nån blir illa behandlad, varför ska man inte göra det? :confused:
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Att män också kan få säga att de inte vill bli visiterade av en kvinna känns fullt rimligt tycker jag.

Ja, och det kan de väl också? Ser man till den äldre generationen, dock, så tror jag att det ofta har varit lättare för en man att visiteras av en kvinna än omvänt (men det är bara som jag tror).

Det här handlar i grunden inte om flygplatser eller läkare utan om huruvida religion ska kunna ligga till grund för speciella hänsyn som hamnar i konflikt med den rådande normen och icke-religiösa värderingar.

Men att man kan få välja att bli visiterad av någon med samma kön på flygplatser (och även tex om man hamnar i trubbel med polisen) har ingenting med religion att göra, inte med jämställdhet att göra och inte med demokrati att göra. Det är helt enkelt så att ingen vettig beslutsfattare ser någon anledning att göra de här situationerna jobbigare än de ändå är.

Jag är inte religiös, och jag väljer ändå att visiteras av en kvinna och att gå till kvinnlig gynekolog. Helst enbart kvinnliga läkare till allt förutom möjligen öron-näsa-hals, faktiskt. Det innebär inga som helst problem. Sjukhusen förstår mig och gör sitt bästa för att tillmötesgå mig. De fattar att det handlar om mig, min integritet, min kropp, inte om att jag misstror manliga läkare.

Det är helt obegripligt att du blir så upprörd över något som har varit standard hur länge som helst. Jag skulle tro att man var mer noga med sådant för tex 100 år sedan i Sverige än man är nu, rentav.
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Det är en verklighet i svenska skolor idag att flickor inte får simundervisas m pojkar och att skolan accepterar detta f att de i alla fall ska lära sig simma. Inte ok för mig.
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Jag har inget problem med att detta ordnas om det låter sig göras utan större problem, men jag anser helt enkelt inte att du ska kunna kräva det.
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Ja, och det kan de väl också?
Yes! Min erfarenhet är att det endast är buddhistiska munkar som brukar be om att bli visiterade av män (detta vet i princip alla på Arlanda om i alla fall, så där skulle få tjejer ens börja söka dem) men alla män får givetvis säga till om de tycker det känns obekvämt.

Tyvärr får man som tjej mest flåsiga "öhöhhöhö kan inte hon ta på mig istället?"-kommentarer när de manliga kollegorna visiterar män.

[standard på arlanda är att en tjej och en kille jobbar tillsammans. tjejen tar alla tjejer, killen tar alla killar. så det brukar lösa sig rätt smidigt. förutom med de flåsiga äckelkommentarerna från nordiska medelålders män]
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Så vad anser du vara ett fullgott alternativ? Där alltså alla flickor och pojkar lär sig simma.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sundsvall?
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Glasögon

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp