Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Det är en verklighet i svenska skolor idag att flickor inte får simundervisas m pojkar och att skolan accepterar detta f att de i alla fall ska lära sig simma. Inte ok för mig.

Och då är det bättre att man försöker tvinga pojkar och flickor att simma tillsammans? Vilket mest troligt skulle leda till att flickorna skolkar och således inte lär sig att simma.

Hur mycket man än ogillar det kan alternativet ibland faktiskt vara sämre.

F ö tycker jag att möjligheten till könssegregerad simundervisning är bra. Så många tjejer i min högstadieklass som hade ångest för att visa sig i baddräkt för killarna (varpå några faktiskt vägrade delta). Jag vet, grundproblemet ligger på ett djupare plan och måste hanteras ur ett helhetsperspektiv men just där och då ledde det till att en del tjejer fick bristande sim- och HLR-undervisning.
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Ja, jag personligen känner mig inte bekväm med att låta småtjejer drunkna för att de aldrig lärde sig simma för att prove nån jävla point.
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Men vad spelar det för roll om man vet varför han inte tar i hand? Jag förstår ärligt talat inte hur man kan bli upprörd över det, förutsatt att man vet varför.

Ditt exempel kan jag f ö inte se någon likhet med det aktuella fallet.

Men ja, i vissa fall får vi faktiskt anställa efter kön. Personlig assistent som exempel.

Jag tycker inte att det spelar roll - varför måste han prompt ta männen i hand då? Varför inte behandla könen lika, men ändå inte göra avkall på sin tro? (Nu kan det ju vara så att han gjorde just så, men rapporteringen är vinklad, så jag ser det som ett teoretiskt resonemang).

Och varför är det ok att särbehandla kön i just det här fallet? Och varför spelar anledningen någon roll? Jag är sjukt trött på att många kvinnor som protesterar får höra att de skall "sluta vara så KÄNSLIGA". På en labb på teknis satte assistenten ihop de två enda tjejerna som fanns med varandra (de övriga fick välja labbpartner, men inte vi, för det var ju bättre att "tjejerna höll ihop").

Och jag förstår att man anställer efter kön ibland, jag undrar om det är ok med anledningar som inte är negativa per se. Att en personlig assistent som är så intim och nära sin brukare ska vara av ett visst kön är helt ok enligt mig (eller att man vill ha ett visst kön på läkaren eller den som skall visitera, det tycker jag också är ok även om det inte är avgörande för mig personligen), men att som överordnad ge underordnade olika behandlingar pga kön tycker jag inte är ok.
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Jag har inget problem med att detta ordnas om det låter sig göras utan större problem, men jag anser helt enkelt inte att du ska kunna kräva det.

Men varför? Varför?

Jag behöver ju inte ens "kräva". Jag säger bara att jag helst blir visiterad av en kvinna (det har jag aldrig ens behövt säga, det funkar som Niphredil beskriver det, kvinnan visiterar och mannen håller sig i bakgrunden).

Samma sak med sjukvård, när jag bokar tid säger jag att jag gärna vill ha en kvinnlig läkare, och så får jag det. Det är väl inte konstigare än att någon annan gärna vill ha samma läkare som förra gången.

Någon gång fanns det ingen kvinnlig läkare, och då erbjöd de sig att ordna så att en kvinnlig sköterska skulle finnas med, men jag sa att det inte var nödvändigt. (När jag väl var där var så klart sköterskan kvinna, det är de ju oftast.)
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Ja, och det kan de väl också? Ser man till den äldre generationen, dock, så tror jag att det ofta har varit lättare för en man att visiteras av en kvinna än omvänt (men det är bara som jag tror).



Men att man kan få välja att bli visiterad av någon med samma kön på flygplatser (och även tex om man hamnar i trubbel med polisen) har ingenting med religion att göra, inte med jämställdhet att göra och inte med demokrati att göra. Det är helt enkelt så att ingen vettig beslutsfattare ser någon anledning att göra de här situationerna jobbigare än de ändå är.

Jag är inte religiös, och jag väljer ändå att visiteras av en kvinna och att gå till kvinnlig gynekolog. Helst enbart kvinnliga läkare till allt förutom möjligen öron-näsa-hals, faktiskt. Det innebär inga som helst problem. Sjukhusen förstår mig och gör sitt bästa för att tillmötesgå mig. De fattar att det handlar om mig, min integritet, min kropp, inte om att jag misstror manliga läkare.

Det är helt obegripligt att du blir så upprörd över något som har varit standard hur länge som helst. Jag skulle tro att man var mer noga med sådant för tex 100 år sedan i Sverige än man är nu, rentav.

Ja det där är absolut inget nytt. Vi hade problem med det där när jag gjorde lumpen. Vi var bara killar i plutonen och kunde alltså inte visitera kvinnor vilket faktiskt var ett problem.

Jag vet inte om det är bögskräck eller vad det är men jag blir nästan hellre visiterad av en kvinnna. Inte så att jag bryr mig men ändå.
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

För att svara på din fråga - på Kastrup o Bromma om jag minns rätt men det sista året har jag reagerat på att bara kvinnor tycks visitera kvinnor. Det är i grunden kravet att få bli särbehandlad jag inte gillar. Nu diskuterar vi enkla situationer som ta i hand och bli visiterad. Säger vi ok till detta är min farhåga att nästa krav är t ex att föräldrar ska få undanta barn från viss undervisning, att tidningar inte får publicera ngt som kränka någons tro etc. Det samhälle vi har byggt upp o den frihet vi har är inte given utan måste erövras av varje ny generation.
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Jag har svårt att se hur det inte kan kännas obehagligt för de flesta kvinnor med samma kulturella bakgrund som jag att bli visiterad på det sättet som jag blev visiterad på kastrup, jag fick ställa mig på en liten pall med armarna utsträckta och blev igenomkänd (eller vad säger man? När de känner med händerna över kroppen) av en man som hade fritt spelrum på min kropp. Det skedde helt öppet i säkerhetskontrollen, inte i något bås. Det fanns ingen kvinna vid det bandet som jag så att säga kunde ha önskat i stället.

Min poäng är att vi i alla kulturer så vitt jag vet gör skillnad mellan mäns och kvinnors kroppar och vilken access vi ger och tar beroende på kön. Det är bara det att skiljelinjen dras på lite olika ställen i olika kulturer. Sen tycker jag att denna person kunde skött det snyggare, exempelvis genom att forma ceremonin (?) så att ingen handskakning öht var aktuell. Att en akademiker som bor och jobbar i Danmark skulle vara omedveten om den kulturella betydelsen av att skaka hand känns helt uteslutet.
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Jaha och då är det ok att de gifts bort mot din vilja och utsätts för hedersvåld för att vi aldrig vågar ta strid mot religiösa o kulturella traditioner också eller?
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Jag har svårt att se hur det inte kan kännas obehagligt för de flesta kvinnor med samma kulturella bakgrund som jag att bli visiterad på det sättet som jag blev visiterad på kastrup, jag fick ställa mig på en liten pall med armarna utsträckta och blev igenomkänd (eller vad säger man? När de känner med händerna över kroppen) av en man som hade fritt spelrum på min kropp. Det skedde helt öppet i säkerhetskontrollen, inte i något bås. Det fanns ingen kvinna vid det bandet som jag så att säga kunde ha önskat i stället.

Min poäng är att vi i alla kulturer så vitt jag vet gör skillnad mellan mäns och kvinnors kroppar och vilken access vi ger och tar beroende på kön. Det är bara det att skiljelinjen dras på lite olika ställen i olika kulturer. Sen tycker jag att denna person kunde skött det snyggare, exempelvis genom att forma ceremonin (?) så att ingen handskakning öht var aktuell. Att en akademiker som bor och jobbar i Danmark skulle vara omedveten om den kulturella betydelsen av att skaka hand känns helt uteslutet.


Det finns ju en uppenbar skillnad när det gäller när män och kvinnor visiteras tex. Vi män känner normalt sett inget hot i att en kvinna tar på oss. Vi har helt enkelt inte det bagaget och de tankarna med oss. Det tolkas inte in någon maktsituation helt enkelt.
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Ja det där är absolut inget nytt. Vi hade problem med det där när jag gjorde lumpen. Vi var bara killar i plutonen och kunde alltså inte visitera kvinnor vilket faktiskt var ett problem.

Jag vet inte om det är bögskräck eller vad det är men jag blir nästan hellre visiterad av en kvinnna. Inte så att jag bryr mig men ändå.

Så har jag hört fler män säga (med ungefär samma sätt att prata om ev egen bögskräck som du). Lika väl som man kan be om en person av samma kön bör man ju kunna be om en av motsatt kön, tycker jag.

Med tanke på vilka människor som fram tills mycket nyligen har stått för det allra mesta av den kroppsliga omsorgen om andra (barn, sjuka, gamla), så tycker jag inte alls att det är konstigt om en majoritet föredrar att visiteras av en kvinna framför en man. Vi präglades tidigt i den riktningen, tänker jag.

För att svara på din fråga - på Kastrup o Bromma om jag minns rätt men det sista året har jag reagerat på att bara kvinnor tycks visitera kvinnor. Det är i grunden kravet att få bli särbehandlad jag inte gillar.

Men fattar du inte? Det här är inget nytt! Det är inget som bakåtsträvande muslimer har tvingat på oss, det är gammal skåpmat av svenskt slag. Globalt slag, skulle jag gissa.

Att vilja bli visiterad av en person av visst kön har inget med att bli särbehandlad att göra så länge alla har samma möjlighet att komma med samma önskemål. Och det har alla.
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Jag tycker inte att det spelar roll - varför måste han prompt ta männen i hand då?

Det måste han inte.

Varför inte behandla könen lika, men ändå inte göra avkall på sin tro? (Nu kan det ju vara så att han gjorde just så, men rapporteringen är vinklad, så jag ser det som ett teoretiskt resonemang).

Ja, i sådana här sammanhang är ju det helt klart smidigare och kanske är det någonting arbetsgivare idag måste tänka mer på. Att det mångkulturella samhället faktiskt kan leda till sådana här situationer och att man därför utvecklar en tydligt strategi som alla anställda informeras om.

När jag tänker efter har jag faktiskt aldrig tagit i hand med någon "överordnad" på något av de fyra olika universitet jag läst vid. Inte ens examinatorn.

Och varför är det ok att särbehandla kön i just det här fallet? Och varför spelar anledningen någon roll?

Av samma anledning till varför det är okej att tjejer kramar varandra oftare(?) och på ett annat sätt än killar, generellt. Det handlar mer om inlärt socialt beteende än om att faktiskt värdera varandra olika. Lite som att män fortfarande drar ut stolen till bordsdamen, det finns ju ingen vettig anledning till det men få blir upprörda när en man följer "etiketten". Det skadar liksom inte sålänge man inte lägger in negativa värderingar i det. Jag tror ju att just en sådan här grej är lätt att avdramatisera genom att öka kunskapen.
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Då var det garanterat med en handburen metalldetektor (vilket används på alla flygplatser i Sverige förutom Arlanda) för det är alltså inte tillåtet för en man att med sina händer visitera en kvinnlig resenär. Då bryter han mot lagen.
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Lika väl som man kan be om en person av samma kön bör man ju kunna be om en av motsatt kön, tycker jag.
Tror få går med på det faktiskt, jag gjorde det inte.

Om varje man som vill bli visiterad av en kvinna skulle få som han vill skulle tjejerna på flygplatserna inte annat än visitera visitera visitera hela dagarna. Det går inte. Dessutom får vi så mycket äckliga kommentarer från män att det inte ens skulle gå att sortera ut dem.

Även om en kvinnlig resenär vill bli visiterad av en manlig kontrollant så får hon inte bli det.
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Det finns ju en uppenbar skillnad när det gäller när män och kvinnor visiteras tex. Vi män känner normalt sett inget hot i att en kvinna tar på oss. Vi har helt enkelt inte det bagaget och de tankarna med oss. Det tolkas inte in någon maktsituation helt enkelt.
Är det verkligen så? Jag tänker att som kvinna så gör just brösten att man känner sig extra utsatt på framsidan av kroppen, det är betydligt mindre känsligt att någon känner på mina vader, exempelvis. Jag har faktiskt lite svårt att tro att man som man inte skulle tycka att det var obehagligt att ställa sig bredbent och låta en kvinna känna igenom ljumskar och insida lår i en säkerhetskontroll.
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Jag har fått mina bröst ordentligt visiterade, framför en lång jävla kö människor, av en kvinna på en flygplats. Det kändes enormt obehagligt.
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Då var det garanterat med en handburen metalldetektor (vilket används på alla flygplatser i Sverige förutom Arlanda) för det är alltså inte tillåtet för en man att med sina händer visitera en kvinnlig resenär. Då bryter han mot lagen.

Jag uppskattar inte sådana bestämmelser. Vill jag av någon anledning hellre bli visiterad av en man, oavsett anledning, så kan jag väl få lov till det? (Om situationen nu gör det möjligt.)
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Jag har inte pärmen framme, men nej, han har inte rätt att göra det. Tror det faller på detta med att han inte får ingå i ett civilrättsligt avtal med resenären, eller vad fan det nu heter.

I praktiken: Ingen kille skulle göra det. Inte en chans. Skulle vi visitera alla som kommer fram och ber om det skulle kontrollen tas upp endast av medelålders män och kvinnor som står och är flåsiga och lyckliga över visitationen. Det funkar liksom inte så.
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Jag visiterar folk dagligen på mitt jobb. Det är dock intagna, manliga sådana, så det är ju lite speciellt. Besökare kan behöva visiteras och det sker oavsett kön.
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Men varför är det okej att tycka det är obehagligt att bli visiterad av någon av motsatt kön, som jag antar är anledningen till bestämmelsen, men inte att bli visiterad av någon av samma kön?
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Om majoriteten som ville bli visiterade av motsatt kön för att de finner det obehagligt annars skulle jag gladeligen visitera män som bad mig. Rent praktiskt funkar det dock inte med tanke på alla sexuella anspelningar man får på en dag.

Skulle en man verkligen inte vilja bli visiterad av en man kan han alltid bli visiterad med en deckare i båset. Jag gissar också att en person som faktiskt tyckte på riktigt att det var obehagligt skulle be på ett annorlunda sätt än vad i princip alla gör. Kanske händer det ibland bara att det aldrig hänt mig.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Skötsel av utedass
  • Glasögon

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp