Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Så det är viktigare att bevisa en poäng än att barn på ett tryggt sätt lär sig simma? Jag har inte varit med om skilda grupper personligen (däremot har jag gått på skolor där sexuella trakasserier togs med en axelryckning av lärarna, kanske spelade in?), men om skolan/lärarna bedömer att det bästa sättet att ge alla elever bäst undervisning är på ett visst sätt, varför inte? Precis som jag inte känner att jag är kapabel att ha en åsikt om hur elever delas upp i annan undervisning än simundervisningen så känner jag att jag inte kan säga bu eller bä om vad som är bäst för eleverna på alla skolor. Förhoppningsvis är skolans personal bäst lämpade att bedöma vad som passar bäst där.
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Konspiratoriskt lagd? Jag? :D

Enligt artikeln så kom ju mina teorier på skam iaf.
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

I Danmark har en examinator i matematik vägrat ta kvinnor i hand. Dessa kvinnor ska han sedan bedöma. Som kvinna inom teknik/naturvetenskap blir jag extra upprörd. Inte nog man ska behöva kämpa mot de fördomar som redan finns nya fördomar ska införas och sanktioneras uppifrån.

Varför reagerar inga feminister?

Jag tycker detta är ett solklart fall av diskriminering. Hur skulle det se ut om en vit sydafrikan vägrade ta svarta i hand?

F.ö. tog jag så sent som i julas en muslimsk man i hand. Detta var en professor från Pakistan som var en före detta kollega. Denne person har vett att uppföra sig demokratiskt när han befinner sig i en demokrati.

http://www.dn.se/nyheter/varlden/censor-vagrar-skaka-kvinnors-hand/

Det här har absolut inget med diskriminering att göra utan handlar antagligen om en trosriktning inom Islam, han har rätt att utöva sin religion oavsett var han är i världen, precis som du dansar runt en gran och en majstång i kristendomens namn oavsett vilket land du är i och utan att ta hänsyn till inhemska traditioner i sann skandinavisk anda ( ni ska inte komma hit med era traditioner och religion, men när vi åker på semester till erat land ska vi minsann ha allt vi är vana vid hemmifrån, inkluderat sanslöst supande, en kyrka och jul/midsommarfirande)

Som jag skrev i en annan tråd: Det finns ingen som är så trångsynt och stängd för andras traditioner som en så kallad god kristen skandinav samtidigt som han hävdar sin rätt att utöva sina egna traditioner oavsett vistelseort
 
Senast ändrad:
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Jag har under 12 års tid arbetat med ett antal 1000 personer från olika kulturer och religioner i utbildningssammanhang. Jag är lärare och alltså i ett omvänt förhållande än i artikeln. Jag arbetade tillsammans med en manlig kollega och vi avslutade kurserna med att ta alla i hand och tacka för tiden samtidigt som vi delade ut besked om hur det gått på kursen. Ett fåtal personer har inte tagit mig i hand men däremot min kollega som stått sidan om.

Har jag uppfattat detta som diskriminerade/respektlöst mot mig? Nä, faktiskt inte. Jag har lärt mig genom utbildning och erfarenhet att de sociala koderna är olika och väldigt starkt rotade i oss människor. För hälsningsceremonier är just en sådan social kod och det finns flera hundra varianter av detta. Även inom samma kultur hälsar vi ju olika beroende på person och situation.
Att kräva för egen del att någon annan ska hälsa på "mitt" sätt finner jag ganska respektlöst faktiskt.
Att jag inte känt mig diskriminerad av detta kan ju bero på att jag byggt upp en relation till min elev (som även personerna i artikeln borde gjort) och på andra sätt kunnat visa respekt för varanda än just denna sak.

Jag minns speciellt en av dessa personer. En fredagslunch i början av kursen "försvann" eleven. Jag frågade var han varit och han hade varit på fredagsbön i mosken. Jag sa att det inte var tillåtet att utebli av den anledningen. Han sa i princip ok och var sedan närvarande övriga fredagar. Vi hade en väldigt god relation under kursen med många intressanta diskussioner om olika ämnen och jag kände aldrig att han inte respekterade mig som person. Men som sagt han hälsade inte med en handskakning med mig men med min kollega.
Däremot har jag blivit väldigt "orespekterad" av andra på annat sätt. Att demonstrativt vända ryggen mot mig när jag ska undervisa för att man anser att en kvinnlig lärare inte ska undervisa män, särskilt inte i ett "manligt"ämne.
Hur löste jag det? Jo, genom att ignorera honom och ägna tiden och energin till dem som ville lyssna.
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Att som lärare av pedagogiska skäl göra indelningar i grupper är en sak att dela i grupper på grundval föräldrars eller elevers önskemål om uppdelning på religiös/ kulturell grund en helt annan. Om du med "prove a point" menar att ha civil kurage nog att stå upp för grundläggande demokratiska värderingar om jämställdhet så är mitt svar att "ja" det är för mig överordnat. Jag tycker skolan är för mesig i dessa fall och tillämpar en slags kulturrelativism som jag inte ställer upp på. Hur vi i Sverige kan tillåta org som livets ord och moskén i Malmö att driva friskolor med hjälp av skattemedel är för mig en fullständig gåta. Fet är väl bara vi dumma svenskar som verkligen tror på att man vid dessa skolor till fullo följer läroplanerna och inte heller sätter in en inspektion värd namnet.
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Som jag skrev i en annan tråd: Det finns ingen som är så trångsynt och stängd för andras traditioner som en så kallad god kristen skandinav samtidigt som han hävdar sin rätt att utöva sina egna traditioner oavsett vistelseort

Men i just det här fallet är det examinatorn som hävdar sin rätt att få utöva sina traditioner. Inte en trångsyns skandinav. Jag har inte riktigt bestämt vad jag tycker men som kille i den klassen så skulle jag vägrat ta examinatorn i hand.

Sen är tyvärr trångsyntheten global, inte ett skandinaviskt fenomen. Jag förbluffas ibland över viljan att beskriva oss svenskar eller skandinaver på ett negativt sätt som grupp i sin iver att visa att man inte för generalisera över andra grupper.
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Jag håller med om det. Jag har læst om att inte ens i dagis så får flickor och pojkar bada tillsammans och då ær dom ju helt omogna så jag tycker det ær løjligt att pojkarna inte får se flickorna i baddrækt.

Jag hælsar på en kompis som bor i en vanlig hyreslægenhet på Kronoparken i Karlstad. Hon har gjort fint på sin lilla uteplats men de allra flesta runt om har inte några blommor alls, detsamma gæller på balkongerna høgre upp i husen. Många fønster ær helt tæckta med gardiner. Det ser urtråkigt ut, kanske struntar kvinnorna i att ha væxter på balkongen pga att dom måste ta på sig sløjan om dom ska gå dit ut? Kanske bidrar det till att de flesta vanliga svenskar flyttar dærifrån?

Sannolikt är man snarare inte intresserad av att odla blommor. Det är inte så att det finns något krav på att man ska vilja ha blommor för att man råkar ha både en fitta och en balkong.
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Men i just det här fallet är det examinatorn som hävdar sin rätt att få utöva sina traditioner. Inte en trångsyns skandinav. Jag har inte riktigt bestämt vad jag tycker men som kille i den klassen så skulle jag vägrat ta examinatorn i hand.

Och om du hade läst allt jag skrev, hade du förstått att den trångsynte skandinaven anser det som diskriminering av henne när läraren hävdar sin rett att utöva sin religions traditioner genom att inte ta i hand, på samma sett som vi hävdar vår rätt till dans runt gran och majstång vid vistelse i hans ursprungs land.

Eftersom det är "religionsfrihet" i alla skandinaviska länder, är det bara för oss att acceptera dessa harmlösa traditioner även om de synes konstiga för oss.

Ta istället tillfället i akt och förhör dig om bakgrunden till denna tradition så kanske man går iväg från mötet lite klokare och visare och med större acceptans för personens traditioner än innan.
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Sannolikt är man snarare inte intresserad av att odla blommor. Det är inte så att det finns något krav på att man ska vilja ha blommor för att man råkar ha både en fitta och en balkong.

Va... trodde faktiskt det stod inskrivet i lagboken, på samma sett som att homosexuella men ska vara duktiga på inredning, hårfrisering och kläder:p:D
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Att som lärare av pedagogiska skäl göra indelningar i grupper är en sak att dela i grupper på grundval föräldrars eller elevers önskemål om uppdelning på religiös/ kulturell grund en helt annan. Om du med "prove a point" menar att ha civil kurage nog att stå upp för grundläggande demokratiska värderingar om jämställdhet så är mitt svar att "ja" det är för mig överordnat. Jag tycker skolan är för mesig i dessa fall och tillämpar en slags kulturrelativism som jag inte ställer upp på. Hur vi i Sverige kan tillåta org som livets ord och moskén i Malmö att driva friskolor med hjälp av skattemedel är för mig en fullständig gåta. Fet är väl bara vi dumma svenskar som verkligen tror på att man vid dessa skolor till fullo följer läroplanerna och inte heller sätter in en inspektion värd namnet.

Du menar att du är beredd att offra mest troligt flickors simkunnighet för vi kan inte tvinga ner barn i bassängen. Även om vi lyckas övertala några föräldrar att det bara är att finna sig i detta kan inte heller de tvinga ner sina barn i bassängen. De föräldrar som inte tillåter att barnen badar i blandade grupper, vad ska vi göra med dem? Även om vi vitesbelägger dem kan vi inte tvinga ner barnen i bassängen. Ska barnen omhändertas? Tror du att vi kan tvinga fram detta?
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Att kräva för egen del att någon annan ska hälsa på "mitt" sätt finner jag ganska respektlöst faktiskt.
Att jag inte känt mig diskriminerad av detta kan ju bero på att jag byggt upp en relation till min elev (som även personerna i artikeln borde gjort)

Skriver från telefonen och råkade sudda lite för långt i ditt citat, men håller med dig om det första och tänkte bara inflika att mannen var censor så eleverna har troligen aldrig mött han förr.
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Resultat? Jag sa att det var vad som gäller och jag snabbade mig inte på utan var tvärtom extra noggrann vid skrevet. Man vet faktiskt aldrig vad som kan gömmas där och kanske var det ett försök till en undanmanöver för att undkomma noggrann visitation?
För mig låter det här som maktmissbruk. Vad vet du om vilka livserfarenheter den intagne har? Hurdan utbildning har du på det här området?

Jag tycker inte att det är så konstigt att människor som hamnar i en underordnad och utsatt position protesterar, sedan om det tar sig uttryck i sexuella anspelningar eller något annat tycker jag egentligen är betydelselöst, att ha rätten att känna igenom andras kroppar ÄR helt enkelt en så tydlig makthandling och integritetsintrång. Det krävs stor professionalitet och en genomtänkt situation för att kunna beröra andras kroppar på ett respektfullt sätt. Där är min erfarenhet att vården är bättre på detta och ger ett mycket mer seriöst intryck än personalen vid säkerhetskontrollen på flygplatser. Hur det ser ut i häktet har jag tack och lov ingen erfarenhet av.
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Det vettigaste är att försöka kombinera traditionerna på ett sätt som inte sårar någon eller bryter mot en lag. Det hade ju varit urlätt för den här läraren att ha en assistent med sig som delar ut diplomen (eller vad det nu är) och tar studenterna i hand och så står han bredvid. Jag tycker inte det är särskilt beundransvärt med folk som inte visar kulturell kompromissvilja.
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Skriver från telefonen och råkade sudda lite för långt i ditt citat, men håller med dig om det första och tänkte bara inflika att mannen var censor så eleverna har troligen aldrig mött han förr.

Om censor är detsamma som examinator förstår jag inte varför du tror att studenten inte har träffat honom tidigare? Min examinator var kursledare och stod för större delen av utbildningen på en av de större kurserna jag läste.
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Jag skrev ju varför jag gjorde som jag gjorde. Att de intagna visiteras har klara anledningar. T.ex. att den intagne inte ska plocka med sig exempelvis en skruvmejsel eller en glasbit från sin arbetsplats.
Min anställning är som kriminalvårdare och jag jobbar på en anstalt som även har två häktesavdelningar. I det här fallet var det intagen på anstalt.
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Varför är det OK att vara en trångsynt muslim men inte en trångsynt skandinav?
Jag vet, nu lät jag som en riktigt präktig vit, kränkt man. ;) Fel kön bara... :D
Men ärligt talat, jag har svårt att tro att alla skandinavier skulle vara trångsynta kristna som tvingar på alla sina traditioner. Precis som långt ifrån alla muslimer har extrema åsikter eller annorlunda synsätt på kvinnor. Jag tycker att det är extremt trångsynt att ha den synen på kvinnor. Varesig man är kristen, muslim, jude eller icke-troende. Att då lägga det i religionens namn & skydda med religionsfrihet är inte OK för mig. Tycker du till exempel att manlig omskärelse inom islam & judendomen är okej också, för det är ju trots allt deras religion & inget man pysslar med annars i Skandinavien? För det tycker inte jag. Nu är det att vandra i ett annat område - men min poäng är att när så många religiösa människor är långt ifrån trångsynta, varför skydda de som faktiskt ÄR det - oavsett religion, pga religionsfrihet?
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Summa summarum: Peka gärna ut de grupper som står högt i makthierarkin. Peka gärna inte ut de grupper som står lågt i makthierarkin.
Jag vet inte riktigt hur jag ska svara på detta mer än att jag inte alls håller med om din bild. Du tycks ha en annat sätt att se på makt än vad jag och de flesta feminister har.

Makt i samhället är inte lodrät och helt hierarkiskt ordnad. Maktutövning kommer inte uppifrån och utifrån (grupp x direktkontrollerar grupp y som lyder) utan är inbakad i i alla individer och i alla nivåer i samhället (grupp x och grupp y har varsina givna roller som ingen riktigt vill ändra på men man är blind för att grupp y drar det kortare strået).

Det är också det som intersektionalitet handlar om. Man tittar på hur olika saker samverkar, att t ex en vit, homosexuell, ateistisk kvinna har andra erfarenheter än en svart, heterosexuell, kristen kvinna har.

Eftersom islam inte är på något sätt dominerande i Sverige (har väldigt lite inflytande) blir det såklart så att när man diskuterar maktstrukturer som rör islam i Sverige kommer det att handla om muslimer som en grupp i marginalen. För det är vad den gruppen är här.

Dessutom för man då in andra maktaspekter när man försöker förstå t ex hedersvåld i Sverige (alltså intersektionalitet). Rasism är i det fallet högst relevant. Det du kallar en "snedvriden bild" är en antirasistisk analys.
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Du menar att du är beredd att offra mest troligt flickors simkunnighet för vi kan inte tvinga ner barn i bassängen. Även om vi lyckas övertala några föräldrar att det bara är att finna sig i detta kan inte heller de tvinga ner sina barn i bassängen. De föräldrar som inte tillåter att barnen badar i blandade grupper, vad ska vi göra med dem? Även om vi vitesbelägger dem kan vi inte tvinga ner barnen i bassängen. Ska barnen omhändertas? Tror du att vi kan tvinga fram detta?
Det är helt otroligt sanslöst.
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Det finns ingen som är så trångsynt och stängd för andras traditioner som en så kallad god kristen skandinav samtidigt som han hävdar sin rätt att utöva sina egna traditioner oavsett vistelseort
Gud vad du generaliserar. Mina utländska vänner håller inte med - i alla fall inte alla dem som flytt från länder där de förföljts på grund av sin trosuppfattning eller etniska tillhörighet.
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Om censor är detsamma som examinator förstår jag inte varför du tror att studenten inte har träffat honom tidigare? Min examinator var kursledare och stod för större delen av utbildningen på en av de större kurserna jag läste.

Därför att jag har läst snart fem år på universitet i köpenhamn och varit uppe till x antal muntliga examen. De som är närvarande är dels en undervisare och som utför större delen av examen och dels en censor som inte skal ha någon kännedom om eleverna och se till att det ges en rättvis bedömning. Ibland ställer censor några frågor men händer också att de bara sitter tysta bredvid och lyssnar.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp