Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Ta istället tillfället i akt och förhör dig om bakgrunden till denna tradition så kanske man går iväg från mötet lite klokare och visare och med större acceptans för personens traditioner än innan.

Acceptans för andras traditioner bygger på att båda sidor är öppna och mottagliga.
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Min acceptans för religion är obefintlig så länge dom religiösa försöker instifta lagar som bygger på vidskeplighet och översitteri.
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Sanning med modifikation. Feminism bygger ju mycket på maktstrukturer och hierarkier. Kritiken är mycket av en one-way-street där särbehandling uppmärksammas då den sker från en mer privilegierad grupp till en mindre privilegierad grupp. Därför finns det en större acceptans när förhållandet är motsatt. Islam står ju lägre än kristendomen i denna makthierarkin (d.v.s muslimer anses inte lika privilegierade som kristna) så därför kritiseras inte intolerans eller särbehandling från Islam på samma sätt. Om särbehandlingen hade kommit från en djupt troende kristen hade det säkerligen låtit annorlunda.

Examinatorn är i det här fallet högre i hierarkin än studenten. Studenten kan inte utan vidare gå därifrån eftersom studenten vill få ut sin examen efter alla år av arbete.
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Det här har absolut inget med diskriminering att göra utan handlar antagligen om en trosriktning inom Islam, han har rätt att utöva sin religion oavsett var han är i världen, precis som du dansar runt en gran och en majstång i kristendomens namn oavsett vilket land du är i och utan att ta hänsyn till inhemska traditioner i sann skandinavisk anda ( ni ska inte komma hit med era traditioner och religion, men när vi åker på semester till erat land ska vi minsann ha allt vi är vana vid hemmifrån, inkluderat sanslöst supande, en kyrka och jul/midsommarfirande)

Som jag skrev i en annan tråd: Det finns ingen som är så trångsynt och stängd för andras traditioner som en så kallad god kristen skandinav samtidigt som han hävdar sin rätt att utöva sina egna traditioner oavsett vistelseort

En lärare kan inte särbehandla studenter pga kön. Han kunde ha avstått att ta samtliga studenter om han nu inte ville ta i hand.
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

När jag påbörjade min utbildning blev vi klart och tydligt informerade om att vi måste kunna behandla alla människor lika oavsett kön eller etniskt ursprung. Kvinnor måste kunna ta prover på män och män måste kunna ta prover på kvinnor annars kommer vi inte kunna fullfölja utbildningen. Ganska givet tycker jag när man arbetar med människor. Om patienten däremot inte vill bli undersökt av en person av motsatt kön så ser jag det som mer acceptabelt än om den som ska undersöka inte vill ta emot patienten på grund av dennes kön.

Likadant i exemplet med manne som ska möta kunder men inte kan ta kvinnor i hand. Givetvis måste mannen kunna ta kunder i hand, kunden ska inte behöva känna sig illa till mods. Men om kunden inte vill ta mig i hand så är det en annan sak.

Jag anser att examinatorn gör fel. I detta läge kan inte en handskaknig betraktas som en sexuell invit om det är det som är anledningen till att män och kvinnor inte ska skaka hand. Det hade varit annorlunda i ett privat sammanhang men inte i ett formellt sammanhang som en examen. Uppenbarligen kännde studenten sig illa till mods och började undra om hon verkligen blev objektivt bedömmd och ville ha en annan examinator vilket inte gick att ordna med så kort varsel.

Ayaan Hirsi Ali beskriver i sin bok Nomad att hon räcker fram handen till muslimska män. Hon är född och uppvuxen muslim och känner kulturen väl men hon förväntar sig att bli behandlad som en jämlike även av en muslimsk man. Jag rekomenderar verkligen hennes hennes bok, hon motiverar utförligt varför hon numera räcker fram sin hand till muslimska män.
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Jag tror att det är ytterst ovanligt att ett barn vägrar av religiösa skäl - vägrar de så beror det snarare på grund av rädsla f vatten och det är ngt helt annat. Min åsikt är helt enkelt att vi inta ska falla undan för religiöst grundade argument f särbehandling i det offentliga. Religion är en privatsak o ska då förbli - i det offentliga ( vård, skola mm) ska vi stå upp för värderingar som ligger till grund för det moderna sekulariserade land som Sverige är idag. Gör vi det kommer problem som TS började med förbi så ovanliga som de ännu är -gör vi det inte så riskerar vi att de sakta ökar. Beträffande skolan hade jag gärna sett ett förbud mot alla slags religiösa symboler. Inkl kors och slöjor. Krävs skoluniform f detta så ok f mig. Som väl är vågade ju Skolverket säga ifrån ang burka -i alla fall nästan ...
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Det här har absolut inget med diskriminering att göra utan handlar antagligen om en trosriktning inom Islam, han har rätt att utöva sin religion oavsett var han är i världen, precis som du dansar runt en gran och en majstång i kristendomens namn oavsett vilket land du är i och utan att ta hänsyn till inhemska traditioner i sann skandinavisk anda ( ni ska inte komma hit med era traditioner och religion, men när vi åker på semester till erat land ska vi minsann ha allt vi är vana vid hemmifrån, inkluderat sanslöst supande, en kyrka och jul/midsommarfirande)

Som jag skrev i en annan tråd: Det finns ingen som är så trångsynt och stängd för andras traditioner som en så kallad god kristen skandinav samtidigt som han hävdar sin rätt att utöva sina egna traditioner oavsett vistelseort

affe saudi arabia iran favoländer antar jag
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Att som lärare av pedagogiska skäl göra indelningar i grupper är en sak att dela i grupper på grundval föräldrars eller elevers önskemål om uppdelning på religiös/ kulturell grund en helt annan. Om du med "prove a point" menar att ha civil kurage nog att stå upp för grundläggande demokratiska värderingar om jämställdhet så är mitt svar att "ja" det är för mig överordnat. Jag tycker skolan är för mesig i dessa fall och tillämpar en slags kulturrelativism som jag inte ställer upp på. Hur vi i Sverige kan tillåta org som livets ord och moskén i Malmö att driva friskolor med hjälp av skattemedel är för mig en fullständig gåta. Fet är väl bara vi dumma svenskar som verkligen tror på att man vid dessa skolor till fullo följer läroplanerna och inte heller sätter in en inspektion värd namnet.

Vad har det med civilkurage att göra? Jag tycker inte att tvånget att ingå i blandade grupper i simundervisningen är något som skla ingå i "de grundläggande demokratiska värderingarna om jämställdhet".

Om det är bäst för simundervisningen med könsuppdelade klasser så är ju det precis ett pedagogiskt skäl, så du har precis sagt att det är ok?

Hur religiösa friskolor har med saken att göra får du väldigt gärna utveckla, jag kan inte alls se det.
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

affe saudi arabia iran favoländer antar jag

Vill man helt slippa sanslöst berusade svenskar, finnar och norrmän är det helt klart ett alternativ då dessa länder har ett rätt unikt världsarv i kraft av sina ruinstäder och ställning som mänsklihetens vagga, men då även jag gillar ett glas öl eller två till maten väljer jag anda länder men ser till att jag slipper mina skandinaviska medborgare så gott det går när jag går ut på stan :D
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Vill man helt slippa sanslöst berusade svenskar, finnar och norrmän är det helt klart ett alternativ då dessa länder har ett rätt unikt världsarv i kraft av sina ruinstäder och ställning som mänsklihetens vagga, men då även jag gillar ett glas öl eller två till maten väljer jag anda länder men ser till att jag slipper mina skandinaviska medborgare så gott det går när jag går ut på stan :D

Det måste vara jobbigt för dig att bo i Skandinavien.
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Jag tror att det är ytterst ovanligt att ett barn vägrar av religiösa skäl - vägrar de så beror det snarare på grund av rädsla f vatten och det är ngt helt annat. Min åsikt är helt enkelt att vi inta ska falla undan för religiöst grundade argument f särbehandling i det offentliga. Religion är en privatsak o ska då förbli - i det offentliga ( vård, skola mm) ska vi stå upp för värderingar som ligger till grund för det moderna sekulariserade land som Sverige är idag. Gör vi det kommer problem som TS började med förbi så ovanliga som de ännu är -gör vi det inte så riskerar vi att de sakta ökar. Beträffande skolan hade jag gärna sett ett förbud mot alla slags religiösa symboler. Inkl kors och slöjor. Krävs skoluniform f detta så ok f mig. Som väl är vågade ju Skolverket säga ifrån ang burka -i alla fall nästan ...

Jag finner det inte särskilt osannolikt att ett barn som har växt upp inom en kultur där man helt enkelt inte visar upp sin nakenhet inför det motsatta könet kommer säga nej till att göra detta just pga. sin uppfostran. Ett barn på 6-7 år har nog en rätt så bra uppfattning om vad som är rätt och fel i den kontext de växt upp.

Jag undrar fortfarande hur du rent praktiskt ska genomdriva din ideologiska tanke utan att offra barns simkunnighet. Skolan kan arbeta för att främja jämlika värderingar på en bred front och påverkar på det sättet, men trots skolplikt kan vi liksom inte tvinga ner barn i bassängen.

Jag sympatiserar med din tanke om att religion är en privatsak, men jag har inte riktigt förstått hur detta ska kunna genomdrivas utan att barnen blir offer.
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Jag finner det inte särskilt osannolikt att ett barn som har växt upp inom en kultur där man helt enkelt inte visar upp sin nakenhet inför det motsatta könet kommer säga nej till att göra detta just pga. sin uppfostran. Ett barn på 6-7 år har nog en rätt så bra uppfattning om vad som är rätt och fel i den kontext de växt upp.

Jag undrar fortfarande hur du rent praktiskt ska genomdriva din ideologiska tanke utan att offra barns simkunnighet. Skolan kan arbeta för att främja jämlika värderingar på en bred front och påverkar på det sättet, men trots skolplikt kan vi liksom inte tvinga ner barn i bassängen.

Jag sympatiserar med din tanke om att religion är en privatsak, men jag har inte riktigt förstått hur detta ska kunna genomdrivas utan att barnen blir offer.

Simkunnigheten riskerar att bli dålig hur du än gör. Om du alltid tvingas att dela på pojkar och flickor så kommer det helt enkelt att bli färre tider att simma på för det finns inte oändligt med simhallar med lediga tider.

Svårt problem.
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Simkunnigheten riskerar att bli dålig hur du än gör. Om du alltid tvingas att dela på pojkar och flickor så kommer det helt enkelt att bli färre tider att simma på för det finns inte oändligt med simhallar med lediga tider.

Svårt problem.

Nu är det ju för all del inte så att detta är ett problem på varenda skola i Sverige, men i de skolor där det faktiskt är ett problem (oavsett om det handlar om religion, tonårstjejers/tonårspojkars osäkerhet över sina kroppar, svinigt beteende mellan elever osv.) ser jag ändå hellre att alla elever får lära sig att klara sig hjälpligt i vattnet än att en grupp ska stå helt utan simkunskaper.
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Nu är det ju för all del inte så att detta är ett problem på varenda skola i Sverige, men i de skolor där det faktiskt är ett problem (oavsett om det handlar om religion, tonårstjejers/tonårspojkars osäkerhet över sina kroppar, svinigt beteende mellan elever osv.) ser jag ändå hellre att alla elever får lära sig att klara sig hjälpligt i vattnet än att en grupp ska stå helt utan simkunskaper.

Oavsett vad som står i läroplanen så verkar skolorna inte satsa på simundervisning alls lika seriöst som när jag var barn. Det är nog det stora problemet. Vill man att ens barn skall kunna simma så är det simskola utanför skolan som gäller.

Tyvärr är det så att invandrarbarn oftare inte kan simma än svenska barn. Och det gäller inte bara flickor verkar det som. Kanske beror det på tradition? Sverige är ett land med mycket kust och många sjöar och innan har det varit självklart att man skall kunna simma. Så är det inte överallt i världen.
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Sannolikt är man snarare inte intresserad av att odla blommor. Det är inte så att det finns något krav på att man ska vilja ha blommor för att man råkar ha både en fitta och en balkong.

Nej, det står inte i reglerna att man måste ha væxter på sin balkong eller uteplats, det har jag heller inte påstått. Men jag har konstanterat att det ær ovanligt att invandrare har det - både førsta och andragenerationen och oavsett om dom hærstammar från Afrika eller Asien och oavsett religion. Jag frågade en kollega hær på sjukhemmet lite førsiktigt, och hon sa att hon inte ville ha blommor dær pga dom drog till sig æckliga flugor. (Hon kanske menade løss.). Visst, dom kan få ohyra men oftast går det ju bra... Och jag står fast vid att det ser tråkigt ut med tæckta fønster och inget grønt på balkongen. Om en och annan inte har det så gør det inte så mycket - om man ska åka bort længe och inte har någon som vattnar, ær sjuk, vældigt fattig och inte har råd eller så... då har man ju skæl. Men då næstan ingen har det så blir området så grått och trist. Dessutom inte så många av ny-svenskarna som hænger upp ljusslingor och annat fint om vintern. Jag skrev kvinnor før det ær flest kvinnor som pysslar med blommor och blader... men sjælvklart en och annan man också.
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Nyss insuerade du ju att de inte hade blommor eftersom de inte kunde gå ut utan huvudduk...
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Inga ljusslingor?! Det ser ju nästan ut som rena discot i förorterna i Göteborg i allafall.

Du har aldrig funderat på att de kanske har gardiner för att det fyller en funktion och att de tycker att det är snyggt?
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Jag känner inte alls igen detta. Tycker det är få som har blommor på balkongerna även i områden som inte räknas som "invandrartäta".
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp