Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Kvinnoförtryck kan ta sig många uttryck och behöver inte vara kopplade till religion men i denna tråd är det sambandet religion och kravet på att få acceptens för handlingar med religiösa motiv som diskuteras.

Men jag frågade dig om du är beredd att förbjuda även annat som är uttryck för kvinnoförtryck. Är du det? Eller är just religiöst kvinnoförtryck lite extra dåligt? I min värld är båda lika illa.

Jag tror inte vi bidrar till ett sådant samhälle om vi faller till föga f religiösa motiv - att tillåta burka i skolan med motivet att ' det är bättre att flickor går i skolan i burka än inte alls - är för mig att fegt kapitulera. Vi ska säga : vi är i Sverige - här har vi skolplikt - här står vi upp för jämställdhet och accepterar inga undantag på religiös grund. Det är lika lite ok f eleven att bara burka som att bära tomtedräkt m mask. Ansiktet ska synas! Så tror jag vi hjälper tjejerna att bli starkare och våga göra egna vägval!

Och en corpse paint är således också oacceptabel?

Varför ska ansiktet synas? Varför är din syn på vad som är artigt och inte mer rätt än någon annans? En del tycker att huvudbonad i klassrummet är oartigt, jag tycker det är skitsamma. Olika generationer, olika traditioner osv. Vem bestämmer vem som har tolkningsföreträde?
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Du omyndigförklarar kvinnor som bär burka, jämför dem med barn och tror att DU vet bättre än dem hur de känner och vad de vill. :wtf:

Generalfel!
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Precis! Frågan är givetvis var gränsen för förståelse ska gå. Det är givetvis milsvid skillnad mellan att med religionen som motiv inte vilja ta ngn i hand och att med religionen som motiv köra flygplan in i höga byggnader. Men för mig gäller nolltolerans! Religion får utövas i den privata sfären och även då givetvis på ett sätt som inte står i strid m svensk lag!
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Hur frivilligt är det att bära burka om alternativet är att bli utstött, slagen eller tom dödad? Vi lever i ett modernt, demokratiskt och sekulariserat samhälle. Inte perfekt på ngt sätt o med många saker som kunde vara bättre! Men att acceptera religiöst grundat förtryck - vare sig det kommer från muslimer eller kristna tror i alla fall inte jag bidrar till ett bättre samhälle. Jag blir rätt mörkrädd när jag läser den här tråden. Tror ni att frihet, demokrati och jämställdhet är ngt givet? Läs er historia och se er om i världen! Religion har alltid använts som ett medel att förtrycka människor i allmänhet och kvinnor i synnerhet!
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Hur frivilligt blir det att inte bära burka om det förbjuds i offentliga rummet och religionsfriheten avskaffas?

Har tanken slagit dig att den religiösa klädseln kan vara viktig för personens identitet? Att det kan finnas andra starka anledningar till att klä sig så förutom en våldsam och bestämmande man? Anledningar som väger upp skällsorden och stenarna man får kastade efter sig på gatan?
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Mitt envisa svar är att jag tycker att religion ska hållas privat. Behövs en dress code i t ex skolan eller en arbetsplats av ngn anledning får den utformas på icke-religiös grund!
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Säkert en slumpmässig.
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

...det här blir en hönan eller ägget diskussion. För mig är de värderingar som gör att kvinnor klär sig i burka, bevakas av sina äldre manliga släktingar för hederns skull och gifts bort med ngn som föräldrarna valt ut helt enkelt inte förenliga med det samhälle jag vill leva i -oavsett om kvinnorna som utsätts f detta protesterar eller ej. Genom att säga 'de vill de ju själva' sanktionerar vi fortsatt förtryck.
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Mitt envisa svar är att jag tycker att religion ska hållas privat. Behövs en dress code i t ex skolan eller en arbetsplats av ngn anledning får den utformas på icke-religiös grund!

Ett icke-svar mao. Eller är det bara ett bekvämt sätt att undvika att skriva att du endast tycker att det är fel att täcka ansiktet när det sker av religiösa skäl eller att det bara är uttryck för religiöst förtryck som är fel?

Och sedan kanske vi även behöver diskutera innebörden av religionsfrihet.
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Jo, men religion ska hållas privat och inte blandas ihop med politik! Är det månne religionsfrihet att i Allahs namn spränga flygplan i luften eller att aga sina barn f att de har missbrukat Herrens sin Guds namn?
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

...det här blir en hönan eller ägget diskussion. För mig är de värderingar som gör att kvinnor klär sig i burka, bevakas av sina äldre manliga släktingar för hederns skull och gifts bort med ngn som föräldrarna valt ut helt enkelt inte förenliga med det samhälle jag vill leva i -oavsett om kvinnorna som utsätts f detta protesterar eller ej. Genom att säga 'de vill de ju själva' sanktionerar vi fortsatt förtryck.

Men bekämpar vi bäst dessa extrema yttringar genom att själva inta en extrem inställning?

Kommer dessa grupper bli mindre eller mer extrema om de blir mer utestängda från samhället? Kommer de förtrycka bli mindre förtryckta?
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

??? Jag tycket inte att det är ok att täcka ansiktet i en situation där människor möts och förväntas kommunicera om detta inte är föranlett av t ex medicinska skäl ( kirurgen bär munskydd, brandmannen gasmask ..)och speciellt inte om skälen till att ansiktet täcks är religiösa och dessutom har stark koppling till kvinnoförtryck!
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Genom att säga 'de vill de ju själva' sanktionerar vi fortsatt förtryck.

Inte om målet är att alla ska vara fria att välja. Dvs lika mycket respekt för individens val oavsett om det är att klä sig enligt religiös sed eller inte.

Att inskränka religionsfriheten och förbjuda religiös klädsel är att visa lika lite respekt för dessa religiösa kvinnor som du tror att deras män gör. Dvs att inte se dem som vuxna kapabla individer.
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

??? Jag tycket inte att det är ok att täcka ansiktet i en situation där människor möts och förväntas kommunicera om detta inte är föranlett av t ex medicinska skäl ( kirurgen bär munskydd, brandmannen gasmask ..)och speciellt inte om skälen till att ansiktet täcks är religiösa och dessutom har stark koppling till kvinnoförtryck!

Okej, men varför ska du har tolkningsföreträde? Vad är den egentliga skadan med att någon täcker sitt ansikte, oavsett anledning? Om personen ifråga fortfarande svarar på tilltal och du (i fallet med en burka) ser ögonen så fungerar det ju att kommunicera ändå. Jag möter dagligen kvinnor med burka och jag finner inte dem svårare att kommunicera med än någon annan.
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

För det första så har jag aldrig sagt att vi ska ha ett allmänt burkaförbud utan att burka inte är ok i skolan. För det andra då rör jag mig i princip dagligen i en av Sveriges invandrartätaste städet och ofta i områden där det knappast bor ngr svenskar och jag har hittills aldrig ens sett en kvinna i burka - så fenomenet är marginellt och förblir förhoppningsvis så om vi inte börjar med att ok:à att flickor får ha burka i skolan och på då vis underlättar och understödjer f föräldrar och släktingar att forma dem till de kvinnor som påstås vara 'lyckliga och frivilliga' burkabärare! Jag tror helt enkelt inte på detta - lika lite som jag tror på 'den lyckliga horan' Läs artikeln i Sydsvenskan idag - den handlar om det vi diskuterar här!
 
Senast ändrad:
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

För det första så har jag aldrig sagt att vi ska ha ett allmänt burkaförbud utan att burka inte är ok i skolan. För det andra så är det min åsikt som jag har lika rätt till som du har din! För det tredje så rör jag mig i princip dagligen i en av Sveriges invandrartätaste städet och ofta i områden där det knappast bor ngr svenskar och jag har hittills aldrig ens sett en kvinna i burka - så fenomenet är marginellt och förblir förhoppningsvis så om vi inte börjar med att ok:à att flickor får ha burka i skolan!

Jag undrar fortfarande varför burka inte ska få förekomma i skolan. Det är liksom inte den enda religiösa symbolen som förekommer i samhället. Det är inte det enda som kan ses som en yttring för kvinnoförtryck.

Och just det, burka är mycket ovanligt i Sverige så varför lägga så himla mycket energi och ilska på just burkan? Är burka förbjudet i svenska skolor? Senast jag hörde någonting så har Skolverket förtydliga att det är inte är förenligt med rådande lagstiftning med ett generellt förbud mot burka i skolan.

Så, idag har vi inget generellt burkaförbud i skolan. Det är okej med burka. Burka är ovanligt i samhället. Varför så orolig?
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Detta är ett av de ex jag har använt för att argumentera f att svensk skola inte ska vika ner sig f krav på särbehandling på religiös grund. Krav från föräldrar att barn ska undantas från viss undervisning på religiös grund är inte ny men den har ökat och tycks fortsätta öka. Min åsikt är helt enkelt att skolan inte ska ta sådana hänsyn eftersom skolan då indirekt sanktionerar de värderingar som ligger bakom begäran om undantag från viss undervisning och cementerar de underliggande uppfattningarna istället f att luckra upp dem. Samma sak m burka i skolan - om vi har mod nog att säga nej kommer det sannolikt förbli ett minimalt problem.
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Hur är det särbehandling att låta eleverna klä sig fritt? Vi har inte skoluniformer i Sverige.

Att förbjuda ett specifikt religiöst plagg, det är särbehandling.
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Detta är ett av de ex jag har använt för att argumentera f att svensk skola inte ska vika ner sig f krav på särbehandling på religiös grund. Krav från föräldrar att barn ska undantas från viss undervisning på religiös grund är inte ny men den har ökat och tycks fortsätta öka. Min åsikt är helt enkelt att skolan inte ska ta sådana hänsyn eftersom skolan då indirekt sanktionerar de värderingar som ligger bakom begäran om undantag från viss undervisning och cementerar de underliggande uppfattningarna istället f att luckra upp dem. Samma sak m burka i skolan - om vi har mod nog att säga nej kommer det sannolikt förbli ett minimalt problem.

Och vi är helt eniga om att elever inte ska tillåtas slippa obligatorisk undervisning. Att däremot dela upp så att tex. flickor och pojkar simmar i separata grupper för att se till att simundervisningen blir tillgänglig för fler (i de skolor där detta av någon anledning är ett problem) är ju en annan grej. Man säger då inte alls att det är okej att ni håller era barn hemma utan man säger att alla barn faktiskt har möjlighet att få ta del av undervisningen.

Frihet att få klä sig som man vill hoppas jag att de flesta ändå anser att vi ska ha, rakt igenom samhället.

Varför tror du att vi kommer få fler barn med burka i skolan? Finns det någonting som tyder på en ökande burkatrend? Finns det inte en risk att förbud och intolerans kommer mötas av att extremism växer sig starkare?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sundsvall?
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Glasögon

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp