Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Om man tror att barn som går i en skola som drivs av en religiös org får en undervisning enl läroplanen när det gäller frågor som går stick i stäv med det som den skolans trosuppfattning föreskriver är man oerhört naiv . Frågor som hbtq frågor och sexualundervisning värd namnet är ett exempel och evolutionslära ett annat. Skolorna säger att självfallet följer läroplanen och vi väljer att tro på dem för det är lättast så ...Finns det verkligen ngn som tror att lärarna hos Livets Ord får ens nämna ordet hbtq ellet Darwin i annat än fördömande ordalag?
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Problemet är att barnen redan är offer och att vi genom att acceptera religiösa argument f exempelvis könsuppdelad simundervisning ytterligare låser in dem i detta. Nu kan man ju tycka att just simundervisning är kopplad till ngt som kan göra skillnad på liv o död och att man därför just i detta fall ska låta ändåmålet Helga medlen ( som många här argumenterar för) men låt oss då ta ställning till att bära burka i skolan istället? Är det ok? Att slippa vara med när RFSL kommer till lektionen i biologi - är det ok? Att slippa besöka synagogan på religionstimmen - är det ok? Att flickor inte ska ha en manlig idrottslärare - vore det ok? Nej- i alla fallen enligt mig. Detta är inte valfritt utan en del av svensk grundskola där det gäller skolplikt för alla svenska barn oavsett religion.
 
Senast ändrad:
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Hur religiösa friskolor har med saken att göra får du väldigt gärna utveckla, jag kan inte alls se det.

Om man tror att barn som går i en skola som drivs av en religiös org får en undervisning enl läroplanen när det gäller frågor som går stick i stäv med det som den skolans trosuppfattning föreskriver är man oerhört naiv . Frågor som hbtq frågor och sexualundervisning värd namnet är ett exempel och evolutionslära ett annat. Skolorna säger att självfallet följer läroplanen och vi väljer att tro på dem för det är lättast så ...Finns det verkligen ngn som tror att lärarna hos Livets Ord får ens nämna ordet hbtq ellet Darwin i annat än fördömande ordalag?

Jag håller absolut med dig. Det var inte min fråga. Min fråga ser du ovan, hur har detta med det vi diskuterade att göra?
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Min poäng är koppling skolan-religion. Jag anser att svensk skola inte ska falla undan för krav som är grundade på religion och att skolan ska hållas fri från religiös påverkan. Om kravet på att flickor och pojkar ska hållas åtskilda - vare sig det handlar simundervisning eller ngt annat i undervisning - har sin grund i religion så är min uppfattning att skolan ska stå emot detta. På samma vis borde vi inte acceptera religiösa friskolor eftersom sannolikheten att dessa kommer att ta religiösa hänsyn i undervisningen är uppenbar.
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Min poäng är koppling skolan-religion. Jag anser att svensk skola inte ska falla undan för krav som är grundade på religion och att skolan ska hållas fri från religiös påverkan. Om kravet på att flickor och pojkar ska hållas åtskilda - vare sig det handlar simundervisning eller ngt annat i undervisning - har sin grund i religion så är min uppfattning att skolan ska stå emot detta. På samma vis borde vi inte acceptera religiösa friskolor eftersom sannolikheten att dessa kommer att ta religiösa hänsyn i undervisningen är uppenbar.

Nästa steg är kanske att det är säkrast att dela upp eleverna efter kulturell bakgrund. Kanske i egna klasser eller egna skolor. Kanske ännu bätter flickklasser och pojkklasser. Eller för all del gör det på skolnivå och inte klassnivå.

För många föräldrar vill säkert att deras barn skall ha könsblandad undervisning, även simundervisning. Hur gör man då för att alla skall få som de vill? Kan alla få som de vill i skolan?
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Problemet är att barnen redan är offer och att vi genom att acceptera religiösa argument f exempelvis könsuppdelad simundervisning ytterligare låser in dem i detta. Nu kan man ju tycka att just simundervisning är kopplad till ngt som kan göra skillnad på liv o död och att man därför just i detta fall ska låta ändåmålet Helga medlen ( som många här argumenterar för) men låt oss då ta ställning till att bära burka i skolan istället? Är det ok? Att slippa vara med när RFSL kommer till lektionen i biologi - är det ok? Att slippa besöka synagogan på religionstimmen - är det ok? Att flickor inte ska ha en manlig idrottslärare - vore det ok? Nej- i alla fallen enligt mig. Detta är inte valfritt utan en del av svensk grundskola där det gäller skolplikt för alla svenska barn oavsett religion.

Burka i skolan har jag inga problem med, varför skulle den utgöra ett problem?

Jag tycker inte att någon ska "slippa" obligatorisk undervisning öht. Dock är det svårt att hindra elever från att skolka.
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Driver du med mig? Inget problem med burka?
Ska förtryck accepteras bara det sker i namnet av religion eller ngn främmande kultur?

Burka i skolan är för mig ett problem av två anledningar: för det första är det ett uttryck f extremt kvinnoförtryck som jag anser vara helt oförenligt med de värderingar som vårt samhälle bygget på. Om skolan accepterar burka har vi som jag ser det totalt övergivit de flickor o kvinnor som är offer för de kulturer där bl à burka används för att beröva kvinnor grundläggande mänskliga rättigheter. Detta ska vi aldrig acceptera som en del av det vårt samhälle. Detta är för mig det överordnade argumentet. För det andra - och det var den argumentation Skolverket använde sig av - bygger undervisning på kontakt lärare och elever där det är viktigt att i undervisningssituation kunna kommunicera via t ex ögonkontakt och minspel.
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Driver du med mig? Inget problem med burka?
Ska förtryck accepteras bara det sker i namnet av religion eller ngn främmande kultur?

Burka i skolan är för mig ett problem av två anledningar: för det första är det ett uttryck f extremt kvinnoförtryck som jag anser vara helt oförenligt med de värderingar som vårt samhälle bygget på. Om skolan accepterar burka har vi som jag ser det totalt övergivit de flickor o kvinnor som är offer för de kulturer där bl à burka används för att beröva kvinnor grundläggande mänskliga rättigheter. Detta ska vi aldrig acceptera som en del av det vårt samhälle. Detta är för mig det överordnade argumentet. För det andra - och det var den argumentation Skolverket använde sig av - bygger undervisning på kontakt lärare och elever där det är viktigt att i undervisningssituation kunna kommunicera via t ex ögonkontakt och minspel.

Ska du förbjuda push up-BH i skolan? Djupa urringningar? Tröjor som visar magen? Stringtrosor som når över byxkanten? Så ljusa byxor att trosorna lyser igenom? Tröjor med sexistiska bilder (och vilken kommitté ska bestämma vad som är okej och inte)?

Kommunikation med en burka ser jag inte som ett problem. Jag är helt övertygad om att muslimer som brukar burka kan kommunicera alldeles utmärkt med varandra, jag tror även att andra kan klara av den biten.
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Sydsvenskan har idag en lång artikel om hur kvinnor sviks av samhället på olika sätt. Bl à blundar vi svenskar o svenska myndigheter f det förtryck som kvinnor från sk hederskulturer utsätts för. Jag skäms när jag läser artikeln! Sol- av din profil att döma är du både självständig egenföretagare och välutbildad kvinna - tror du att du skulle fått denna möjlighet i ett samhälle som klär kvinnor i burka?
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Den klädsel du beskriver har inget med religion att göra.

Förtryck är väl inte begränsat till bara religöst förtryck? Att flickor redan från 6-årsåldern har ett behov att objektifiera sig genom att både banta, sminka sig och försöka klä sig sexigt är i min mening också ett uttryck för kvinnoförtryck, måhända inte religiöst men det är faktiskt skitsamma.

Sydsvenskan har idag en lång artikel om hur kvinnor sviks av samhället på olika sätt. Bl à blundar vi svenskar o svenska myndigheter f det förtryck som kvinnor från sk hederskulturer utsätts för. Jag skäms när jag läser artikeln! Sol- av din profil att döma är du både självständig egenföretagare och välutbildad kvinna - tror du att du skulle fått denna möjlighet i ett samhälle som klär kvinnor i burka?

Nej, antagligen inte men det är bla. tack vare att jag lever i ett demokratiskt samhälle där man tolererar olikheter. Ett samhälle som möter intolerans med tolerans och försöker öppna dörrar istället för att stänga dem.
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Kvinnoförtryck kan ta sig många uttryck och behöver inte vara kopplade till religion men i denna tråd är det sambandet religion och kravet på att få acceptens för handlingar med religiösa motiv som diskuteras.
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Jag tror inte vi bidrar till ett sådant samhälle om vi faller till föga f religiösa motiv - att tillåta burka i skolan med motivet att ' det är bättre att flickor går i skolan i burka än inte alls - är för mig att fegt kapitulera. Vi ska säga : vi är i Sverige - här har vi skolplikt - här står vi upp för jämställdhet och accepterar inga undantag på religiös grund. Det är lika lite ok f eleven att bara burka som att bära tomtedräkt m mask. Ansiktet ska synas! Så tror jag vi hjälper tjejerna att bli starkare och våga göra egna vägval!
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Ett samhälle som möter intolerans med tolerans och försöker öppna dörrar istället för att stänga dem.

Jag tycker man i möjligaste mån ska vara tolerant inför andras olikheter men man ska inte bli så tolerant att man har överseende med alltför mycket intolerans.
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Du har missat England. Där ser husen helt öde ut. Tjocka gardiner för hela fönstren. På min första resa dit på sent åttiotal skojade guiden om att om det fanns blommor och pynt i fönstren och man kunde se in så bodde det skandinaver i den lägenheten.
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Och att ta män men inte kvinnor i hand uppfattas som väldigt oförskämt i Sverige. Varför ska man begära att en 18-åring som kanske redan känner sig motarbetad ska ha förståelse för detta? Hur rimmar detta med att man i andra fall försöker uppmuntra flickor att studera matematik/teknik?

Ungefär så fungerar jag också.

Om den svenska? unga kvinnan blir förolämpad/känner sig obekväm av att inte få skaka hand med en man. Av traditionella skäl.

Och den muslimske mannen känner likadant om att skaka hand med en kvinna pga traditionella skäl.

Vems tradition ska man då värdera högst? Är det rätt att den ene ska ha företräde före den andre?

Rent spontant skulle jag säga att då är väl det enklaste att båda genomför en neutral hälsning som ingen av de inblandade känner obehag inför.

Man kan tex föra fram händerna utan att röra vid varandra, buga eller något annat. Eller säga något hälsningsord.

Nu kan jag inte anföra den hälsning Spock gör i Startrek med handen eftersom den tydligen är inspirerad av en judisk välsignelsegest och det är möjligt att den skulle kunna ta anstöt i vissa läger. Men som sagt det finns ju alternativ till handskakningar vilka mycket väl skulle kunna vara både högtidliga och accepteras som neutrala av de flesta religioner och nationaliteter.
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Jag blev senast för ett halvår sedan grundligt handvisiterad av en man på Kastrup. Så att bli visiterad av någon från samma kön är inte alls något som sker automatiskt. Det står även en skylt innan kontrollen att om man önskar bli visiterad av någon från sitt eget kön kan man säga till om det, men att det då kan förekomma väntetid.
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Justja , i Danmark vet jag att det sker. Dock har jag inte hört om det någon annanstans.
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Nä, flög till Frankrike en gång och det pep om mig när jag gick igenom metalldetektoren. Gick fram till vakterna men de viftade bara bort mig, fanns inga kvinnliga vakter på plats. Känns ju jäkligt säkert och bra.
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Den som påstår att burka inte är ett förtryck av kvinnor har väldigt lite kännedom om mänskliga fri och rättigheter. Att kvinnor själva säger att det inte är förnedrande är som när ett agat barn säger att han förtjänar stryk för att han varit dum.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp