Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Att bära burka i skolan skall jämföras med att bära rånarluva. Religion är ingen ursäkt för särbehandling.
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Att bära burka i skolan skall jämföras med att bära rånarluva. Religion är ingen ursäkt för särbehandling.

Nej, har du "rånarluva" på dig har du för avsikt att råna någon. Du kan inte påstå att kvinnor med burka har för avsikt att göra någon annan illa? Det kan möjligen liknas vid att bära skidmask och uppvuxen i norra Sverige med kyla neråt -30 på vintern så var det faktiskt inget konstigt alls.
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Vad vet du om anledningen till att någon har rånarluva på sig? Det är otroligt korkat att tro att du vet varför någon klär sig hur den gör. Burka eller rånarluva, shit the same! Effekten är densamma, du döljer ditt ansikte. Religiöst trams skall inte ha fripass.
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Vad vet du om anledningen till att någon har rånarluva på sig? Det är otroligt korkat att tro att du vet varför någon klär sig hur den gör. Burka eller rånarluva, shit the same! Effekten är densamma, du döljer ditt ansikte. Religiöst trams skall inte ha fripass.

Eftersom du uttryckligen skrev rånarluva... =en luva som används vid rån. Sedan kan det handla om nylonstrumpor, skidmasker eller annat.

Men då vet jag, ungar ska inte få ha skidmasker på sig utomhus när det är -30 grader eftersom de då döljer ansiktet och det är ju ett förhatligt beteende.
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Vad vet du om anledningen till att någon har rånarluva på sig? Det är otroligt korkat att tro att du vet varför någon klär sig hur den gör. Burka eller rånarluva, shit the same! Effekten är densamma, du döljer ditt ansikte. Religiöst trams skall inte ha fripass.
Nu råkar det ju vara precis som med sk hedersmord inte enbart muslimer som bär burka utan även kristna. Precis som att det inte enbart är judar och muslimer som omskär pojkar utan väldigt vanligt även bland högerextrema, konservativa kristna i USA. :sneaky:
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Så därför är all religion förkastlig. Bort med vidskepelse och fram för humanism, förnuft, forskning och vetenskap. Detta gäller all organiserad religion!
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Om vi får fler barn med burka i skolan eller ej hänger sannolikt ihop med den politiska utvecklingen i världen och vilka länder flyktingströmmarna kommer från i framtiden i kombination med vilket fotfäste extrema varianterna av islam kan tänkas få i Sverige i framtiden. Jag är inte speciellt rädd f just burkabärare ellet religiösa människor och utan f att religion ska tillåtas få större inflytande i vårt samhälle. Varje litet och i sig till synes harmlös eftergift riskerar att bli en del av en större reträtt. Jag vill leva i ett starkt sekulariserat samhälle eftersom jag är övertygad om att det är den bästa garanten f bl jämställdhet. Sverige är ett av världens mest sekulariserade länder och ett av de mest jämställda och det vill jag att vi slår vakt om helt enkelt!
 
Senast ändrad:
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Om vi får fler barn med burka i skolan eller ej hänger sannolikt ihop med den politiska utvecklingen i världen och vilka länder flyktingströmmarna kommer från i framtiden i kombination med vilket fotfäste extrema varianterna av islam kan tänkas få i Sverige i framtiden. Jag är inte speciellt rädd f just burkabärare ellet religiösa människor och utan f att religion ska tillåtas få större inflytande i vårt samhälle. Varje litet och i sig till synes harmlös eftergift riskerar att bli en del av en större reträtt. Jag vill leva i ett starkt sekulariserat samhälle eftersom jag är övertygad om att det är den bästa garanten f bl jämställdhet. Sverige är ett av världens mest sekulariserade länder och ett av de mest jämställda och det vill jag att vi slår vakt om helt enkelt!

Jag håller med dig, men anser inte att intolerans gentemot religion är förenligt med detta.

Jag tror ju att människor flyr till just detta du tar upp, inte att de kommer hit för att förvandla Sverige till ett ny islamstat.
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Så därför är all religion förkastlig. Bort med vidskepelse och fram för humanism, förnuft, forskning och vetenskap. Detta gäller all organiserad religion!

Så då ska vi avskaffa religion? Kanske rent av göra som kineserna, förbjuda den helt?
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Jag är ingen förespråkare av förbud öht. Däremot så skall religiösa inte ha speciella hänsyn i samhället. Religion skall hållas i kyrkan och inte spegla lagstiftningen.
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Jag är ingen förespråkare av förbud öht. Däremot så skall religiösa inte ha speciella hänsyn i samhället. Religion skall hållas i kyrkan och inte spegla lagstiftningen.

Jag håller med, men vem förespråkar att religiösa ska erhålla särskilt hänsyn?
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Driver du med mig? Inget problem med burka?
Ska förtryck accepteras bara det sker i namnet av religion eller ngn främmande kultur?

Burka i skolan är för mig ett problem av två anledningar: för det första är det ett uttryck f extremt kvinnoförtryck som jag anser vara helt oförenligt med de värderingar som vårt samhälle bygget på. Om skolan accepterar burka har vi som jag ser det totalt övergivit de flickor o kvinnor som är offer för de kulturer där bl à burka används för att beröva kvinnor grundläggande mänskliga rättigheter. Detta ska vi aldrig acceptera som en del av det vårt samhälle. Detta är för mig det överordnade argumentet. För det andra - och det var den argumentation Skolverket använde sig av - bygger undervisning på kontakt lärare och elever där det är viktigt att i undervisningssituation kunna kommunicera via t ex ögonkontakt och minspel.

Och det är kvinnovänligt att vilja införa begränsningar i kvinnors val av klädsel menar du? Det som du förespråkar menar jag nu.
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Eller är just religiöst kvinnoförtryck lite extra dåligt? I min värld är båda lika illa.

Problemet är att religion och kultur används som ursäkt för kvinnoförtryck och brott mot mänskliga rättigheter. Det är därför vi fick en särskild deklaration om kvinnors rättigheter, som vissa länder inte vill skriva under, trots att deklarationen för mänskliga rättigheter likställer män och kvinnor.
I den bemärkelsen får religiöst och kulturellt förtryck större genomslagskraft. Därför anser jag att det är fel att acceptera kultur och religion som motivering för att diskriminera kvinnor. Ett ännu större problem är när män av religiösa eller kulturella skäl vägrar ta order av en kvinlig chef, det är inte ovanligt att dessa män även vägrar skaka hand med kvinnor av kulturella skäl. En skola som är religiöst obunden ska inte accepteras att en lärare särbehandlar kvinnor på grund av lärarens religion.
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Problemet är att religion och kultur används som ursäkt för kvinnoförtryck och brott mot mänskliga rättigheter. Det är därför vi fick en särskild deklaration om kvinnors rättigheter, som vissa länder inte vill skriva under, trots att deklarationen för mänskliga rättigheter likställer män och kvinnor.
I den bemärkelsen får religiöst och kulturellt förtryck större genomslagskraft. Därför anser jag att det är fel att acceptera kultur och religion som motivering för att diskriminera kvinnor. Ett ännu större problem är när män av religiösa eller kulturella skäl vägrar ta order av en kvinlig chef, det är inte ovanligt att dessa män även vägrar skaka hand med kvinnor av kulturella skäl. En skola som är religiöst obunden ska inte accepteras att en lärare särbehandlar kvinnor på grund av lärarens religion.

Alla har vi väl kulturella och traditionella värderingar som ger sig uttryck i våra beteenden? Om en man ryggdunkar män när han kramar dem, men inte kvinnor så särbehandlar han. Det är också förkastligt, eller? Eller helt enkelt inte kramar män alls utan bara tar hand men gärna kramar kvinnor när han hälsar. Eller män som per automatik håller upp dörren för en kvinna men inte för en man. Som drar ut stolen till en kvinna på affärslunchen men inte till sina kollegor med snopp. Det är inte uppenbart att en man som inte tar kvinnor i hand (och vice versa) bedömer det motsatta könet annorlunda. Då har jag svårt att se skillnaden i beteende som diskriminering.

En man som inte tar order av en kvinna kommer ju på sikt få sparken om han har en tjänst under en kvinna. Jag har svårt att se ett problem där.
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Så därför är all religion förkastlig. Bort med vidskepelse och fram för humanism, förnuft, forskning och vetenskap. Detta gäller all organiserad religion!
Hur tänker du nu? Hedersmord, omskärelse och burka = religion? Tja, omskärelse är ju till viss del religion om man ser till manlig omskärelse, men det finns inget i varesig Koranen eller Bibeln som förespråkar kvinnlig omskärelse och jag har väldigt svårt att tro att just burka eller hedersmord står med i någon av dem heller. O_o
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Det är skillnad på formella och privata sammanhang.

Och ja jag skulle tycka det var märkligt om en man höll upp dörren för mig men inte för min manliga kompisar om det konsekvent var så. Själv håller jag upp dörren för den som behöver det oavsett kön.
 
Senast ändrad:
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

En man som inte tar order av en kvinna kommer ju på sikt få sparken om han har en tjänst under en kvinna. Jag har svårt att se ett problem där.

Det är ett problem, fråga kvinliga chefer som stöter på det.
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

En man som inte tar order av en kvinna kommer ju på sikt få sparken om han har en tjänst under en kvinna. Jag har svårt att se ett problem där.


Den där sikten kan vara evighetslång.
Det är betydligt lättare att avskeda den som snattar än den som har dålig attityd.
I den bästa av världar skulle alla med dålig attityd snatta från sin arbetsgivare.
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Jag håller med, men vem förespråkar att religiösa ska erhålla särskilt hänsyn?

Det är ju just det tråden handlar om. En lapp sätts upp på dörren utanför en sal där en examination ska hållas. Kvinliga studenter uppmanas att visa särsklid hänsyn mot en religiös man, deras examinator. De ber kvinliga studenter att inte sträcka fram handen för att hälsa på sin examinator då han inte tar kvinnor i hand.
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Det är ju just det tråden handlar om. En lapp sätts upp på dörren utanför en sal där en examination ska hållas. Kvinliga studenter uppmanas att visa särsklid hänsyn mot en religiös man, deras examinator. De ber kvinliga studenter att inte sträcka fram handen för att hälsa på sin examinator då han inte tar kvinnor i hand.

Kan lika gärna tolkas som att det är av hänsyn till kvinnorna så att de inte ska ta illa upp när han inte tar dem i hand. Eller hänsyn till båda parter. Kvinnor informeras om att mannen ifråga inte tar kvinnor i hand.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp