Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Det tror jag är en aning förhastat.

Men i alla andra sammanhang brukar man ju säga att det är den som känner sig kränkt som har rätt att definiera vad en kränkning är. Uppenbarligen var det någon som tog illa upp.
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Men i alla andra sammanhang brukar man ju säga att det är den som känner sig kränkt som har rätt att definiera vad en kränkning är. Uppenbarligen var det någon som tog illa upp.

Javisst. Men på vilket vis har det att göra med att jag tror att det är förhastat att tänka att den man som inte vill ta kvinnor i hand också förespråkar sharialagar?
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Jag förstår inte. Feminister som brukar vara så skarpa och smarta spårar ur så otroligt när det gäller religiös sexism (eller vad man nu ska kalla det). Då är allt helt plötsligt okej och ligger på KVINNAN att acceptera och bemöta på ett bra sätt.

Sanning med modifikation. Feminism bygger ju mycket på maktstrukturer och hierarkier. Kritiken är mycket av en one-way-street där särbehandling uppmärksammas då den sker från en mer privilegierad grupp till en mindre privilegierad grupp. Därför finns det en större acceptans när förhållandet är motsatt. Islam står ju lägre än kristendomen i denna makthierarkin (d.v.s muslimer anses inte lika privilegierade som kristna) så därför kritiseras inte intolerans eller särbehandling från Islam på samma sätt. Om särbehandlingen hade kommit från en djupt troende kristen hade det säkerligen låtit annorlunda.
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

För övrigt har jag faktiskt lite svårt för att du som man kliver in och säger att sånt här får faktiskt tjejer ta. Vem är du att avgöra det?


Jag ber om ursäkt. Det var inte alls min mening att förminska kvinnors problem i vardagen eller att avgöra vad man får tycka om.

Vad jag ville ha sagt är att jag inte ser problemet i just det här fallet. En snubbe vill hälsa på kvinnor på ett annat sätt än att ta i hand. Ja... Det behöver ju inte betyda något annat än att han just hälsar olika på män och kvinnor. Petruska säger att det är något förhastat att gå därifrån till att förespråka sharialagar. Då tycker jag att Petruska kommer med dagens understatement. Förhastat är ett mycket diplomatiskt sätt att beskriva de slutsatserna.
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Jag hade sträckt fram min hand och stirrat honom i ögonen och blivit stående där till han tog mig i hand eller dom bar ut mig

Skillnaden är en det handlar om ELEVENS examination. Det har HENS presation som skall belönas genom att visa HEN respekt på det sättet som HEN anser vara respektfullt.
Det är inte examinatorns stora dag som skall visas respekt här
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Petruska säger att det är något förhastat att gå därifrån till att förespråka sharialagar. Då tycker jag att Petruska kommer med dagens understatement. Förhastat är ett mycket diplomatiskt sätt att beskriva de slutsatserna.

:D

Jag antar att kvinnor som tror på samma version av islam (eller vad man ska kalla det) som den här examinatorn inte heller tar män som de inte är släkt med i hand? Man hör aldrig något om detta, men det verkar ju inte osannolikt att så skulle vara fallet.
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Jag håller inte alls med om din bild av feminism. Intersektionalitet har varit på tapeten inom feminism sedan 80-talet och har stått högt upp på dagordningen i minst tio år. Internationellt sett alltså.

Du får det att låta som om feminism är en enhetlig västerländsk rörelse. Det finns feminister som verkar i länder där islam är dominerande. Det finns feminister som är muslimer.

Jag blir matt när du hela tiden försöker framställa feminism som något enkelt, homogent och korkat.

Ett utmärkt lästips om du vill få en djupare förståelse för feminism, kön, islam och västerländsk dominans är Joan Scotts The Politics of the Veil. Garanterat ingen simpel analys av en lodrät hierarki.
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Jag ber om ursäkt. Det var inte alls min mening att förminska kvinnors problem i vardagen eller att avgöra vad man får tycka om.
Har du erfarenhet av att vara kvinna på en teknisk högskola? I annat fall kanske du inte ska yttra dig om den saken heller.
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

:D

Jag antar att kvinnor som tror på samma version av islam (eller vad man ska kalla det) som den här examinatorn inte heller tar män som de inte är släkt med i hand? Man hör aldrig något om detta, men det verkar ju inte osannolikt att så skulle vara fallet.

Och nu har den seriösa diskussionen redan urartat till personangrepp. Jag lägger härmed ner diskussion!
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Skulle en anti-feminist vara någon som är emot kvinnor på något sätt menar du?

Självklart är det så!

Feminism = att tycka att män och kvinnor ska vara lika mycket värda och ha samma rättigheter.

Antifeminism = att tycka att män och kvinnor inte är lika mycket värda och inte behöver ha samma rättigheter.


Det är tack vare feminister som du och jag kan gå och rösta! Var lite tacksam.
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

En snubbe vill hälsa på kvinnor på ett annat sätt än att ta i hand. Ja... Det behöver ju inte betyda något annat än att han just hälsar olika på män och kvinnor.
Kvinnorna i klassen fick förhållningsregler innan de ens träffade honom. Jag kan inte se hur det är acceptabelt.
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Jag pratar främst om svensk feminism kanske bör tilläggas, jag är inte särskilt påläst om hur feminismen ser ut i muslimska länder. Tack för lästipset, ska absolut kolla närmare på det.

För att exemplifiera lite vad jag menar så (utifrån vad jag kan se) så har (svensk) feminism inga problem med att problematisera särskilda strukturer inom grupper som anses privilegierade. Däremot om en diskriminerande struktur finns primärt hos en underprivilegierad grupp så pratar man gärna istället om att den är en förlegad syn som genomsyrar hela samhället. Man pratar om mäns våld mot kvinnor, vitas rasism o.s.v. Men när folk pratar om hedersförtryck så problematiserar man istället bilden av att det skulle vara särskilt illa inom vissa (underprivilegierade) kulturer och är noga med att belysa att det även förekommer hos mer privilegierade grupper. Exempel: "Utställningen Hedersrelaterat våld på Fredens Hus i Uppsala vill ifrågasätta förutfattade meningar. [...] – Tanken är att belysa att det finns andra former av hedersrelaterat våld än de som förknippas med invandrare och som det skrivs om i medierna. Det är en viktig fråga att diskutera framför allt för ungdomar som inte vet att det finns svensk hederskultur, säger verksamhetschef Jesper Magnusson."

Precis på samma sätt har Feministiskt initiativ inga problem med att kritisera just kyrkan men kritik kommer mot moskéer väljer man istället att påpeka att detta förtryck förekommer överallt.

Vissa gärna ett exempel, ett enda, där ett förtryck anses komma primärt från en privilegierad grupp och där feminister problematiserar den föreställningen med att även svagare grupper i samhället också står för detta förtryck.
 
Senast ändrad:
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Självklart är det så!

Feminism = att tycka att män och kvinnor ska vara lika mycket värda och ha samma rättigheter.

Antifeminism = att tycka att män och kvinnor inte är lika mycket värda och inte behöver ha samma rättigheter.


Det är tack vare feminister som du och jag kan gå och rösta! Var lite tacksam.

Nej du tänker på manschauvinism. Antifeminism är kritik mot feminismen som rör bland annat att att feminismen inte främjar jämställdhet, är antiintellektuell och frihetsfientlig. Antifeminister är vanligtvis för lika rättigheter mellan kvinnor och män. Vilket jag förvisso redan skrivit till dig.

Du får gärna tycka att antifeminister är människor som inte tycker att män och kvinnor är lika mycket värda men i verkligheten är de allra flesta som kallar sig antifeminister FÖR lika värde och lika rättigheter mellan könen.
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Naturligtvis ska en människa ha rätt att vägra ta andra människor i hand, detta utan att föraktas eller misskrediteras för det.
Men detta endast så länge beteendet gäller alla människor. Börjar han/hon välja bort kvinnor eller män, mörkhyade eller ljushyade då är det diskriminering och då har vi/samhället rätt o skyldighet att agera.
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Har läst tråden och funderat lite ...

Om man inte vill ta en person av motsatta könet i hand kan man heller inte ta ett arbete där detta är något som man regelbundet kan förväntas behöva göra ... Så om man inte vill behöva ta en person av motsatt kön i hand får man hitta sig ett arbete där detta inte heller blir ett problem!
Personligen hade jag blivit mkt förorättad om jag hade mött en person som inte vill hälsa på mig genom att ta i hand om detta var i ett sammanhang där detta kan förväntas - det är faktiskt det vedertagna sättet att hälsa på i det här landet. Anledningen till att personen inte vill hälsa tycker jag är tämligen ointressant. För mig är det inte legitmit att använda religion som en förevändning till att uppföra sig på ett sätt som omgivningen uppfattar som oförskämt.
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Att en person känner sig kränkt betyder inte att hen har rätt! Om religiösa människor känner sig kränkta för att människor runt om inte godtar deras trams så får dom bli hur kränkta dom vill, det är inte mitt problem.
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Jag tänker att den mest praktiska lösningen hade varit att examinatorn inte skakade hand med någon utan bara bugade sig (eller nåt).

Det är väl nån sorts glidande skala kring vilken typ av kroppskontakt vi vill ha med människor och vad man själv kan acceptera. Själv blev jag utsatt för kroppsvisitering vid säkerhetskontrollen på Kastrup av en man härförleden, det kändes grymt obehagligt, han kände mig runt brösten och vek ner byxlinningen. Hade jag kränkt honom om jag vägrat att låta honom kroppsvisitera mig (jag var mycket nära att göra det)? Eller skulle jag ta seden dit jag kom?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp