Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Som sagt, jag vet inte vad jag tycker och funderar mest. Jag ser problemet, det är inte det.

Men du har inte svarat på mina frågor kring hur det hela har med demokrati och fördomar att göra, med flera.
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

KL

Nu har jag dessutom läst den lilla notisen som TS länkade till. Jag tycker att det är obegripligt att man anställer en man som är så rädd för att en kvinna ska ta i honom att de måste förvarna eleverna.

Hade de varit lite smarta hade de sagt att han led av akut bacillskräck så att INGEN tog honom i hand.

Hade jag som student fått det där meddelandet hade jag blivit vansinnig. Fullkomligt vansinnig. Ännu mer så om det varit min dotter.
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Denne person har vett att uppföra sig demokratiskt när han befinner sig i en demokrati.
För hans odemokratiska blod är nåt han får kämpa emot hela tiden? :confused:

Jag känner inte en enda muslim som inte tar i hand. Och jag känner många! Din pakistanier tyckte väl helt enkelt att det kändes helt OK, helt oproblematiskt att ta i hand. Han lär ju knappast ha tänkt "oh well, bete dig 'demokratiskt' nu".
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Håller helt med! Jag tar inte att bli behandlad annorlunda pga mitt kön oavsett vad för religion omgivningen lutar sig mot. Att vara religiös är inte ett frikort för att få behandla mig som en Kvinna.

Hur hanterar du det rent praktiskt?

Skulle du ha krävt att få skaka hand med den där examinatorn, tagit tag i hans hand och skakat den mot hans vilja?

Eller om en killkompis kramar dig lite snällt så där och sedan kramar en annan man i sällskapet med ryggdunkar? Kräver du att få bli ryggdunkad då?
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Nu måste man ju inte tvinga sig på folk. Man kan ju också lämna in klagomål till exempel. Typ som om jag blir tafsad på av en lärare så ser jag inte att jag måste ha en asbra plan för hur jag exakt skulle hantera det just då. Det räcker med att jag vet att jag skulle anmäla det.

Angående dina paralleller med spanska pussar så tycker jag att det är väldigt märkligt faktiskt. Bara för att jag blir bemött annorlunda som kvinna i vardagliga situationer behöver det väl inte betyda att jag MÅSTE acceptera att en lärare på universitetet gör skillnad på mig gentemot mina manliga medstudenter?

Jag förstår inte. Feminister som brukar vara så skarpa och smarta spårar ur så otroligt när det gäller religiös sexism (eller vad man nu ska kalla det). Då är allt helt plötsligt okej och ligger på KVINNAN att acceptera och bemöta på ett bra sätt.
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

kl
Jag kan ju säga att jag blivit mer illa till mods/irriterad om universitetet skickat ut en sådan "varning" innan en examination. Betydligt mer än om jag bara hade kommit till en examen och personen på ett respektfullt sätt förklarat kort varför det är dennes val, det hade jag mer kunnat acceptera.

...och det oavsett om det var en person med bacillskräck, en rasist som inte vill röra vithyade eller en religiös som inte vill röra kvinnor eller vilka andra anledningar det nu finns.
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Jag tolkade Tranis inlägg som att det handlade om åtgärder i stunden, men jag kan ju ha haft fel.

Själv skulle jag definitivt snarare ha tagit upp det hela med överordnade än spelat över vid tillfället.

Sen tycker jag alltså inte alls, och skrev inte, att om man accepterar särbehandling ifråga om kindpussar och ryggdunkar, så är man också skyldig att göra det i andra hälsningssammanhang. Men jag tycker inte att situationerna är helt väsensskilda (om man bortser från att vi pratar om en examination, en formell situation). I båda fallen handlar det om att göra skillnad på folk utifrån kön, inte utifrån vilken relation man har. (Min man brukar för övrigt roa sig med att krama även män "riktigt", inte på armslängds avstånd och inte med ryggdunkar. Det är väl den strategi som kommer närmast att handgripligen fatta den där examinatorns hand om man är kvinna.)

Som sagt vet jag inte riktigt vad jag tänker om det här med de få muslimska män som inte tar kvinnor i hand. Så om du saknar en skarp analys från min sida, så får jag göra dig besviken. Jag har ingen. Jag vet inte vad jag tycker. Därav mina frågor i den här tråden.

Andra verkar veta vad de tycker, därför är det roligt att ställa frågorna till dem.
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Jag blir arg.

I detta fallet hade jag absolut gjort en grej av det. Blivit arg, krävt att få ta i hand eller krävt en annan examinator. Hade jag inte funnit mig i situationen (beroende på hur den såg ut) hade jag gått hem och grämt mig över att jag inte sade ifrån.

Om en man hälsar på ett sällskap där jag är med och han ryggdunkar männen för att sedan komma till mig och vilja ge en kram så signalerar jag avstånd (ryggdunk). I omvänt förlopp så låter jag min reaktion stanna i tanken. (Men jag brukar generellt undvika kramar och hälsar helst enbart muntligt.)
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Som sagt, jag vet inte vad jag tycker och funderar mest. Jag ser problemet, det är inte det.

Men du har inte svarat på mina frågor kring hur det hela har med demokrati och fördomar att göra, med flera.

Jag kopplar samman "att inte ta kvinnor i hand" med religiös fundamentalism och sharialagar.
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Jag vet inte vad jag tycker. Därav mina frågor i den här tråden.
Dina frågor förvånar mig faktiskt lite. Typ som om du "inte haft nån uppfattning" i en tråd om en tjej som blivit våldtagen och sen suttit och ställt frågor i stil med "men är det inte LITE klantigt att gå hem själv från bussen?".
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Det är ju väldigt enkelt att svara på. Det är ju sannolikt fullt möjligt i religionen att ha full respekt för kvinnor, full respekt för deras matematiska förmåga, skicka alla sina döttrar till universitetet OCH låta bli att skaka hand med kvinnor utanför familjen (av kanske respekt för kvinnan i fråga).

Muslimerna har ju kunnat använda hela konceptet OCH haft kvinnor som lett arméer.

Speciellt eftersom vi vet att det finns muslimska länder som respekterar kvinnans intelligens eller har gjort i alla fall (tror inte att just matematisk förmåga anses lika okvinnligt över hela världen). Så man kan ju inte döma utan att veta. Om en amerikansk professor däremot vägrar skaka hand med mig eller säger ngt om min kvinnlighet då vet jag ju bortom alla tvivel att han är en diskriminerande idiot och med största sannolikhet kommer att behandla proven olika.

Varken islam eller kristendomen drar ju in några feministiska poäng, men det är svårt att säga ngt om enskilda personer bara baserat på om de följer en gammal artighetskultur.

Bara för att den amerikanska professorn öppnar dörren åt mig så behöver det inte betyda att han kommer att rätta mina prov hårdare, men det kan göra det.

Därför tycker jag att man som feminist kan vara mellanupprörd tills det är bevisat att personen också tänker gradera kvinnornas prov diskriminerande. Och upprörd över att han inte kan låta bli att skaka hand med männen.
 
Senast ändrad:
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Nä, vet du, jag tycker inte att all is fine så länge man graderar kvinnors och mäns prov likadant.

Lite högre krav än så har jag nog på examinatorer.

Jag tycker inte att nån i hela världen ska tvinga den här mannen att skaka hand med kvinnor. Verkligen inte. Men han kan välja på att sköta det lite snyggt, inte skaka hand med någon, eller att inte vara examinator. Att skicka ut en lapp där det står att tjejerna inte får ta honom i hand duger liksom inte. Om du frågar mig.
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Dina frågor förvånar mig faktiskt lite. Typ som om du "inte haft nån uppfattning" i en tråd om en tjej som blivit våldtagen och sen suttit och ställt frågor i stil med "men är det inte LITE klantigt att gå hem själv från bussen?".

Jag tycker att det är rätt stor skillnad på att bli våldtagen och att inte bli skakad hand med. Även om vi bortser från att våldtäkt är olagligt.

Alltså, vad jag tänker är väl ungefär att vi ständigt får stå ut med att andra har en massa idéer och har konstigheter för sig, bottnar det inte i den ena eller andra principen så bottnar det i religion.

Generellt verkar vi vara ganska toleranta, eller åtminstone gilla tolerans - folk får demonstrera, de får äta vegetariskt, de får gå undan och be, de får pussa damerna och ryggdunka herrarna med mera med mera - men att på religiös grund inte ta kvinnor i hand får inte män.

Så sett reagerar jag nog mer på den föregående varningen än på att han inte tog i hand. Den hjälpen tycker jag inte att han förtjänade. Och det hade ju varit socialt smidigare av honom att inte ta någon i hand, det måste man ju inte vid en examination.
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Jag blir arg.

I detta fallet hade jag absolut gjort en grej av det. Blivit arg, krävt att få ta i hand eller krävt en annan examinator. Hade jag inte funnit mig i situationen (beroende på hur den såg ut) hade jag gått hem och grämt mig över att jag inte sade ifrån.

Där blev ju också sagt i från, men eftersom beskedet kom så sent så kunde de inte hitta en annan censor. Det konstigaste är att han har gjort på samma sätt i 8 år och först nu blir det en stor sak av det...
Men annars håller jag nog med Ainon att en kort förklaring på plats hade varit trevligare. Och/eller bara sagt att eftersom han pga religösa åsikter inte "kan" ta kvinnor i hand, kommer han inte ta någon i handen.

Är nog enig med Petruska om att jag kan se problemet, men inte helt 100 % vet vad jag tycker. Personligen tror jag inte att jag hade tänkt så mycket över det så länge jag inte blev bedömt annorlunda för att vara kvinna, det är ju det examen handlar om just då.

Men ja, har varit till eksamen här i Danmark där censorn inte hälsar med att ta i handen, de är ofta lite halv märkliga överlag de där censorerna! :angel:

Inte för att det spelar så stor roll, men det har inte hänt på universitetet utan på gymnasiet/komvux typ.
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Det var en liknelse. Jag trodde du skulle förstå det. Det var alltså dina frågor (och hur de var ställda) som var grejen, inte ämnet i sig.

Och det hade ju varit socialt smidigare av honom att inte ta någon i hand, det måste man ju inte vid en examination.
Precis, jag håller med.

I och med att du svarade som du gjorde på min liknelse så förstår vi uppenbart inte varandra överhuvudtaget. Så jag sätter punkt för min diskussion med dig här :)
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Suck, jag har skrivit i tre inlägg att jag tycker att han inte kan skaka hand med bara män, och förklarat varför jag tycker det. Jag har skrivit att han får lösa det med att inte skaka hand med någon alls i så fall. (Om du tycker att han kan komma undan genom att "sköta det snyggt" så kan det duga för mig)

På ett universitet kan man säkert hoppa bakåt med båda händerna bakom ryggen varje gång man möter någon, kvinna eller man och buga eller vad som.
(har jobbat på både universitet och företag, udda verkar fungera bättre i det första.)

Artikeln däremot med kvinnan och företaget. Det går bara inte att möta tex kunder och göra hälften av dem förbannade och ledsna eller alla förvånade över excentriskhet. Han kan inte vara anställd på ett företag i en position där det ingår att man ska möta nya människor ofta. De borde inte gett henne reprimand.
 
Senast ändrad:
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Jag skulle se till att den som inte vill ta mig i handen när det är brukligt att hälsa får förklara sig och godta att jag inte kommer att behandla honom lika respektfullt hädanefter. Jag kommer aldrig att respektera religiösa fanatiker och deras ritualer.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp