Ev. Ragdoll

Asko

Trådstartare
Jag ska flytta till en annan lägenhet inom ett år och känner suget efter katt som sällskap igen (efter ett halvår utan någon) och så hade jag tänkt adoptera en eller två katter från ett katthem - men så råkade jag halka in på spåret efter en viss raskatt ... Just det, ragdoll, som jag föll pladask för då jag känner att beskrivningen av rasen är precis en sådan katt jag önskar mig! Allt verkar passa perfekt! :love::love: *är absolut-totalt-jätte-kär*

Då jag har läst på om rasen så gott jag kan så har jag ett par frågor som jag hoppas att ni kan svara på.

1) Jag har läst att ragdollen vill ha kattsällskap om matte/husse är borta för länge om dagarna - bör det vara en katt av samma ras eller kan det vara en katt från ett katthem? (Då jag tänkte slå två flugor i samma smäll :angel:)
En följefråga; jag har hittills bara haft honkatter som har varit ensamma och skulle vilja ha en ragdoll hona (då de är mindre än hanarna som känns lite för stora) - vad är era tankar på det? Skulle en kastrerad ragdoll hona gå bäst ihop med kastrerad hane eller hona från katthemmet?

2) Jag brukar vara i sommarstugan om sommarna och dock brukar ytterdörren ofta stå öppen om dagarna när det är varmt ute och jag har ju läst att man tycker att ragdollen ska vara en innekatt - vad är era tankar om det?
Den sägs ju vara lite "lat" av sig och väldigt sällskaplig, tror ni att den ändå vill hålla sig där matte är även om världen utanför frestar och/eller är för lat för att gå ut? :D
Obs! Sommarstugan ligger ute på landet med en egen liiten väg till den lite större vägen där inte många bilar åker förbi - jag är lite fundersam då man slapp problemen med den förra katten, hon avskydde bilar så att man slapp vara orolig att hon skulle gå nära vägen ;) Jag skulle absolut inte släppa ut katten om jag inte kände att det var säkert.

Tack för all hjälp!
 
Sv: Ev. Ragdoll

Ang. Att släppa ut katten kan det vara svårt att hitta uppf. Som säljer som utekatt. Det är ju inte bara trafik som är farlig utan vilda djur och mkt annat. Man är helt enkelt rädda om sina små bebbar.
 
Sv: Ev. Ragdoll

Vissa katter kan dessutom bli väldigt ledsna om de får gå ut på sommaren och sen vara inne på vintern (fast vissa klarar det ju också, men man vet aldrig innan man provat). Vår kille började t.ex. kissa inne när han inte fick gå ut som han ville, när vi vande honom vid att bli utekatt...

Ang vilket kön katterna bör ha så har jag inte hört att det skulle spela någon roll, såvida de är kastrerade dvs... Ras spelar inte heller någon roll utan man kan blanda renrasig med huskatt.
 
Sv: Ev. Ragdoll

Vi har en ragdollhona. Innan vi köpte sällskapskatten vad hon ensam i nästan 1½ år, funkade utmärkt.

Vår dam vill INTE gå ut, kvittar när på året de gäller.

Hoppas allt går vägen :)

Hon är okastrerad och sällskapskatten är en kastrerad hankatt av rasen bondkatt :) haha.
 
Sv: Ev. Ragdoll

Jag har två ragdolls, en kastrerad hona och en kastrerad hane. Plus att jag har två huskatter och en hund. Jag upplever det som att ragdollkatterna gärna leker med varandra, men det är förmodligen för att de är mycket yngre än huskatterna. Mina bägge ragdolls går ute - tillsammans med mig och hunden, men de är inte ute utan uppsikt (vi bor också på landet) - de varken vill eller får.

Så mitt råd är att skaffa två lika gamla kissekatter, då har de mest glädje av varandra skulle jag tro
 
Sv: Ev. Ragdoll

Grattis till val av ras! Ragdollen brukar funka bra med de flesta andra katter, så om du vill skaffa en ragdoll och en huskatt från katthemmet så tror jag det kan bli jättebra! Om de båda är ganska unga och får "växa upp" tillsammans så kommer de säkert bli jättebra vänner oavsett raser! Min mamma har en ragdoll och en fd hemlös honkatt, dom funkar fint ihop.

Ang att låta katten gå lös på somrarna så kan det funka. Mina tre har varit innekatter hela sina liv, bodde först i lägenhet, och de fick följa med till min dåvarande sambos föräldrars sommarstuga där de fick gå löst under uppsikt. Först hade jag dem i koppel, men efterhand märkte jag att de aldrig gick långt bort, så då fick de börja gå lösa. Men aldrig när jag inte var med. Det funkade bra, de hade inget intresse av att gå ut när de väl kom hem till lägenheten sen.

Numera bor jag i hus, och jag låter katterna gå ut på tomten när jag är hemma. De lämnar sällan tomtgränsen, och kommer oftast när jag ropar. På vintern går de knappt ut alls.
Ragdolls är generellt ganska bekväma av sig, så de brukar ogilla dåligt väder eller kyla. Min mammas katter går också ute, och det är stor skillnad på huskatten och ragdollen. Husisen vill vara ute jämt, året runt, och är ute många timmar om dagen. Ragdollen går endast ut kortare stunder och håller sig nära huset. Annars föredrar hon att vara inne.
 
Sv: Ev. Ragdoll

Tack så mycket för alla era svar! Blev uppmuntrad och känner mig säkrare på att skaffa en ragdoll och en från katthemmet - jag ska tänka på att de ska vara i ungefär samma ålder :)
Angående utgåendet så märker jag ju att det kan variera från katt till katt, och nästan att jag ska vara oroligare för huskatten ... Och det är inte säkert att katthemmen vill sälja någon katt som ska få gå ut bara om sommarna heller.

En nyfiken fråga till - jag har läst det på olika håll men vill gärna fråga er om hur ragdollen går ihop med andra djur? (funderar nämligen på hund också men det blir inte av på ett långt tag)
 
Sv: Ev. Ragdoll

Jag har som jag skrev tidigare en hund förutom mina katter - och det har inte varit några problem alls. Ena raggisen är uppfödd med hund, den andra vande sig snabbt vid min hund, men hon var ju kattunge när hon kom till oss. Mina andra katter som var vuxna när hunden kom tycker mest att hunden är äcklig och efterbliven, men de accepterar henne men är ointresserade och ignorerar henne mest (medan hon älskar de två)
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
166
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Som titeln säger. En människa i min närhet (d.v.s. inte jag obviously) vill att deras katt ska få en kull kattungar. Anledningen är helt...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
7 874
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 084
Senast: Blyger
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 093
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp