Europafinalen i Göteborg

Sv: Europafinalen i Göteborg

Det var inte oschysst av banbyggaren. På den nivån borde de lärt sig att kunna tyda en banskiss..!
F.ö var det en bra klass!
Heja Roffe i Las Vegas :banana:

Ja hoppas verkligen han kan åka!
Nästan så att man skulle åka dit då.

Jaa, man blir sugen..Men dyrt måste det vara...
Man kanske kan slål åka med han :idea: :p

Jag tyckte nog det var lite ojuste.
Uppenbarligen var inte vänster svängen naturligt med tanke på att två ryttare i absolut världsklass missade detta.

I grundomgången var det även en sk "brytsväng". En sväng som på lägre nivå är fullkomligt bannlyst...

Nog tycker jag världens bästa ryttare ska klara av att rida genom mållinjen även om den låg som den gjorde i den omhoppningen! Klantigt av dem anser jag!
Dessutom var ju amerikanskan en av dem som missade den, och hon skulle ju i mina ögon inte ens ha varit med, hon borde ju varit avstängd! Somliga straffar Gud fort, andra väntar han lite längre med! :devil:
Hon hade säkerligen vunnit om hon inte missat mållinjen! :devil:

Personligen hade jag nog dragit i backen om mållinjen varit placerad på det viset i en klass jag rider...

_Tazty_ skrev:
Jag tyckte nog det var lite ojuste.
Uppenbarligen var inte vänster svängen naturligt med tanke på att två ryttare i absolut världsklass missade detta.

TVÅ ryttare i världsklass ska :devil: veta var mållinjen är och rida över den!!! det var ju inte precis den första tävlingen de red.....
å särskilt nieberg som borde sett/hört att michaels-beerbaum ridt fel, borde ha tänkt på det.....

tant agda skrev:
TVÅ ryttare i världsklass ska :devil: veta var mållinjen är och rida över den!!! det var ju inte precis den första tävlingen de red.....
å särskilt nieberg som borde sett/hört att michaels-beerbaum ridt fel, borde ha tänkt på det.....
Jaa, han var ju verkligen klantig ! :p
Mne skoj å se :D

Och publiken som desperat försökte påminna honom om att han missat mållinjen! :D
Och hans reaktion däruppe på hästen när han kom på VAD publiken menade med sitt tjoande! :D

Ja men de var ju inte ens på väg igenom mållinjen!!
de svängde för fasiken till höger redan i luften.
Dom två som misslyckades rida igenom mål lär nog gå banan ordentligt i fortsättningen...

kopparberg skrev:
Dessutom var ju amerikanskan en av dem som missade den, och hon skulle ju i mina ögon inte ens ha varit med, hon borde ju varit avstängd!

DET kan jag iofs hålla med om!

Somliga straffar Gud fort, andra väntar han lite längre med! :devil:
kopparberg skrev:
Hon hade säkerligen vunnit om hon inte missat mållinjen! :devil:

Nej det var hon för långsam för, hon hade kanske blivit trea. Lars Nieberg hade slagit Robert Smith däremot.

Merediths häst vände ju höger redan i luften.
Från där jag satt tyckte jag det nästan såg ut som om den skyggade för ngt. Alternativt så tog den samma väg som i grundomgången, för då var det ju högersväng efter det hindret.

3:a är ju bättre än oplacerad, det borde ju även hon tycka! :angel:

Kopparberg: var i grundomgången var det en brytsväng? och vad är en brytsväng?
har aldrig hört namnet förut.

Xenox skrev:
Kopparberg: var i grundomgången var det en brytsväng? och vad är en brytsväng?
har aldrig hört namnet förut.

Du är för ung för det :angel: Idag vet banbyggarna bättre än att lägga in brytsvängar på vanlig nivå, en brytsväng är när det inte blir ett u til nästa hinder utan som ett v istället. När vi var unga var det ju mycket långsida snett igenom långsida enbart på tävlingarna ändå upp till 1.40 nivå och då förekom det ibland sådana hemska svängar bland idiotbanbyggare förmodligen för att få lite utslag, numer så är ju banhoppningen mer tekniskt byggd så det blir ju utslag iallafall. Det fanns knappt relaterade avstånd med 3 och 4 galoppsprång på den tiden.

tant agda skrev:

JA det är helt oförlåtligt på den nivån att göra på det sättet och särkskilt efter att en ryttare gjort ett sådant misstag.

kopparberg skrev:
Och publiken som desperat försökte påminna honom om att han missat mållinjen! :D
Och hans reaktion däruppe på hästen när han kom på VAD publiken menade med sitt tjoande! :D
Jaa, verkligen... haha, vilken blick/min... det borde ha blivit en stillbild på det :) :rofl:

ok tack rufsan för förklaringen
Då kan jag säga att det mig veterligen inte fanns någon brytsväng i grundomgången, vad det mellan 3an och 4an du menade kopparberg? jag både såg och läste banskissen och pratade med banbyggaren när vi byggde trean och vi fick vinkla det hindret mer så det inte skulle bli en för skarp sväng så tidigt i klassen. det var inte ens en U-sväng om de hade ridit utsatt väg. Det är sen en annan femma om de väljer att korta av vägen för att tjäna tid, vilket de flesta inte gjorde där.

Äsch erkänn nu, det var du som hade byggt slarvigt :angel:

Det var säkert ditt fel att mållinjen var så taskigt placerad oxå :devil:

Brytsväng är ungefär om du rider snett igenom och sedan inte byter varv. Alltså enormt snävt och "obehagligt".

Den svängen var från ett av de rättuppstående (var det Frankegrinden?) och sedan vänster till oxern utefter långsidan. I slutet av banan.

Men de är ju bäst i världen, de ska ju klara även det, självklart!
Men i lägre klass så hade ju den svängen varit rena mordförsöket! :crazy:

Liknande trådar

IT & mobiler Smartphones har blivit ett konflikt och stressmoment i familjen. Vi håller på att banta ner användning/tillgång så mycket det går. Men -...
2 3
Svar
42
· Visningar
1 452
Senast: Badger
·
Hundavel & Ras Fast varför skulle labbe/golden korsning ge aktivare ledarhundar? Inom respektive ras finns det ju redan hundar med mycket motor. Så om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
3 917
Senast: mamman
·
Samhälle Jag vet inte riktigt hur jag ska tänka och känna, men spontant känner jag mig allt lite rånad, men kanske borde jag känna mig stolt...
2
Svar
36
· Visningar
3 080
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 049
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka