Simkort/abonnemang till gammal mobil

Det är rätt många ställen där landlina inte finns längre, och i valet mellan lösningar som kräver fast internet eller mobilnät skulle jag helt klart lita mer på att mobilnätet funkar.
Ja just det, glömde bort det i all hast.
Vi har ju faktiskt turen att fortfarande ha kopparledning även fast vi bor på landet.
 
2G oc 3G är redan nedsläckt i störra delen av landet från telias sida, Det enda min gamla Nokia N8 duger till nu mera är som väckar klocka. Betydligt smidigare och högljudd en den Ifånen jag har som knappt låter något och som envisas med att starta "Hälsa" appen så fort jag vill använda väckarklockan...
Telenor har god täckning för G2 medan G3 är det betydligt sämre med.
Screenshot_20240825_113019_Chrome.jpg
Sedan att både G 234 och 5 låg nere för telenor tidigare i veckan här så bland annat ingen kunde hämta paket är bara ett bevis på hur sårbart det är.
 
Telenor har god täckning för G2 medan G3 är det betydligt sämre med.
Visa bifogad fil 152011
Sedan att både G 234 och 5 låg nere för telenor tidigare i veckan här så bland annat ingen kunde hämta paket är bara ett bevis på hur sårbart det är.
Ingen?
Jag har 3 olika abonnemang på olika operatörer av den orsaken, och ännu så har inte alla fallerat samtidigt.
Jag har Tre, Comviq och ett kontantkort på Telia.
De kör med sparat utrustning från varandra.

Så varför kunde då ingen hämta paket?
 
2G och 3G stängs i sin helhet under perioden 2025-2027 så man ska inte köpa något som inte stödjer 4G.
Var en svar på att det redan ligger nere i stora delar, vilket inte stämmer med Telenor iallafall. Att det kommer läggas ner är det som det pratas om mest på jobbet och har gjort senare halvåret eller mer pga att många på jobbet har bilar där funktioner försvinner och enstaka blir körförbud på som det ser ut nu.
 
Ingen?
Jag har 3 olika abonnemang på olika operatörer av den orsaken, och ännu så har inte alla fallerat samtidigt.
Jag har Tre, Comviq och ett kontantkort på Telia.
De kör med sparat utrustning från varandra.

Så varför kunde då ingen hämta paket?
Som jag skrev så telenor. Gissar på att affären använde sig av telenor för paketutlämning.
 
Smartphones har blivit ett konflikt och stressmoment i familjen. Vi håller på att banta ner användning/tillgång så mycket det går. Men - när vi då lägger bort smarta telefonerna får ingen tag i oss. Skönt tycker vi men alla andra är urfrustrerade🤣😇

Jag kom precis på idén att köpa en gammal osmart mobil att ha som "hemtelefon". Som alltid ligger på samma ställe hemma, alltid har ljudet på och ja - har samma roll som den väggfasta telefonen på 90talet. Men går de ens att använda med dagens simkort?
Nån annan som gjort såhär förresten?
Jag skulle älska att vara mindre tillgänglig!
Jag har en sån som extratelefon. Köpte ny för typ 300 spänn förra sommaren, samma simkort som till min smartphone. Hade det gått att ha Swish och Bankid i den hade jag använt den mycket.
 
Märkligt. :confused: Jag har inga som helst problem med täckning på min (betydligt bättre täckning på 2g än på smartphonen...) och enligt Telia ska 2g hållas igång ett par år till.

https://press.telia.se/pressrelease...edstaengningen-av-2g-naetet-till-2027-3325928
Nätet är nersläkt i Skaraborg, Västergötland, Jönköping, Östergötland, Sörmland, Västmanland, Uppsala och Stockholms län vad jag vet. Min N8 som enbart går i 1 och 2 G med Halebop kontantkort, har inte fungerat ringa med eller motta samtal på 2 år, trots påfyllnig varje halvår (har lite drygt 8000 samtalsminuter till godo nu på kortet enligt Halebops hemsida (mina sidor))...

Halebop går i Telias nät och är dotterbolag (billig verionen) till Telia.
 
Nätet är nersläkt i Skaraborg, Västergötland, Jönköping, Östergötland, Sörmland, Västmanland, Uppsala och Stockholms län vad jag vet. Min N8 som enbart går i 1 och 2 G med Halebop kontantkort, har inte fungerat ringa med eller motta samtal på 2 år, trots påfyllnig varje halvår (har lite drygt 8000 samtalsminuter till godo nu på kortet enligt Halebops hemsida (mina sidor))...

Halebop går i Telias nät och är dotterbolag (billig verionen) till Telia.
Skulle gissa på att det är något helt annat som gör att du inte kan ringa då det ser ut såhär på telias G2 och 3
Screenshot_20240825_172546_Chrome.jpg
 
Nätet är nersläkt i Skaraborg, Västergötland, Jönköping, Östergötland, Sörmland, Västmanland, Uppsala och Stockholms län vad jag vet. Min N8 som enbart går i 1 och 2 G med Halebop kontantkort, har inte fungerat ringa med eller motta samtal på 2 år, trots påfyllnig varje halvår (har lite drygt 8000 samtalsminuter till godo nu på kortet enligt Halebops hemsida (mina sidor))...

Halebop går i Telias nät och är dotterbolag (billig verionen) till Telia.

Bor i Västra Götaland, har två pinnar på smartphonen (vilket är rätt uselt med tanke på att jag bor på en höjd med fri sikt i fyra riktningar, i ett väldigt centralt läge...) men uppenbarligen full täckning på 2g. Halebop. Måste tydligen fylla på kortet om några veckor dock...

1000005278.jpg


Jag har BTW haft samma nummer sedan 90-talet, så vi firar snart 30 år tillsammans. :rofl:
 
Nätet är nersläkt i Skaraborg, Västergötland, Jönköping, Östergötland, Sörmland, Västmanland, Uppsala och Stockholms län vad jag vet. Min N8 som enbart går i 1 och 2 G med Halebop kontantkort, har inte fungerat ringa med eller motta samtal på 2 år, trots påfyllnig varje halvår (har lite drygt 8000 samtalsminuter till godo nu på kortet enligt Halebops hemsida (mina sidor))...

Halebop går i Telias nät och är dotterbolag (billig verionen) till Telia.
Jag tvivlar på att den har 1G.
Det är nämligen NMT.
Vilket släcktes ner 2007.
 
Jag har ”fast” telefon via fiber har fortfarande ”landlinenumret” kvar
Kostar 19 kr i månaden och den enda som ringer på den är en 90 årig släkting
Själva telefon kabeln är nog avgrävd typ två gånger vid det här laget
Jag har "landlinenumret" kopplat till mobilen.
Det är mycket praktiskt.

Släppte alla kablar av koppar förra året.
De plockade bort dem direkt, med stolpar och allt.
 
Jag tvivlar på att den har 1G.
Det är nämligen NMT.
Vilket släcktes ner 2007.

NMT (aka 450mhz) togs över av Net 1 (Ice Net) iNorge,Danmark och Sverige vilket jag använt som netverks leverantör fram till för 2 år sedan då de släkte ner för alla privat kunder. Nätet fungerar fortfarande men enbart för myndighete, ,kraft- och vaktbolag och dylikt. De opererar i dag i både 4 och 5g.
 
Senast ändrad:
Nokia N8 är Nokias första smartphone, och stödjer 1 och 2G. Inköpt 2010 och fungerat perfekt till för 1+ år sedan...
Nej Nokia N8 stödjer inte NMT som är 1G.
Den fungerade som alla telefoner på den tiden på GSM som är 2G och UMTS som är 3G.
Den fungerade nog även på TDMA som är/var den Amerikanska standarden för 2G.
Ingen Smartphone i världen har konstruerats för att fungera med NMT.
NMT släcktes ner 2007.
 
NMT (aka 450mhz) togs över av Net 1 (Ice Net) iNorge,Danmark och Sverige vilket jag använt som netverks leverantör fram till för 2 år sedan då de släkte ner för alla privat kunder. Nätet fungerar fortfarande men enbart för myndighete, ,kraft- och vaktbolag och dylikt. De opererar i dag i både 4 och 5g.
Nej de använder en annan teknik över samma bandbredd.
Det är tekniken LTE för 4G och 5G vars teknik jag inte är bekant med.
Men 5G är en digital teknik baserad på paketdata.
NMT var analog mobiltelefoni och den släcktes ner 2007.

Så ja, du har använt 450 MHz bandet men nej du har inte använt tekniken NMT som är 1G.

Vi hade internet via Net1 under en period när det vad det bästa alternativet.
Men p.g.a. den låga frekvensen så är det inte möjligt att få den särskilt snabb.

Din Nokia N8 stödjer GSM som är 2G och UMTS som är 3G.
Om den inte har Amerikansk standard TDMA som också är 2G.
 
Nokia N8 är Nokias första smartphone, och stödjer 1 och 2G. Inköpt 2010 och fungerat perfekt till för 1+ år sedan...
Vi kan också göra det väldigt enkelt.

Det fanns inga telefoner att köpa för analog 1G teknik (NMT) år 2010.
Jag var personligen tvungen att överge min älskade Siemens Maraton när nätet för NMT släcktes ner.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Stora shoppingtråden II
  • Bildtråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp