EU-beslut om höjning av viktgränsen på bil med släp?

Sv: EU-beslut om höjning av viktgränsen på bil med släp?

kopparberg skrev:
Jo så måste det ju vara.
Men då gäller det ju att hålla reda på alla dessa vikter så det inte blir för mkt vikt.
Exakt! Därav UTBILDNING

Houdinie <- klarade BE-teorin den 29:e april! :cool:

Ja och efter att ha sett programmet "Sveriges sämsta bilförare", så tycker jag också att det är en ruggig tanke att vem som helst med
B-körkort får köra en levande häst i en kärra! :crazy:

Jag läser också BE-teori nu. Men att jag "läste in teorin på två dagar", SÅ lätt kan jag inte påstå att jag hade!
Dessa vikter och vad som kallas vad krävde sin tid att lära sig!
Likaså skyltars exakta lydelse. Jag vet ju vad de betyder, men den exakta ordalydelsen kan jag inte i alla ggr. Det eftersom de på testerna ju gärna på alternativen anger lydelser på skyltar med nära anknytning som alternativ till det rätta.
Ett exempel är vilken skylt är för hörselskadade och vilken är för synskadade? Det är skitsvårt tycker jag, finns ju ingen logik i de skyltarna. Nu har jag lärt mig "ett tänk" så jag kan skilja på dem.

Likaså frågan "vad är det för ämne i avgaserna som gör att blodet får sämre syreupptagning?".
Känns som regelrätt onödigt vetande, jag anser jag endast behöver veta att avgaser gör att blodet tar upp syra sämre.

Och så kapitlet "bilen". :crazy:
Jag är enormt oteknisk och tillika enormt ointresserad av bilar annat än att köra med dem.
Och när då tex frågan "om däcket slits onormalt på yttersidan, vad är då det troligaste felet" kommer upp så tänker jag "jag skiter fullkomligt i vad felet är, jag ser att det förekommer, jag lämnar in bilen på en verkstad, sedan köper jag ett nytt däck. Det finns folk som lever på att laga bilar".

Lite sådant gör teorin svår anser jag.

Men missar jag uppkörningen har jag en enormt dålig dag eller tossig besiktningsman, då är det ju bara på't igen som gäller, för jag kan köra med släp.

Grattis till att ha klarat teoriprovet! :bump:

Jag är nästan klar med inlärningen av teorin, och ska ta de körlektioner med släp som ingår i mitt "BE-paket".
Men det är svårt att hinna! :crazy:
Bilskolan har inte körlektioner för BE på för mig bra tider, så jag måste ta ledigt från jobbet! Vilket är många timmar ledigt för mig, för jag långpendlar till jobbet!
Men om inte allt för länge hoppas jag också ha mitt BE-kort! :D

*lånar knapp*

en liten nyfiken fråga till er alla med BE... vad fick ni allt som allt betala för behörigheten? i runda slängar då...

Jag räknar med max 5 500 kr, allt inkluderat utom inkomstbortfall då jag också måste ta ledigt för att övningsköra (3 dubbellektioner). Tur att jag hade massa övertid att ta ut!

0 220 kr Körkortstillstånd
1 200 kr Teorikurs (2 x 4 h)
0 180 kr Teoriprov
2 820 kr Körlektioner (6 x 40 min)
0 840 kr Praktiskt prov
0 120 kr Körkortstillverkning
5 380 kr TOTALT

Senast ändrad av en moderator:

Sist jag räknade på det hamnade det strax över 7000 kr. Jag körde med egen bil och körskolans släp, har löst ut två lämp. Inga teorilektioner, tre körlektioner. Körkortsillverkningen för mig är dyrare än andras tydligen, min faktura (som jag har framför mig nu) är på 170 kr...

Hittills har jag betalat för ett "paket" 3000:- för teorikurs, några körlektioner (minns inte antalet), böcker, samt ekipage på uppkörningen.
Tillståndet ngnstans mellan 2 och 300:-.
Synkontroll 50:-.

Det som tillkommer för mig är ju uppkörning och teoriprovet. Minns inte vad körskolan sa det skulle kosta.
Men vill minnas att när jag ringde och bokade första gången så sa de att slutsumman brukar bli mellan 5 och 6000:- för BE-kortet.

Får du ett extra fint körkort då?! Snyggare design eller ngt? :smirk:

kopparberg skrev:
Och så kapitlet "bilen". :crazy:
Jag är enormt oteknisk och tillika enormt ointresserad av bilar annat än att köra med dem.
Och när då tex frågan "om däcket slits onormalt på yttersidan, vad är då det troligaste felet" kommer upp så tänker jag "jag skiter fullkomligt i vad felet är, jag ser att det förekommer, jag lämnar in bilen på en verkstad, sedan köper jag ett nytt däck. Det finns folk som lever på att laga bilar".

Oekonomiskt också eftersom det bara hade varit att åka till macken och fylla på luft - gratis. Eller lyfta av däcket och skruva dit det igen, men vara noga med att dra alla muttrar jämnt. Istället betalar du massa pengar för att lämna in på verkstad. Något sådant har inte jag RÅD med, då läser jag hellre på lite extra i boken ;)

Om man har körkortstillstånd för B-kort, kan man fortsätta köra på det? Alltså att man tränar med kombination bil+släp som funkar för b-kort. Eller måste man ansöka om nytt? Får man köra upp för BE på körkortstillstånd för B (att det tillståndet finns kvar efter man tagit B-kortet och tar BE innan det gått ut)?
Vad i teorin är annorlunda mot den för b-kort? Någon extra bok man behöver eller vad ska man läsa på extra?

Nej, du måste söka körkortstillstånd för den behörighet du ska ta.

Du behöver teoriboken för BE och gärna övningshäftet också.

Den du övningskör med måste 1: Ha BE-körkort oprickat de senaste fem åren i obruten följd, 2: Ha fått handledargodkännande för dig för BE.

Om däcket slits onormalt på yttersidan är det inte luften i däcket som är problemet. Troligtvis är det istället en feliställning i hjulupphängningen. Jag förutsätter att man satt fast hjulen ordentligt...

Snart kommer ride_on eller Pelle_P och rättar mig har jag en känsla av... ;)

Jo, just i det fallet var det ju inte luften, men om det varit slitningar både på in och utsidan så kunde det varit det.
Sätta fast hjulen ordentligt är det ju långt ifrån alla som gör, och drar muttrarna så hjulen inte hamnar snett.

Hur länge gäller synundersökningen?
Vad heter de böckerna?
Fast träna släp-körning går ju att göra på b-kombo (har boggie). Och sen kör man ett par lektioner på körskola eller så.

Houdinie skrev:
Exakt! Därav UTBILDNING

Houdinie <- klarade BE-teorin den 29:e april! :cool:

Grattis till den nya bokstaven i körkortet :) :banana:

Angående den sk. nya vikten så lästa jag lite på vägverkets sida och
sammanställde det lite och där står det att.......

Fordon med totalvikten upp till 3500 kg får alltid dra ett lätt släp med totalvikten max 750 kg, denna kombination får framföras med endast B-körkort.

kort sagt så får ekipagevikten uppgå till max 4250 kg och köras på ett B-kort

// Xeexex :cool:

XeeXeX skrev:
Grattis till den nya bokstaven i körkortet :) :banana:

Angående den sk. nya vikten så lästa jag lite på vägverkets sida och
sammanställde det lite och där står det att.......

Fordon med totalvikten upp till 3500 kg får alltid dra ett lätt släp med totalvikten max 750 kg, denna kombination får framföras med endast B-körkort.

kort sagt så får ekipagevikten uppgå till max 4250 kg och köras på ett B-kort

men hjälp nu blev jag förvirrad :crazy:
detta kan väl ändå inte gälla hästsläp som alltid överstiger 750kg, utan gäller främst för en tuuuuung bil med ett lätt vanligt släp?
för annars är det väl totalvikten ( oms släpet väger mer än 750 totalvikt) på hela ekipaget som får max vara 3500? (och släpets vikt får ej överstiga bilens osv...)

Japp du har fattat helt rätt!

LillaMy84 skrev:
men hjälp nu blev jag förvirrad :crazy:
detta kan väl ändå inte gälla hästsläp som alltid överstiger 750kg, utan gäller främst för en tuuuuung bil med ett lätt vanligt släp?
för annars är det väl totalvikten ( oms släpet väger mer än 750 totalvikt) på hela ekipaget som får max vara 3500? (och släpets vikt får ej överstiga bilens osv...)

Du tänker helt rätt :bow:

Det jag ville påpeka vara att du alltid får dra ett lätt släp (max 750 kg) efter en bil som väger under 3500kg.
Men om vikten av släpet överstiger 750kg så är det inte ett lätt släp längre och då inträder reglerna om att släpets vikt får ej överstiga bilens osv.......

Vet att det blir lite tufft att få släp och hästens vikt under 750 kg ...
det blir en liten en i släpet då... :D

enligt min trafikskola behöver jag inte nytt körkortstillstånd, det jag har för B räcker till 2007 och det skulle tydligen gälla för BE och A också....

Till "LillaMy84" som undrade om priset. Jag räknar med 4000:-, jag kan teorin (har precis tagit B-körkortet) och räknar med 3 körlektioner... (ska klara uppkörningen på det trots att jag ännu bara kört med transport/släpvagn på väg 2 gånger)

och till alla er som inte har ngn med BE att övningsköra med: koppla på ett släp som är lagligt för B-kort och börja köra...., bara för att släpet väger mer sen betyder det inte att det blir svårare att backa...

Ja, det behöver inte ens vara boggie för att duga som övningssläp. Jag ska ta några lektioner för att lära mig sådant jag skulle ha missat annars, det är ju inte bara "backa och svänga" som gäller, man ska väl kunna lite mer än så.

panzy: Ok, om du har fått höra att B-körkortstillståndet gäller för BE också, så är det väl så. Däremot hoppas jag att du pluggar lite BE-teori innan du gör teoriprovet. Bara B-teorin tar dig inte ända fram.

XeeXeX: Jag klarade TEORIN... liten bit kvar tills bokstaven sitter där den ska... :smirk:

Har man B kort och ska ta BE innebär det inte att man får göra om hela den omständiga teorin för det fullständiga körkortet ifrån början?

Alltså jag menar att man får läsa in både den delen för B PLUS E...det räcker inte att bara läsa till teorin för själva "E" väl?*funderar*

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 930
Dressyr Ingen kritik mot någon, bara genuint intresserad av orsakerna samt en allmän debatt om hobbysportens konstnader, med utgångspunkt i...
2 3
Svar
54
· Visningar
8 060
Senast: fio
·
Bukefalos Med tanke på den senaste tidens turbulens på Buke känns det ganska nödvändigt med en uppdatering av FAQ och regler. Vill mod/Gunnar...
Svar
19
· Visningar
2 821
Senast: SiZo
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 713

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Dressyrsnack 17
  • Banta/slimma ner shettis?