EU-beslut om höjning av viktgränsen på bil med släp?

Sv: EU-beslut om höjning av viktgränsen på bil med släp?

Tyvärr är det så att man måste ta om hela B teorin plus lite extra som handlar om tungt släp. Har man dock haft körkortet några år så är det inga problem, man kan till och med få någon liten aha-upplevelse någon gång då och då när man pluggar B-teorin, hehe.
Undrar om man blir av med sitt körkort ifall man kuggar på B-teorin?!? (skämt)

har suttit vid trafikskolans dator, 1,5h, ca 10 av 360 frågor var "E" frågor, resten var precis som de frågor jag haft när jag pluggat bara B-teori, så tror inte det blir så svårt. räcker nog med 1-2h till totalt... det jag är mest nervös för är funktionsbeskrivningen vid uppkörningen....

panzy skrev:
enligt min trafikskola behöver jag inte nytt körkortstillstånd, det jag har för B räcker till 2007 och det skulle tydligen gälla för BE och A också....

Enligt min körskola var man tvungen att ha separat körkortstillstånd för BE. Och i min teoribok för BE står att man måste ha körkortstillstånd för BE. Och vägverket skulle väl knappast utfärdat ett körkortstillstånd för mig om det inte var nödvändigt? Dessa fakta är iofs två år gamla.

Känns ganska rimligt att man måste ansöka om körkortstillstånd för BE eftersom det även drar igång hela processen om betalningar för teoriprov, korttillverkning o.s.v. för BE.

Jag klarade uppkörningen för BE-kort i tisdags!! :)

Jag har sedan i höstas deltagit i en förarutbildning som SISU håller i. Jag tror inte att slutsumman kommer hamna mycket över 3000 kr totalt sett. Jag tycker att det helt klart är värt det, för visst får man lära sig saker som man kanske inte hade tänkt på tidigare.

Jag höll med egen bil och släp som jag körde upp med. Tog inga körlektioner, utan det enda vi tränade på i körningen var manöverprovet.

Böcker och kursmaterial: 1100 kr
Körkortstillstånd: 220 kr
Milersättning till kursansvarig (15 teoritillfällen samt 8 manöverprovstillfällen): 470 kr
Uppskrivningsavgift: 180 kr
Uppkörningsavgift: 870 kr

Därutöver tillkommer kostnad för fotografering, samt kostnad för körkortstillverkning.

Mvh Frida

Houdinie skrev:
Ja, det behöver inte ens vara boggie för att duga som övningssläp. Jag ska ta några lektioner för att lära mig sådant jag skulle ha missat annars, det är ju inte bara "backa och svänga" som gäller, man ska väl kunna lite mer än så.

panzy: Ok, om du har fått höra att B-körkortstillståndet gäller för BE också, så är det väl så. Däremot hoppas jag att du pluggar lite BE-teori innan du gör teoriprovet. Bara B-teorin tar dig inte ända fram.

XeeXeX: Jag klarade TEORIN... liten bit kvar tills bokstaven sitter där den ska... :smirk:

Ja man läser som man gör :crazy: Snabbläsning är inte bra i alla tillfällen , då får det bli ett liten grattis istället (för teorin) ;)

// XeeXeX :cool:

Det stämmer delvis. När man skickar in ansökan om körkortstillstånd så kan man passa på att fylla i att ansöka för flera tillstånd samtidigt. Det kostar inget extra. När jag ansökte så kunde jag ju ha passat på att ansöka för A, C, CE, D, DE etc samtidigt, men såg ingen nytta i det eftersom jag ändå inte är intresserad av att köra upp för de körkorten. :angel:

Har man bara ansökt om B-tillstånd, så är det vad man får, och det kostar nya pengar att göra nya ansökningar.
Ett tillstånd är giltigt 4 år har jag för mig.

Mvh Frida

Byta däck gör jag själv.
Men när ngt låter, rasslar, skakar eller är konstigt på annat sätt, då åker jag till verkstad.
Och kommer göra det även hädanefter, för jag är rädd att "leka verkstadskille" själv, tänk om det är ett större fel än det amatören jag tror?! :crazy:
Det gäller att välja var man lämnar in bilen! Priserna skiljer mkt, det har jag lärt mig!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 930
Dressyr Ingen kritik mot någon, bara genuint intresserad av orsakerna samt en allmän debatt om hobbysportens konstnader, med utgångspunkt i...
2 3
Svar
54
· Visningar
8 060
Senast: fio
·
Bukefalos Med tanke på den senaste tidens turbulens på Buke känns det ganska nödvändigt med en uppdatering av FAQ och regler. Vill mod/Gunnar...
Svar
19
· Visningar
2 821
Senast: SiZo
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 713

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Dressyrsnack 17
  • Banta/slimma ner shettis?