Ett trevligt bekymmer om barnbidrag...

EmelieR

Trådstartare
Ännu så länge så känner jag att jag kan spara undan Lillans barnbidrag. Känns som en bra buffert inför hennes framtid...
MEN hur ska man spara den?
Känner nog att jag inte vill låsa in allt- man vet aldrig hur framtiden ser ut. Mitt barn ska ha en bra uppväxt först o främst. Inte bra när jag sitter på gammelhem ;)
Hur har ni andra gjort?

Sv: Ett trevligt bekymmer om barnbidrag...

Här hemma råder det diskussionen fastän ungen inte är född än (kommer sista juli).

Sambons föräldrar har aldrig sparat barnbidraget till honom och han vill inte göra det till vårt barn heller medan mina föräldrar har gjort det till mig och det känns helt självklart att göra det till mitt eget barn.

Det kommer att bli som jag vill (:angel: ) och jag tror att fonder är ett bra sätt att spara i. Det är ju ett långsiktigt sparande men man låser inte pengarna. Det är nog bra att ha två olika så att man sprider riskerna.

Sparkonto ger väldig låg avkastning och i och med att det är så långsiktigt kan man ju ta lite högre risk.

Det finns nätmäklare där man kan jämföra olika fonder och se hur mycket avkastning de ger och där man även kan föra över pengar själv. Jag har själv Avanza och tycker att de är jättebra.

Man gör nog så att man sparar i sitt eget namn och så får barnet överta fonderna sedan. Men jag är inte säker.

Det verkar smart att inte spara pengarna i barnens namn utan i sitt eget. Så kan man ge pengarna när man tycker det är lämpligt, alla 18 åringar är inte mogna nog att klara av att hantera en större summa pengar.

Mina föräldrar sparade 300kr/barn (summan kan ha varierat) i fonder till mig och mina syskon. Vi har inte kommit igång med sparande till våra barn än men vi borde ta tag i det och boka tid på banken för lite rådgivning (vi har råd att spara lite så det finns ingen anledning att vänta längre egentligen).

Båda barnen har fått varsin fond med 10.000 kr var av sin morfar. Dom är i barnens namn. Sen har dom någon slags sparade av sin farfar också, men den sparformen tror jag bara finns här. Man kommer bara åt pengarna när barnet är 18 år och då lägger även staten på en bonus på den summan man har.

Gå in på din bank och prata med någon bankman om lämplig sparform, jag har tex en "sparfond" med relativt hög ränta men ingen risk att förlora några pengar. Har även några högriskfonder men då får man ju vara beredd på att pengarna kan försvinna och aldrig komma igen... så håller man på med sådant så måste man hänga med i svängarna så man hinner sälja innan allt försvinner.

Fondspar, har valt högriskfonder med långsiktigt bra utveckling. Hög risk betyder ju hög volatilitet, så det är inte så bra för kortsiktigt sparande, men förmodligen det mest lönsamma på lång sikt. Så det är fonder som investerar i branscher/områden/länder som jag tror långsiktigt kommer ha en bra utveckling.

Vi spar för barnets räkning, men kontot står på mig. Vi ser det som våra pengar, som är öronmärkta för barnet. Men inte som barnet får göra som det vill med. Tanken är väl att pengarna ska gå till en kontantinsats till eget boende såsmåningom.

Senast ändrad:

Gå in på din bank och prata med någon bankman om lämplig sparform, jag har tex en "sparfond" med relativt hög ränta men ingen risk att förlora några pengar. Har även några högriskfonder men då får man ju vara beredd på att pengarna kan försvinna och aldrig komma igen... så håller man på med sådant så måste man hänga med i svängarna så man hinner sälja innan allt försvinner.

Om man spar i en aktiefond med medelrisk och räknar med att barnet ska få tillgång till pengarna i 18-20-årsåldern, så får nog risken att man förlorar pengarna (eller ens går minus) betecknas som väldigt liten.

Har man lite koll under tiden så känns risken även väldigt liten även om man väljer en högriskfond.

Vi har inte möjlighet att spara hela barnbidraget men några tusenlappar varje år siktar vi på att spara undan så länge vi inte jobbar båda två.

Syftet med sparpengarna är inte (enbart) att sonen ska göra vad han vill med dem utan de är också en reserv under uppväxten så vi, ifall det skulle bli knapert i framtiden, har möjlighet att finansiera skolresa/körkort/dyr hobby. Även om jag nu studerar med goda utsikter till jobb i framtiden och sambon har ett synnerligen stabilt yrke så vet man ju inte vad som händer i framtiden och vi känner båda att vi vill kunna erbjuda sonen det han vill ha, till viss gräns i alla fall.

Vi har valt att, än så länge, spara pengarna på ett sparkonto som står på sambon och mig och det krävs bådas underskrift för att ta ut pengar från kontot. På banken rekommenderade de fondsparande men vi ville just då inte sätta oss in i det och sen har det bara flutit på. :o

Även om ni inte orkar sätta er in i hur fondsparande fungerar och bara väljer fond efter bankens rekommendation så kommer det att bli MYCKET mer pengar på fondsparande under sonens uppväxt än på ett sparkonto. Särskilt de stora bankerna ger ju nästan ingen ränta alls, så i praktiken kommer ni att förlora pengar med tanke på inflationen.

Håller också på och funderar på hur vi ska göra med vårt kommande barns barnbidrag. tanken är väl att kunna spara en del kanske hälften av det.
Hur mkt är barnbidraget på nu?

Jag kanner mig helt omogen som inte sparar barnbidraget till mina barn! A andra sidan har de redan pengar pa var sitt konto, sant som de fatt i fodelsedagspresenter mm.

Jag sparar inte till mig sjalv heller, sant brukar losa sig anda! :bump:

/omogna visslan

Ja du har rätt, som sagt har det bara inte blivit av, dumt nog. Det är sällan vi båda är hemma när banken har öppet och eftersom vi båda måste närvara har det bara skjutits på framtiden. :cool:

Kan man ta ut pengar lite "hur som helst" även när de ligger som fonder?

Ja absolut, det är bara att sälja av.

Har man internetbank eller nätmäklare (typ Avanza) så behöver man inte ens gå ner till banken utan det sköter man enkelt själv via nätet.

En sak att tänka på när man säljer är dock att om det varit någon vinst så får man ju skatta på denna (ca 30%) vid deklarationen året efter men det räknas automatiskt, det är inget man behöver räkna på själv som när det gäller aktier.

Vi sparar hela summan på avanza. Kontot står på både mig och mannen. Vi vill inte att hon ska få pengarna när hon fyller 18 år och bjuda alla sina vänner till kos. Utan vi vill kunna erbjuda en handpenning till framtida boende. Vi kommer även använda av dessa pengar för större utgifter till henne. Tex moppe?/ponny?/ körkort.

Alla pengar hon får i present osv sätter vi in där, i alla fall så länge hon inte är stor nog att veta att man kan köpa leksaker...

Min mans föräldrar sparade inte en krona till sina barn och mina sparade. Tack vare att mina föräldrar sparad (dock ej barnbidarget utan andra pengar senare i livet, de behövde barnbidraget när vi var små för att överleva) så fick vi hela handpengen till vårat hus. Dessa pengar fick jag som 28 åring, hade jag fått dem som 18 hade jag säkert slarvat bort dessa.

Min man önskade att hans föräldrar sparat åtminstonde en liten slant under hans uppväxt. Men självklart kanske inte alla har den ekonomiska möjligheten.

Senast ändrad:

Jag har tänkt precis samma som du... Man ska kunna ta ut lite om det är ngt stort som ska hända :)
Handpenning på hus?? Ska era barn få flytta hemifrån ;) Den dagen är jag nog mogen att sälja mitt eget ;) o flytta efter :p

Fonder sparar vi redan i så det vet jag hur man gör... Men iofs har jag aldrig sålt av ngn. Det sköter banekn till oss. Hon ringer när hon tycker vi ska byta.

Jag ska till banken och binda huslån nu i april det är därför jag frågar om detta. vill ha lite mer kött på benen;)

Fast med min otur så går räntan upp så mkt att vi inte kan spara en krona under hela stackars barnets uppväxt... Det skulle inte förvåna mig alls...

Finns det en krona över så hittar utgifterna oss.. Sjuka hästar, trasiga bilar ;)

Ok vad bra, tack för info!

MVA: 1050 har jag för mig att barnbidraget ligger på. :)

Vi sparar inte barnbidraget. Känner att vi inte har möjlighet till det nu när jag är mammaledig. Vill hellre kunna spara på dagarna just nu.

Vi lägger bara mynt hemma i barnens sparbössor och växlar in när det är dags. Tuvas sparkonto var vi dumma och skrev i hennes namn. Jag kan disponera över det om jag fortsod rätt för när jag loggar in på swedbank ser jag hennes konto under "mina konton" (kanske är det mitt konto då?).
Barnens farmor och farfar sparar lite till dom i fonder.

Annars så sparar vi en slant varje månad på ett vanligt sparkonto som är till för hela familjen. En buffert till renovering och om dyrare onköp ska handlas osv. Ev framtida resande är det till också.

Jag känner att jag inte vill sitta och spara och spara för framtida bruk utan liksom lite leva här och nu också. En arbetskamrat fick ut över 100.000:- när han fyllde 18 som hans föräldrar sparat. Han spelade och festade upp allt på 1 år.
Jag skulle flippa ur om mina barn gjorde så.

Då ser jag hellre till att ha en slant på mitt sparkonto som jag kan "skicka till" om det behövs när dom är vuxna och behöver pengarna till något vettigt.

Måste bara hoppa in lite OT som privatekonomiintresserad och säga:

Vilken bra idé att spara barnbidraget (om man har det så gott ställt vill säga)! :bow: Det ska jag komma igåg när/om jag får barn i framtiden!

Ja- som sagt- Det är ett trevligt bekymmer ;)

Men jag håller fullständigt mer er allihopa om att leva här o nu :) Precis därför som jag skrev att vi ska ha en bra tid ihop- inte att barnet ska ha det bra när jag sitter på ålderdomshemmet...
Min egna tanke är att spara hälften i fonder och hälften på ett sparkonto för större utgifter. Tror ni det är bra? Idag står de på ett helt vanlig sparkonto med låååg ränta... Och Lilla barnet på 11 mån är rikare än mammas lönekonto nu ;) haha
Det är inte direkt upplyftande ekonomiskt att gå hemma...
Och hade jag haft miljoner på banken så hade jag inte behövt bry mig om detta sparandets vara eller icke vara...

Ett sparkonto har usel avkastning, välj åtminstone en obligationsfond eller liknande då.

Sen vet jag inte riktigt vad du menar med att du vill leva här och nu, att ni inte ska spara alls? Det är ju rätt enkelt, då struntar du helt enkelt i att spara. Men om du nu vill spara så verkar det ju vettigt att få avkastning på pengarna medan de ligger där, skulle jag tänka iaf.

Nä- jag menade mer att sparandet inte är det absolut viktigaste heller... Det viktigaste är att vi har det bra här o nu- men gärna en sparad slant till henne när hon ska bygga bo...

Jag vet ju att jag har de placerade uselt- men vad tror du om att ha de på 2 olika sätt? Så att man har mer att kalkylera med...
Vi får det inte så fett hemma om räntan rusar i höjden- jag fattades ju dom miljonerna på banken ;)

Sen så förstår jag ju att man kan pausa överföringen om det blir knapert en tid...

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 188
  • Artikel Artikel
Dagbok Känner att jag behöver skriva av mig lite efter den här dagen, det har ju varit några turer med min älskade hund. Han trivs inte med...
Svar
16
· Visningar
3 177
  • Artikel Artikel
Dagbok Många här har nog läst mina oändliga inlägg om min vikt, och jag har nu haft kontakt med en dietist och tänkte uppdatera lite i en...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
7 148

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka